• Leopi

När bytte ni från spjälsäng till växa eller juniorsäng?

Hej när bytte ni bort spjälsängen? Vad köpte ni då för säng? är den bra eller önskar ni att ni tänkt på något innan ni köpte den?

• Svar på tråden När bytte ni från spjälsäng till växa eller juniorsäng?
  • Henrik33

vid 2 års ålder. E växasäng på ikea. Nackdelen med en säng som är lika bred som en själv över axlarna är att det är omöjligt att ligga i den om barnet ej vill vara ensamt. (samt att sängjäveln är 1,50 lång i mnsta läget).

• Leopi

ja har också tänkt på det att de är så små att man inte kan ligga bredvid dem, men undrarde om det var ett problem för de flesta då de flesta har dessa små sängar, och visst blir det stort och klämpigt med en hel stor säng..klurigt...tack för din synpunkt, bra!!

Fler?

• Henrik33

tänk på att det inte är massa hårda kanter eller hyllor ovanför huvudet som de kan slå i när de sover eller är yrvakna.

• evita

ettan och tvåan bytte till växasäng när dom var ett...

trean kommer att få ligga i spjälisen ett tag till, då vi nu bor lite annorlunda och jag vill absolut inte att han går upp och in i ettans rum och sätter nån leksak i halsen... han är 13 månader...

• Inie20

Hej, vi fick byta bort spjälsängen när vår son blev 20 månader då han blev himla duktig på att klättra ur den då =)

• Leopi

Tack tack för era svar! De som var ett var de precis ett eller några månader till?

• Miss Mii

jag har precis bytt till min son och han är 14 månader. Han gillar sin nya säng mycket bättre än spjälisen. Kryper upp och myser i den på dagarna.
    Vi kurar ihop oss på sidan och nattar honom, lite obekvämt förvisso men det handlar ju bara om 15 min innan han sover...
    Har en ikea Ateles köpt på blocket för 500:-
    Vi har ett nattuksbord uppe vid uvudet så om han skulle trilla ur iaf inte drar med huvudet först.... Än så länge har det gått bra *ta i trä*
    Å så lägger vi de 2 överblivna madrassdelarna (3-dels-madrass till växasäng) på golvet för ev mjukare duns...

• Kina79
    www.familjeliv.se/Forum-3-96/m43179592.html

www.familjeliv.se/Forum-3-96/m43179592.html

www.familjeliv.se/Forum-3-168/m42240003.html

www.familjeliv.se/Forum-3-168/m41920898.html

Lite tips och svar i liknande trådar.

Min stora sov i spjälsäng tills hon var 2 år och 10 månader. Lillan sov i sin tills hon var 1½, sen sov hon hos oss tills hon var 2. Båda fick juniorsängar.

Nu är de tre och fem och sover i juniorsängar, en Hensvik och en Mammut från IKEA.
  • Lilla fii

Min tös fick en nu i dagarna, hon fyller strax 2år. 

Mamma till prinsessan Nomi 22/6-07
Svar på tråden När bytte ni från spjälsäng till växa eller juniorsäng?