• xxJessikaxx

Kan man köpa större Måbär-plantor och sätta när några inte tagit sig lika bra som de andra?

Ja som rubriken lyder.
    Vi satte Måbär för 2 år sen i våras och märkte redan förra året att vissa plantor tagit sig sämre än andra. De som verkade ha dött ut helt tog vi bort och fick då nya plantor gratis från Blomsterlandet som vi då satte förra året.
    Några av dem har tagit sig hyfsat men vissa inte alls och nu är häcken ganska ojämn på vissa ställen.
    Någon som vet om man kan köpa plantor i lite större storlek och fylla ut med? Antar att de förstås är dyrare än små plantor men hur gör man om man vill få häclen jämn och fin? Jag vill gärna ha den rak hela vägen men om jag ska klippa ner den lika kort som de kortaste plantorna blir den ju riktigt kort. OBS, vi har klippt ner den rejält förra året enligt konstens alla regler.

• Svar på tråden Kan man köpa större Måbär-plantor och sätta när några inte tagit sig lika bra som de andra?
  • mannehund

Måbär brukar ta sig bra, så hade jag varit du, hade jag tagit sticklingar från en redan befintlig häck och sedan planterat in dessa i häcken. Eftersom den ändå klipps ner ganska hårt för att bli tät så kommer dessa eftersläntare snart i kapp.
    När du ändå gräver upp dina gamla dåliga plantor så jordförbättra om det är lerigt och ge de nya plantorna bästa möjliga förutsättningar att växa på sig.
    Titta på hur förutsättningarna ser ut för häcken i sin helhet; finns det partier som är mer skuggade än andra/mer utsatta för sol? Hela häcken kanske inte har samma förutsättningar, eller är det enstaka plantor mitt i som dör?
    Konstens alla regler, som du skriver, vad gäller beskärning innebär ju att du beskär dem ända ner till ca 15 cm, utom första året då rotsystemet behöver få tid att sätta sig.
    Tänk på att rengöra din sekatör, t.ex med t-sprit, när du klipper i olika växter, så du inte sprider ev. sjukdom.

• xxJessikaxx

Tack för ditt svar!
    Spanade in häcken lite noggrannare i går och det är tre på rad på ett ställe som är lite skuggigt från ett träd, men det finns partier där det är ännu skuggigare och där har inte häcken haft problem att ta sig. Ksn ju hända att det är för blöt (eller torr?) jord där, eller lerig som du säger. Sedan är det tre stycken som är uplacerade bland de övriga som inte klarat sig. För övrigt är häcken tjock och fin, vi klippte den rejält andra året (i fjol) och jag gör allt för att behålla formen på den (vill den ska vara tjock och jämn hela vägen).
    Pratade med dem på Blomsterlandet och man kan ju köpa plantor som vuxit till sig en bit och ersätta dessa med. De brukar ha lättare att ta sig då de redan vuxit upp en bit. Funderar på att köpa dessa och fylla ut med för det är så tråkigt med helt nya plantor när den övriga häcken tagit sig så bra. 90 kr st kostade de så det blir ju lite pengar men känns som om det kan vara värt det. Noggeann rengöring av sekatören har jag däremot inte pysslat med men det kan ju vara bra att veta.

• xxJessikaxx

Detsamma Ja vi hoppas det!

• sirisdotter

Hur har det gått med mårbärshäcken?    (med min har det inte gått bra)

Svar på tråden Kan man köpa större Måbär-plantor och sätta när några inte tagit sig lika bra som de andra?