• mamacita

Burk Majs och potatispuré?

Då har vår lilla tjej testat sin första smakportion idag.
    Var i affären och köpte potatis och kom hem och såg på påsen att det stod;
    Färsk sommarpotatis (är det färskpotatis????) och baxnade. Då kunde jag
    inte göra min potatispurè med en skvätt bröstmjölk som planerat. Som "tur"
    var hade jag köpte en burk majs och potatispuré samt en burk med potatis
    och palsternacka. Gav henne istället 2 tsk majs/potatis puré. Det var väl OK?
    Hade så gärna velat börja med bara potatis, men eftersom jag blev osäker
    på potatisen så tog jag burkmaten istället. Fel?

• Svar på tråden Burk Majs och potatispuré?
  • hejlis

Jag började med potatis/majspuréburken. Just för jag var osäker på hur "färsk" potatisen var....

• klarahugo

Det är ingen fara att ge henne av potatisen nu. Jag har frågat på BVC och många andra. Det är precis i början av sommaren man ska vara lite försiktig med potatisen.
    Hoppas hon tycker om det.

Lycka till!!
    klarahugo

• Singoalla

Varför skulle det vara fel? Potatis-majspuré är en vanlig första-smakis.
    Sedan tror jag att det är sommarens första färskpotatis som inte skall vara bra, min minsta får vanlig potatis från affären...de få ggr jag gör något själv vill säga

• mamacita

Men då kör jag på med burken (den höll visst bara 2 dygn), sen kokar jag mina potatisar!
    Men vad är det egentligen med potatisen som är så "farligt"??

• Tjohalia

Man kan frysa in maten i istärningskuber när man ger smakisar, en burk hinner ofta bli dålig innan allt är uppätet.
    Jag började med potatis-palsternacka, gav sedan majs och sedan majs-potatis sen broccoli osv...

• betti

Tydligen innehåller färskpotatis mycket stärkelse (mer än i gammal) vilket inte är bra för små bebbemagar. Tror det kan resultera i lite knip samt att det bara blir klister om man försöker göra mos!

Fast jag vet ej om fäsk sommarpotatis och färskpotatis är exakt samma sak...? Men helt ologiskt är det väl inte?

• Scraptroll

vet inte hur det är med potatisen men du ska definitvt inte använda burkmajs efetrsom det innehåller en massa salt o annat som inte är bra för barnet...när man gör egen majspurée bör man använda fryst majs

• Lantisen

På sommaren när det bara finns färskpotatis kan man istället köpa Bakpotatis och använda det istället.....

• Monstermamman

Leena:
    Jag tror och tolkar det som att hon använt sej av barnmatsburk (majs) och inte sån annan inlagd majs.

• Scraptroll

monstermamma: aha ja så kanske det var...läste dte på nytt nu o du har nog rätt...dt var jag som missförstod...sånt som händer

• mamacita

Jappsi, det var barnmatsburk med potatis- och majspuré. Ingen egen majspuré här inte. Riktigt så avancerad är jag inte än. Men det kanske kommer. Då skall jag köpa fryst majs. ;)

• Scraptroll

Nä trodde själv att jag skulle göra mycket eget men så blev dte inte..gjorde lite gran o sen tyckte jag det var enklare med köpta o nu ska vi väldigt försiktigt börja introducera våran egen mat åt dottern...fast mer mosad o med lite mindre kryddor....våran dotter är 7½ månad o har precis börjat på 8 månaders burkarna hon förstår inte att hon ska tugga innan hon sväljer så det är det som gäller nu .

Svar på tråden Burk Majs och potatispuré?