• Anonym (?)

SSRI som man inte blir så hungrig av

Jag äter zoloft och blir jättehungrig av dem. Jag kan dessutom äta hur mycket som helst då min mättnadskänsla verkar ha försvunnit sen jag började äta medicinen. Jag har gått upp 3kg på tvåveckor och vågen pekar uppåt i rasande fart. Suget och hungern är för stor för att jag ska kunna stå emot. Jag är än sålänge normalviktig men snart kommer jag vara ordentligt överviktig om det här fortsätter...
    Har en läkartid nästa vecka. Någon som har tipps på ett ssri som man inte blir såhär på? Min läkare är allmänläkare och säkerligen inte jätteinsatt i ssri och jag skulle därför vilja ha tipps.

• Svar på tråden SSRI som man inte blir så hungrig av
  • Anonym (Alicia)

Hur hög dos har du? jag åt 150mg/dag och hade ´precis samma problem som du, åt och åt och kände ingen mätthetskänsla öht. när jag gick ner till 100mg blev det bättre ganska fort, men har trappat ut det och äter fluoxetin som ej ska ha den effekten. gick oxå upp 3 kg av zoloften o det hade garanterat blivit fler om jag fortsatt! ej kul då jag har ätit psykofarmaka i flera år som gjort mig överviktig så mer kg är ej kul!

• Anonym (?)

Jag äter 50mg zoloft. Hungern är helt sjuk. Kan inte lägga band på mig. Skulle utan problem kunna äta en pizza+ ett kg godis utan att bli mätt. Utan zoloft skulle jag aldrig klara en hel pizza. Enda jag känner är halsbränna. Fluoxetin ska jag fråga läkaren om. Blir man inte hungrig på dem?

• Anonym (Alicia)

nej, det ska inte vara samma sug efter mat/godis. Dessutom ska den vara viktneutral, ges som förstahandsval till bulimiker (o då får man ju inte få extra hungerkänslor!!) oxå för att den ska vara viktneutral. har 20 mg o känner inte samma sug efter mat, äter som vanligt nu.

• Anonym

Cymbalta har för mig varit viktneutral. Jag blev inte hungrig av den i alla fall.

• Anonym (fass)

Min lillebror har rasat typ 10 kilo sen han började med sina ssri. Står i fass att de är aptitdämpande. Funderade nästan på att ta samma inför beach 2009 ; )

• Anonym (?)
    Anonym (fass) skrev 2009-06-11 17:57:32 följande:
    Min lillebror har rasat typ 10 kilo sen han började med sina ssri. Står i fass att de är aptitdämpande. Funderade nästan på att ta samma inför beach 2009 ; )
    Vad har han för sort? Många människor tröstäter när de är deppiga och går då ner i vikt när de får ssri sen finns det ju dem som tappar aptiten av dem. Det är tydligtvis en ovanlig biverkning att bli så här hungrig som jag blivit. Det finns ett receptfrit bantningspiller på apoteket som heter alli om du vill gå ner inför beach 09. De rekomenderas iof bara tillöverviktiga.

Hade tittat fel. Det var i morgon jag ska få träffa läkaren. Ska fråga om fluoxetin då Jag blir galen på den här hungern!!!!!{#lang_emotions_yell} 
  • Anti3nd

Fontex/Fluoxetinanvänds mot bullemi, men inte på 20 mg. För att få största verkan på det som Fontexen verkar på (inte aptitnedsättande; utan lite impulskontrollerat kring hetsätningar, småätande *sug* osv) en dos som är på 60 mg, dvs 3 tabletter a 20 mg/dag.

• Anonym (?)
    Anti3nd skrev 2009-06-11 19:21:40 följande:
    Fontex/Fluoxetinanvänds mot bullemi, men inte på 20 mg. För att få största verkan på det som Fontexen verkar på (inte aptitnedsättande; utan lite impulskontrollerat kring hetsätningar, småätande *sug* osv) en dos som är på 60 mg, dvs 3 tabletter a 20 mg/dag.
    Förstår inte riktigt ditt inlägg *trög* Menar du att man måste äta en dos på 60mg för att inte bli bli hungrig av Fontex/Fluoxetin?
  • Anti3nd

Ts

TYp. *s*
    Den verkar lite så även på 20 mg, men man behandlar bullemi med 60 mg, inte mindre eller mer; utan just 60 mg.
    Men en av biverkningarna på vissa märken av Fontex/Flupxetin är *hör och häpna* anorexia. Det nämns för att det dämpar "ludsten" att äta och för att man som depressiv riskerar att falla in i självdestruktivitet, ex anorexia.
    Men den kan också stå att en biverkning är aptitlöshet.

• Anti3nd

Men jo, för att förtydliga, *ser att jag skrev megarörigt* den verkar aptitnedsättande även på ex 20 mg.

• Anonym (?)

Aha då förstår jag

• Anonym (Alicia)

Jag menade att JAG har 20mg(insättningsdos, vet ej vad jag kommer hamna på) men att den även används för bullimiker därför att den anses viktneutral. Vad dosen är för aptiten ska minska vet jag ej, däremot märker jag att min matlust som jag hade av zoloften är borta, men den försvann när jag minskade dosen från 150mg till 100mg. jag äter den för tvångssyndrom, panikångest, generaliserat ångestsyndrom sedan har jag en ätstörning oxå ffa överdriven laxering och fixering vid matintag(kontrollbehov vad jag äter osv)

• Anonym (?)

Skit! läkaren kunde inte ringa mig idag. Fick en ny tid på måndag. Mår verkligen inte bra av hungern. Var vaken i natt av att jag var hungrig. Vågar inte strunta i medicinen heller för är orolig för att få massa ångest då. Sen är jag jätterädd att läkaren inte vill skriva ut en medicin som inte har de här biverkningarna, och att jag ska behöva testa massor med andra och att jag kommder äta mig jättetjock 
    Ursäkta gnället, behövde skriva av mig...

• Anonym

Anonym (?) skrev 2009-06-11 19:19:15 följande:

Vad har han för sort? Många människor tröstäter när de är deppiga och går då ner i vikt när de får ssri sen finns det ju dem som tappar aptiten av dem. Det är tydligtvis en ovanlig biverkning att bli så här hungrig som jag blivit. Det finns ett receptfrit bantningspiller på apoteket som heter alli om du vill gå ner inför beach 09. De rekomenderas iof bara tillöverviktiga. Hade tittat fel. Det var i morgon jag ska få träffa läkaren. Ska fråga om fluoxetin då Jag blir galen på den här hungern!!!!! 
    Finns de som tappar matlust också när de deppiga!
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2009-06-12 09:34:13 följande:
    Anonym (?) skrev 2009-06-11 19:19:15 följande: Finns de som tappar matlust också när de deppiga!
    Jag vet...
  • Anonym

Anonym (?) skrev 2009-06-12 09:39:23 följande:

Jag vet...
    OK tänkte finns kanske andra som inte vet/viste de
  • Anonym (fass)

Fluoxetin äter han.

(?) skrev 2009-06-11 19:19:15 följande:

Vad har han för sort? Många människor tröstäter när de är deppiga och går då ner i vikt när de får ssri sen finns det ju dem som tappar aptiten av dem. Det är tydligtvis en ovanlig biverkning att bli så här hungrig som jag blivit. Det finns ett receptfrit bantningspiller på apoteket som heter alli om du vill gå ner inför beach 09. De rekomenderas iof bara tillöverviktiga. Hade tittat fel. Det var i morgon jag ska få träffa läkaren. Ska fråga om fluoxetin då Jag blir galen på den här hungern!!!!! 
  • Anonym (?)

Jag tar ssri främst för att jag har ångest (dödsångest). Hjälper fluoxetin mot det också? Kanske inte spelar någon roll vilket ssripreparat man tar eller?

Svar på tråden SSRI som man inte blir så hungrig av