• Daisy Doo

ryggont sen graviditeten...

Har haft mer eller mindre ont i ländryggen sen jag var gravid ( 1.5 år sen....) känns som kramp i musklerna i korsryggen.. värst är det på natten och morgonen ,är jätte stel och har ont....
    nån mer som har det såhät/ har haft det så? vad gjorde ni för att bli bättre?

• Svar på tråden ryggont sen graviditeten...
  • Casper och Novas mamma
    Daisy Doo skrev 2009-06-11 10:40:51 följande:
    Har haft mer eller mindre ont i ländryggen sen jag var gravid ( 1.5 år sen....) känns som kramp i musklerna i korsryggen.. värst är det på natten och morgonen ,är jätte stel och har ont.... nån mer som har det såhät/ har haft det så? vad gjorde ni för att bli bättre?
    här är en till med ryggont..har haft det sen min dotter föddes för snart 1 år sen!
    min värk och stelhet sitter i hela ryggen...från axlarna ner till svanken..ibland strålar det ut i benen!få se ländryggen..visst är det längst ner på ryggen??
  • Daisy Doo

ja, det är ländryggen:) usch.. måste man gå till sjukgymnast tro? hur ska man hinna det i såfall *s*

• Casper och Novas mamma

har du bara ont i ländryggen?jag har ont i axlarna oxå..ja du vad gör man?jag har varit på massage 1 gång men det hjälpte inte men däremot kände hon att jag var jättestel!

• Tingeling83

jag med ont i ryggen ... fött två barn !! kommer o går!!

• Tingeling83

Det är vanligt att man får ont i ryggen efter förlossningen och det kan sitta i flera månader. Ryggen bär under graviditeten upp den växande magen och kompenserar för försvagade magmuskler. Dessutom mjuknar hormonet relaxin upp leder och ligament. Vilket ökar risken för ryggont under graviditeten. Kroppens tyngdpunkt förskjuts och du tenderar att luta dig bakåt och skjuta fram magen. Ibland kan själva förlossningen förvärra ryggproblem – särskilt om den är långdragen och besvärlig. Har du fått ryggbedövning kan du få ont i nedre delen av ryggen – där bedövningsslangen gått in. När du lyfter barnet eller sitter i timtal och ammar kan värken förvärras.

Nu är det dags att räta på ryggen. Att komma igång med anpassade övningar för att stärka magmusklerna och ryggen är en stor fördel, men hur länge du kommer att ha ont i ryggen är individuellt. Kontrollera först med en barnmorska att det är okej att börja träna. Hon eller han kanske vill utesluta eventuella skador i ryggen . Ibland kan svansbenet ha fått sig en smäll eller t o m. brutits.

Tänk på din hållning och förbättra den genom att låtsas att ett snöre är fäst på din hjässa och drar det upp mot taket. Sträck på ryggraden och dra försiktigt in magen . Försök att slappna av i axlarna och inte spänna bröstkorgen. Genom att böja huvudet bakåt, framåt och åt sidorna kan du hjälpa axlarna att slappna av. Mycket viktigt att komma ihåg även när du ammar.

• Casper och Novas mamma
    PinglanEmma skrev 2009-06-12 16:14:57 följande:
    Det är vanligt att man får ont i ryggen efter förlossningen och det kan sitta i flera månader. Ryggen bär under graviditeten upp den växande magen och kompenserar för försvagade magmuskler. Dessutom mjuknar hormonet relaxin upp leder och ligament. Vilket ökar risken för ryggont under graviditeten. Kroppens tyngdpunkt förskjuts och du tenderar att luta dig bakåt och skjuta fram magen. Ibland kan själva förlossningen förvärra ryggproblem – särskilt om den är långdragen och besvärlig. Har du fått ryggbedövning kan du få ont i nedre delen av ryggen – där bedövningsslangen gått in. När du lyfter barnet eller sitter i timtal och ammar kan värken förvärras. Nu är det dags att räta på ryggen. Att komma igång med anpassade övningar för att stärka magmusklerna och ryggen är en stor fördel, men hur länge du kommer att ha ont i ryggen är individuellt. Kontrollera först med en barnmorska att det är okej att börja träna. Hon eller han kanske vill utesluta eventuella skador i ryggen . Ibland kan svansbenet ha fått sig en smäll eller t o m. brutits. Tänk på din hållning och förbättra den genom att låtsas att ett snöre är fäst på din hjässa och drar det upp mot taket. Sträck på ryggraden och dra försiktigt in magen . Försök att slappna av i axlarna och inte spänna bröstkorgen. Genom att böja huvudet bakåt, framåt och åt sidorna kan du hjälpa axlarna att slappna av. Mycket viktigt att komma ihåg även när du ammar.
    för mig har det suttit i i snart 1 år..är det normalt då?jobbade i hemtjänsten innan mitt 2:a barn kom och vet att det började göra ont då när man lära lyfta tunga människor!
Svar på tråden ryggont sen graviditeten...