Är det någon som har haft rosacea och blivit bättre eller tom försvunnit?
Jag är så trött på mina småfinnar och röda partier som jag har i perioder. Speciellt nu då jag slutat amma.
Alla tips tacksamma!!! Krämer, laser, mat osv...
Jag är så trött på mina småfinnar och röda partier som jag har i perioder. Speciellt nu då jag slutat amma.
Alla tips tacksamma!!! Krämer, laser, mat osv...
Köp svavelsalva på apoteket den hjälper troligen . Lycka till ! tindah
Testat laserbehandling men det gjorde bara svinont och hjälpte endast på sidorna av kinderna *där min rosacea är värst*. Krämer ifrån vårdcentralen med eller utan recept har inte haft någon verkan för mig, finns det någon som testat kemisk peeling? *Vill testa det*
Har hört att man ska undvika röd mat,det förvärrar det tydligen. Sen ska man undvika hudvård med olja i.
Svavelsalva ska jag genast prova. Marlean, har samma erfarenhet. Undrar också. Röd mat kan jag tänka mig inte är så bra. Får dra ner på tomater etc.
Hur är det med rött godis? Ha ha ha!
svavelsalva, är det receptbelagt eller receptfritt? Vart hittar man det på Apoteket?
Antibiotika och Finacea (kräm) som läkaren skriver ut, det är det enda som har hjälpt mig. Jag drog mig länge för att gå till läkaren med mina besvär eftersom jag tyckte att det inte var "tillräckligt" illa. Det ångrar jag så här i efterhand, rosacea blir bara värre om det inte behandlas och enligt min erfarenhet finns det inga receptfria medel som har någon vidare effekt. Svavelsalvan har jag provat, den var gräslig. Finacea är jättebra, även om du av olika skäl inte kan/vill ta antibiotika så hjälper den krämen bra, särskilt mot "finnarna". Man måste dock fortsätta använda den, gör man uppehåll kommer det tillbaka, rosacea går tyvärr inte att bota . Du kan lätt få finacea utskrivet av husläkaren, den luktar inte, den syns inte och den hjälper. Svavelsalvan är receptfri men stinker (svavel!), lämnar gula spår i ansiktet och på sängkläder och gör inte så mycket mer än att huden blir torrare och flagar. Det är min erfarenhet i alla fall.
Är det inte någonting med sol och finacea?
Eller var det att den ger bruna fläckar? Har använt den en kort period för länge sedan men kommer inte ihåg om den verkade.
Först så tycker jag att ni ska gå till en läkare. De kan hjälpa er med medicin. Gå till en bra HUDläkare. Sen läs på vad man ska undvika. Ex. sol, vin, värme, mm. Allt som får dig att blossa. Finns även en del innehåll i krämer mm som man ska undvika. Behandla din hud som känslig hud. Ha så lite som möjligt på den.
Men som sagt.. gå till en läkare och gärna en hudläkare..
Nja, jag har använt den sommar som vinter utan några problem, men det antagligen blir man lite mer solkänslig eftersom det är en syra som peelar huden en aning. Sen blir man ju lite solkänsligare av antibiotikan. Jag brukar inte ligga och aktivt sola så mycket, så det kan jag inte uttala mig om, men det är inga problem att vistas ute i sol i måttliga mängder i alla fall.
Det finns ju bra läkemedel mot det! Min kompis blev av med allt! Gå till doktorn! =)
www.godoc.se
Har varit hos läkare, ja även hudläkare, har det ändå. :P
Samma här, men man hoppas ju alltid på något nytt. Alla hudläkare har ju inte samma uppfattning om vad som ska göras.
Jag kan tipsa om en super hudläkare i Helsingborg om nån av er bor nära..
hur vet man att man har rosacea? Jag har inga finnar men gansk rödflammig hud som är torr. Är det varmt eller om jag varit i kyla länge och sen kommer in blossar mitt ansikte upp, även när jag är trött. Speciellt röd är jag på näsan och kinderna.
Man får nog en diagnos av hudläkare. Själv är jag inte så flammig utan mer finnig.
Lättats är om du går till en HUDläkare eller en hudterapeut. Går du till en hudterapeut så se till att gå till en SHRansluten, då vet du att han/hon har rätt utbildning. Och kan alltså se om det är rosacea du har eller inte.
Jag kan få så flammande kinder att jag får huvudvärk, har endast på kinderna, inget på näsan (vilket annars är vanligt). Man ser riktigt blodådrorna ligga ytligt på mig och får inflammerade finnar ofta i det röda.