Anonym (???) skrev 2009-06-12 09:08:08 följande:
Ts, är din anhörig medveten om sitt missbruk??Sitter själv i en sits som anhörig men mannen inte själv har kommit till insikt om sitt spelmissbruk...Kan man då gå på information eller är det en del av behandlingen för de som kommit till insikt??
Nu är jag inte TS men svara på det jag kan om anhörighetsträffar.
När det gäller anhörighetsprogrammet så kan det skilja mellan kommuner och just spelmissbruk har jag ingen erfarenhet av.
Men i många kommuner blir man som anhörig till en missbrukare i behandling, erbjuden en vecka/några dagars träff för att få träffa likasinnade och tips/info om att ta hand om sitt eget mående. Om man inte har något anhörig i behandling så kan man i många kommuner få medverka i sådana träffar ändå men då betala för det själv. Kostnaden skiljer sig mellan kommunerna. Den jag gick på skulle ha kostat 6000 kr om jag inte blivit erbjuden den via det behandlingshem min sambo var på. Han är numera en nykter och drogfri alkoholist och narkoman sedan 1,5 år

.
Något annat jag rekomenderar är anhörighetsträffar så som Al-anon, Nar-anon osv. Finns kanske också för anhöriga till spelmissbrukare. Jag vet att spelmissbrukare själva har egna möten ungefär som för AA och NA. Kolla med dem o du är intresserad.
För även om anhörigveckan jag var på var kanon så är det Al-anon som förändrat mitt liv och gjort att jag idag lever för min egen skull och inte för någon annans.
Lycka till med er och ta hand om er.