• Anonym

Anhörigprogrammet!

Idag fick jag en inbjudan till anhörigprogrammet.
    Detta vill jag jättegärna gå på men jag har dessvärre ingen som kan ta hand om min 1,5 åring i en vecka.
    Programmet äger rum i en annan del av landet så jag kan inte pendla varje dag heller.

Någon som vet om det går att delta ändå?
    Kan jag ta med mitt barn?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Anhörigprogrammet!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2009-06-11 12:48:31 följande:
    Idag fick jag en inbjudan till anhörigprogrammet.Detta vill jag jättegärna gå på men jag har dessvärre ingen som kan ta hand om min 1,5 åring i en vecka.Programmet äger rum i en annan del av landet så jag kan inte pendla varje dag heller.Någon som vet om det går att delta ändå?Kan jag ta med mitt barn?Tacksam för svar!
    Vet ej om du kan ta me ditt barn, ring och prata me dom. Men jag kan verkligen rekomendera anhörigprogrammet. Dels får ju du mera kunskap, men även den som är drabbad kan bli mer förstådd. Är själv en tillfrisknad narkoman, och de är jättejobbigt när ens anhöriga inte förstår. Utan som i mitt fall, blir kränkt i stället.

Så hoppas att du kan ordna de, så du får gå de!!
    Lycka till!!
  • Anonym (Medberoende)

När jag var med på anhörighetsvecka ifjol så hade jag med min son som då var 10 veckor och det gick jättebra. Men jag var tvungen att "övertala" ansvarig för veckan att testa. Så ring och kolla först om det går bra. Går det inte så kolla om det finns möjlighet att gå vid senare tillfälle om du kan fixa barnvakt då.

För mig var den en väldigt bra erfarenhet och fick stor förståelse för min egen situation, agerande och känslor. Dessutom en ökad förståelse för sjukdomen alkoholism/narkomani och dess påverkan på en hel familj och den som missbrukar. Det är inte lätt att acceptera, inte var det det för mig iallafall.

Numera går jag även på anhörighetsmöten i min hemstad, Al-anon och Nar-anon och det har verkligen förändrat mitt liv. Vill du veta mer så fråga, jag svarar gärna.

Lycka till

www.al-anon.se
    www.nar-anon.se

• Anonym

Ok, jag får kolla om jag kan ta med lillen. Min situation kommer tyvärr inte förändras så går det inte blir det inget, vilket skulle vara väldigt synd.

Hur är det med resekostnader, står man för det själv? Det står inget om det i papperet..

• Anonym (Medberoende)
    Anonym skrev 2009-06-11 18:14:02 följande:
    Ok, jag får kolla om jag kan ta med lillen. Min situation kommer tyvärr inte förändras så går det inte blir det inget, vilket skulle vara väldigt synd.Hur är det med resekostnader, står man för det själv? Det står inget om det i papperet..
    Kan kanske vara olika mellan kommunerna med resekostnad. Jag fick ingen ersättning, ej heller fick de som var tvungen att ta ledigt från jobbet någon ersättning. Vissa arbetsgivare är dock vänlig nog att stå för sådan ersätttning för de anser att det är en personlig utveckling.
  • Anonym (???)

Ts, är din anhörig medveten om sitt missbruk??

Sitter själv i en sits som anhörig men mannen inte själv har kommit till insikt om sitt spelmissbruk...

Kan man då gå på information eller är det en del av behandlingen för de som kommit till insikt??

• Anonym (Medberoende)

Anonym (???) skrev 2009-06-12 09:08:08 följande:

Ts, är din anhörig medveten om sitt missbruk??Sitter själv i en sits som anhörig men mannen inte själv har kommit till insikt om sitt spelmissbruk...Kan man då gå på information eller är det en del av behandlingen för de som kommit till insikt??
    Nu är jag inte TS men svara på det jag kan om anhörighetsträffar.
    När det gäller anhörighetsprogrammet så kan det skilja mellan kommuner och just spelmissbruk har jag ingen erfarenhet av.

Men i många kommuner blir man som anhörig till en missbrukare i behandling, erbjuden en vecka/några dagars träff för att få träffa likasinnade och tips/info om att ta hand om sitt eget mående. Om man inte har något anhörig i behandling så kan man i många kommuner få medverka i sådana träffar ändå men då betala för det själv. Kostnaden skiljer sig mellan kommunerna. Den jag gick på skulle ha kostat 6000 kr om jag inte blivit erbjuden den via det behandlingshem min sambo var på. Han är numera en nykter och drogfri alkoholist och narkoman sedan 1,5 år .

Något annat jag rekomenderar är anhörighetsträffar så som Al-anon, Nar-anon osv. Finns kanske också för anhöriga till spelmissbrukare. Jag vet att spelmissbrukare själva har egna möten ungefär som för AA och NA. Kolla med dem o du är intresserad.

För även om anhörigveckan jag var på var kanon så är det Al-anon som förändrat mitt liv och gjort att jag idag lever för min egen skull och inte för någon annans.

Lycka till med er och ta hand om er.
  • Anonym (???)

Tack medberoende för ditt inlägg
    Går just nu själv i terapi hos vår gamla familje terapeuft där vi gick för kommunikations problem...

Ts, förlåt att jag lånade din tråd, hoppas det löser sig för dig!

• Anonym

Ts, är din anhörig medveten om sitt missbruk??Sitter själv i en sits som anhörig men mannen inte själv har kommit till insikt om sitt spelmissbruk...Kan man då gå på information eller är det en del av behandlingen för de som kommit till insikt??
    Det är min bror som bjudit in mig. Vi har inte haft någon nära kontakt pga missbruket. Så jag vet inte direkt vilken inställning han har till allt.
  • Anonym (Medberoende)
    Anonym skrev 2009-06-12 10:55:04 följande:
    Det är min bror som bjudit in mig. Vi har inte haft någon nära kontakt pga missbruket. Så jag vet inte direkt vilken inställning han har till allt.
    Vad fint av din bror att bjuda in dig Hoppas du kan åka.

Kram
Svar på tråden Anhörigprogrammet!