• BymBym

Täckt tak eller ljusgenomsläppande plasttak på altan?? Hjälp!

Hej hej.

Är i färd och ska bygga altan och funderar på vad vi ska ha för tak. Altanen kommer vara öppen nu men längre fram ska den glasas in. Nu undrar jag vad för tak som är bäst. Ska vi ha ett täckt tak eller ett plast som släpper in ljuset?

Rummet innanför är redan mörkt och med ett täckt tak utanför så blir det ju inte ljusare. Samtidigt så säger många att plasttak blir fula snabbt.

Era tankar?

Tack på förhand.

• Svar på tråden Täckt tak eller ljusgenomsläppande plasttak på altan?? Hjälp!
  • Mor84

Vi har plasttak och det tycker jag är fint när det släpper in ljus ordentligt. Nackdelen är ju att man ser all skit som kommer där, typ löv och sånt.
    Så det beror ju på vad ni föredrar mest, solljus och få rensa oftare eller slippa se skiten, men att det blir lite mörkare...

• BymBym

Ok, det har du rätt i. Har ni haft taket länge och har det blivit fult?

• Mor84

Nja, alltså jag är inte helt säker, det fanns där när vi köpte huset för två år sedan och jag tror nog att det legat på ett antal år.
    Huset är byggt -81, men jag vet inte när uterummet är byggt.
    Vårat är ganska mossigt och fult, så vi ska byta det.
    Kan tyvärr inte svara på hur länge det tar innan det blir fult.
    Men tanken har slagit oss att man kanske kan ha något slags glas istället, får in ännu mera ljus och är lättare att rengöra.

• BymBym

Tack för svaren.

Har du någon aning om vad ni har för plasttak? Det finns ju säkert bättre idag, eller?

• Edetbo

Hej!
    Jag håller med Mor84 om ljusinsläppet! Har kompisar som har ljusgenomsläppande tak och kompisar som inte har det. Vi behöver ljuset och den verandan med plasttaket är något helt annat än det med heltäckande mörkt tak.

Ljusinsläpp = En oas som förlänger säsongen väsentligt!

LYCKA TILL!

• Mor84
    BymBym skrev 2009-06-11 15:01:42 följande:
    Tack för svaren.Har du någon aning om vad ni har för plasttak? Det finns ju säkert bättre idag, eller?
    Ingen aning vad materialet heter, men det är ett sånt dår vågigt plasttak, tror det säljs idag med.
    Men det kanske är som du säger, det kanske har kommit snuggare och mer praktiskt tak på marknaden idag...
    Hornbach eller Bauhouse( ingen aning hur det stavas, men du förstår säkert vilket varuhus jag menar) måste ju ha en del utbud på dessa varor...
Svar på tråden Täckt tak eller ljusgenomsläppande plasttak på altan?? Hjälp!