• ODS

Halsfluss

Upptäckte igår en ganska stor (som en 50-öring ung) varböld samt fler mindre vita prickar i halsen, halsont, tjock i halsen feber mm. = typiska halsflussymtom men fick inte komma till VC idag, måste gå 3 dgr (jäkla regel). ssk påstod oxå att det kunde gå över av sig självt, ´kan det? har aldrig varit med om det utan har alltid succesivt blivit sämre tills pc satts in. nu får man gå här hemma o vänta på att få hjälp, vara sjuk längre samt öka risken för att smitta familjen (arg)

FÖRSTÅR ATT DE ÄR RESTREKTIVA MED PC MEN ÄR MAN SJUK MÅSTE MAN JU FÅ HJÄLP!!!

• Svar på tråden Halsfluss
  • ewq

har haft halsfluss i enorma mängder, sen jag var barn

Jo det kan faktiskt gå över av sig själv, man ska ju ta så lite pencilin som möjligt. Det är väl för att man inte ska bli resistent!!!

Tyvärr så brukar man får gå några dagar med det, ger det sig inte så får man PC..

Glöm inte att byta tandborste när du är bättre eller om du får PC att byta efter 2-3dagar eftersom du smittar även de dagar med PC

• ebben

jag har tvärtom hört att om man INTE behandlar så kan man få andra földsjukdomar! minns dock inte vad....
    jag hade i min ungdom en rejäl halsfluss,men behandlade inte. det gick över så småningom.Mamma blev skitsur på mig ... Du ska ha medicin direkt.jag hade stått på mig o tjatat.

Vissa har såna saker för sig-en sköterska sa till ex att man INTE behandlar öron inflammation på barn över 3år. Fick inte ens komma på akuten enligt henne...(eller fick o fick..)DUMHETER sa läkaren han fick penicillin direkt-hade ju jättefula öron!då jag ringde vc i allafall.

• ewq

Sök vård
    Om du får plötslig feber eller mår mycket sämre efter ett par dagar med halsfluss ska du alltid kontakta en läkare, och särskilt om:

*allmäntillståndet är påverkat
    *du har mycket svårt att svälja
    *febern inte går ner på tre-fyra dagar
    *du har någon annan sjukdom samtidigt
    *du tar mediciner eller har någon sjukdom som kan försämra immunförsvaret allvarligt.

Behandling
    Läkemedel
    Om orsaken till sjukdomen är bakterier, särskilt streptokocker, behandlas den med antibiotika. Det är lätt att med hjälp av ett snabbtest upptäcka streptokockbakterier som behöver behandling.

Vid virusinfektioner hjälper inte antibiotika, men sjukdomen brukar läka inom en vecka utan behandling.

Om du behandlas med antibiotika blir du normalt smittfri inom två dygn. Ät alltid hela den ordinerade antibiotikakuren för att inte infektionen ska blossa upp igen.

Om du har fått en halsböld skärs den upp så att varet kan rinna ut innan antibiotikabehandlingen börjar.

• Eisa

jo det kan gå över av sig självt...

• ewq
    ebben skrev 2009-06-11 15:09:52 följande:
    jag har tvärtom hört att om man INTE behandlar så kan man få andra földsjukdomar! minns dock inte vad....jag hade i min ungdom en rejäl halsfluss,men behandlade inte. det gick över så småningom.Mamma blev skitsur på mig ... Du ska ha medicin direkt.jag hade stått på mig o tjatat.Vissa har såna saker för sig-en sköterska sa till ex att man INTE behandlar öron inflammation på barn över 3år. Fick inte ens komma på akuten enligt henne...(eller fick o fick..)DUMHETER sa läkaren han fick penicillin direkt-hade ju jättefula öron!då jag ringde vc i allafall.
    Det har jag också hört..men det är ifall det inte ger med sig..väl?

Jag var själv en smitta bärare när jag var liten, jag själv fick inte halsfluss alltid men jag smittade ner min omgivningt titt som tätt..

Man vill ju inte behandla ifall det ger med sig..Men jag förstår att man vill få PC för det är verkligen pest och ha halsfluss, jag själv sitter nu men hals ont som gör ont upp i öronen..Haft det sen i lör + förkylning. Och nu kommer feber frossa..Kändes som Halsfluss men det var det ej, utan det går väldigt mkt sånt nu.. Men gick det ej över tills på måndag skulle jag gå och kolla så man inte har fått körtelfeber,vilket jag inte tror..
  • Deep Love

Jag fick halsunt igår när jag kom hem från jobb.. kollade i halsen och var svullen och röd.. Har inte känt av det förren igår så jag gick upp på akuten och fick det kollat.. Stämde med halsfluss..Pc direkt utan nån problem.. så mitt råd e att åka upp på akuten på kvällstid..

• ODS

tack för era svar, då KAN det ju gå över men jag tvivlar starkt, har aldrig gjort det, snarare blivit värre o värre, vid ett par tillfällen så dålig att jag nästan svimmat och då fått åka upp till akuten o blivit inlagd med dropp.(eftersom ´jag inte fått i mig ngt pga svårigheter/smärta att svälja!!!!)

• Pallas

Obehandlad streptokockinfektion kan ge exempelvis reumatisk feber, njurinflammation mm. Ovanligt, men jag har haft reumatisk feber och kan inte rekommendera det till någon.

Svar på tråden Halsfluss