Jag äter oftast knäckebröd eller väldigt mörkt bröd så jag försöker tänka på att inte bara äta snabba kolhydrater, pålägg varierar men ofta skinka eller sill (för omega3 fettets skull). Vad gäller frukten så brukar det bli typ en banan och ett hårt päron (inte de som slafsar sönder när man tar i dem) på eftermiddagen för att klara mig till middagen. Mackan på morgonen är mest i farten för att jag ska klara mig till frukostfika på jobbet (vid 9), men det hade kanske varit bättre med mer mat direkt på morgonen hemma och mindre på jobbfikat. Hmm, får kanske ta och fundera lite på matvanorna, middagarna skulle ju kunnat förbättras lite, och kanske något komplement på eftermiddagen till frukten, lite nötter tex. Svårt att veta vad man behöver få i sig exakt, men jag har ju gått upp som jag ska och magen växer också som den ska så jag tror inte jag är undernärd iaf
. Däremot kanske jag hade behövt få i mig mer näringsämnen än jag får i nuläget.....
Delfinen skrev 2009-06-11 18:32:47 följande:
Låter som det är en del kolhydrater men väldigt lite proteiner och goda fetter?? Frukt är ju mest socker (om än fruktsocker) och spelar ju en del med insulinnivåerna så blodsockret hoppar å far.. Det gör att man får lite toppar å dalar.. Frukt är så himla smidigt som mellis, men det är inte helbra att äta FÖR mkt frukt om man har problem med just trötthet.. Försök kombinera frukten med något protein eller fett.En macka på morgonen låter lite snålt, men har du ätit så innan så är det nog normalt för dig å du känner väl om du blir vrålhungrig :)