• maneten

Orkeslös, hur länge tar det innan Niferex ger effekt?

Var på senaste kontrollen hos BM för några veckor sen och då hade mitt HB sjunkit till 112 (var då i v 30). Därefter har jag kört med Niferex, inte exakt varje dag men nästan. Nu är jag i v 32 och tycker inte att jag känner mig piggare. Har inte kollat HB sen dess.

Brukar det ta länge innan man får effekt av Niferex?

Har tid hos BM nu på tisdag så det är ju inget akut, men jag blir galen på att vara så här trött hela tiden.....

• Svar på tråden Orkeslös, hur länge tar det innan Niferex ger effekt?
  • friis

Niferex ska du ta varje dag, annars kan det väl kvitta.?
    De är väl inte konstigt du är trött, du är inne på sista veckorna o allt e tungt o bära på, är själv i v30 och vissa dagar e jag helt sjukt trött. Sen sover jag dåligt på nätterna, massa konstiga drömmar o måste på toa varenda natt.

Jag är så trött även fast jag äter 2 niferex om dagen, hade så lågt hb tidigare. Så de är nog normalt att va trött..

• Jess87

Jag började också att äta Niferex, men märkte ingen skillnad.. Iofs så är jag väldigt glömsk och glömde ibland att ta :p men som friis skriver, du är ju i slutet så då är det ganska normalt att vara trött, jag är ständigt trött! fast jag är i bf+4.. så då kanske de inte är så konstigt heller ;p

• Delfinen

Jag tror inte det har så mycket med ditt Hb att göra?
    112 är ungefär vad jag själv legat på hela tiden, och jag fick också ordinerat Niferex av barnmorskorna.. men jag blev riiiiktigt kass i magen. Så köpte naturliga järntillskott istället, och det verkar OK. Jag ska kolla nytt Hb nästa gång, är själv i vecka 33..

Mycket handlar det väl nu också om att kroppen behöver betydligt mer vila på slutet, bättre "uppladdningsmat", osv osv.

Hur sover du - Hur äter du - Rör du dig något - Har du ont någonstans - Har du mycket vätska i kroppen som stannar osv... Fundera på fler faktorer du kanske kan påverka :)

• Dorjee

fast det tar flera veckor innan järntillskott "slår igenom" i kroppen, så misströsta inte. fortsätt ta dina tillskott och hoppas att det blir bättre. sedan kan man ju också behöva vila mer, som ovanstående skriver. det är trots allt en enorm prestation av kroppen att bära fram ett barn och den kanske behöver lite extra "tyck-om" för att orka!

• ellens

För mig tog det runt 10 dagar innan jag blev piggare men blev inte så mycket piggare och mitt värde gick inte upp, det sjönk, så jag fick ta två under en månads tid, nu är jag ganska pigg och värdet är bra så nu tar jag en om dagen igen.

• Mammamu04

För en knapp vecka sedan hade jag 115 i Hb och jag är i vecka 31 nu. Jag mådde verkligen skit av det då jag i vanliga fall har ca 145 i Hb. Så även fast värdet är inom normalgränser så kan man bli trött och må dåligt om det är stor skillnad mot ditt normala värde.
    Jag var helt slut, yr till och från, hade hjärtklappning och blev väldigt andfådd. Jag hade myrkrypningar i benen på kvällarna och kramp i benen på nätterna. Nu har jag ätit Niferex i 11 dagar (började innan provet togs då jag misstänkte att jag var i behov av det) och jag känner redan skillnad. Myrkrypningarna och kramperna är nästan borta och jag är inte alls så trött.

Men visst, det är ju säkert en kombination av att det nu börjar bli lite tyngre och järn/blodbrist som gör oss så trötta. Jag har dessutom två små killar på 3 och 5 år som inte gör saken lättare =)

• maneten

Tack för era svar!

Vad gäller mat, äter frukost (1 macka) innan jag går till jobbet, och sen förmiddagsfika på jobbet (1 macka oftast) och sen lunch (ofta dagens). Sen brukar det bli några frukter under dagens lopp från fruktkorgen på jobbet. Middag vid 17-18. Upplever väl egentligen att jag äter ungefär som innan jag blev gravid. Då jag känner mig som en stoppad gris när jag äter för mkt så tar det emot att äta större mängder mat. Kanske kan vara intaget av energi som är en del av problemet?

Rör mig gör jag så gott det går, cyklar till jobbet och promenerar kortare svängar, jag har lite känningar av bakre fogarna (dock inga större problem/smärtor) så jag måste ta det lite lugnare än vanligt. Vad jag kan känna så har jag inte börjat samla så mkt vätska än, det kommer säkert, när jag väntade min son så samlade jag vätska sista veckorna, det syns tydligt på foton bland annat .

Mitt järnvärde har ju varit helt ok fram tills nu i v 30, så BM trodde inte det skulle sjunka så mkt mer heller eftersom blodmängden inte ökar mer nu mot slutet. Därav att jag hoppades på att bli lite piggare pga järntabletterna, men det kan ju vara så att orsaken till min trötthet är något annat. Niferex har ju rätt mkt järn i sig så hon trodde att en tablett skulle räcka gott och väl då mitt värde dessutom självmant borde räta upp sig lite nu på slutet. Får väl se, har kontroll på tisdag som sagt så jag får väl facit i hand då om det är järnet som spökar eller inte.....

• Delfinen

Mot myrkrypningar och kramper rekommenderar jag dig starkt att köpa receptfritt tillskott på Apoteket; MAGNESIUM.
    Det har hjälpt mina kramper jättemkt!!

Tas mellan måltiderna och är tuggtabletter.

Nej, det kan inte vara lätt å vila när du redan har 2 barn nej!

Mammamu04 skrev 2009-06-11 17:29:56 följande:
    För en knapp vecka sedan hade jag 115 i Hb och jag är i vecka 31 nu. Jag mådde verkligen skit av det då jag i vanliga fall har ca 145 i Hb. Så även fast värdet är inom normalgränser så kan man bli trött och må dåligt om det är stor skillnad mot ditt normala värde. Jag var helt slut, yr till och från, hade hjärtklappning och blev väldigt andfådd. Jag hade myrkrypningar i benen på kvällarna och kramp i benen på nätterna. Nu har jag ätit Niferex i 11 dagar (började innan provet togs då jag misstänkte att jag var i behov av det) och jag känner redan skillnad. Myrkrypningarna och kramperna är nästan borta och jag är inte alls så trött.Men visst, det är ju säkert en kombination av att det nu börjar bli lite tyngre och järn/blodbrist som gör oss så trötta. Jag har dessutom två små killar på 3 och 5 år som inte gör saken lättare =)
  • Delfinen

Låter som det är en del kolhydrater men väldigt lite proteiner och goda fetter?? Frukt är ju mest socker (om än fruktsocker) och spelar ju en del med insulinnivåerna så blodsockret hoppar å far.. Det gör att man får lite toppar å dalar.. Frukt är så himla smidigt som mellis, men det är inte helbra att äta FÖR mkt frukt om man har problem med just trötthet.. Försök kombinera frukten med något protein eller fett.

En macka på morgonen låter lite snålt, men har du ätit så innan så är det nog normalt för dig å du känner väl om du blir vrålhungrig :)

maneten skrev 2009-06-11 17:37:36 följande:
    Tack för era svar! Vad gäller mat, äter frukost (1 macka) innan jag går till jobbet, och sen förmiddagsfika på jobbet (1 macka oftast) och sen lunch (ofta dagens). Sen brukar det bli några frukter under dagens lopp från fruktkorgen på jobbet. Middag vid 17-18. Upplever väl egentligen att jag äter ungefär som innan jag blev gravid. Då jag känner mig som en stoppad gris när jag äter för mkt så tar det emot att äta större mängder mat. Kanske kan vara intaget av energi som är en del av problemet? Rör mig gör jag så gott det går, cyklar till jobbet och promenerar kortare svängar, jag har lite känningar av bakre fogarna (dock inga större problem/smärtor) så jag måste ta det lite lugnare än vanligt. Vad jag kan känna så har jag inte börjat samla så mkt vätska än, det kommer säkert, när jag väntade min son så samlade jag vätska sista veckorna, det syns tydligt på foton bland annat . Mitt järnvärde har ju varit helt ok fram tills nu i v 30, så BM trodde inte det skulle sjunka så mkt mer heller eftersom blodmängden inte ökar mer nu mot slutet. Därav att jag hoppades på att bli lite piggare pga järntabletterna, men det kan ju vara så att orsaken till min trötthet är något annat. Niferex har ju rätt mkt järn i sig så hon trodde att en tablett skulle räcka gott och väl då mitt värde dessutom självmant borde räta upp sig lite nu på slutet. Får väl se, har kontroll på tisdag som sagt så jag får väl facit i hand då om det är järnet som spökar eller inte.....
  • Tess m flera

Tog jättelång tid för mig innan det ens gav någon som helst förbättring.
    Har bara fått upp värdet från 115 till 118 på 3 månader och på köpet en väldigt orolig mage+ illamående ibland p,g,a att jag måste ta 2 st om dagen, så jag önskar att jag hittat ett bättre alternativ till de där förbaskade tabletterna..........

• Delfinen

Köp naturligare järntabletter på hälsokost är ett starkt tips från mig!
    De har tagit bort min oroliga mage helt, å jag tömmer 1-2ggr/dag.. Skitbra är det! Ingen förstoppning!!

Tess m flera skrev 2009-06-11 18:35:03 följande:

Tog jättelång tid för mig innan det ens gav någon som helst förbättring.Har bara fått upp värdet från 115 till 118 på 3 månader och på köpet en väldigt orolig mage+ illamående ibland p,g,a att jag måste ta 2 st om dagen, så jag önskar att jag hittat ett bättre alternativ till de där förbaskade tabletterna..........
  • Tess m flera
    Delfinen skrev 2009-06-11 21:23:34 följande:
    Köp naturligare järntabletter på hälsokost är ett starkt tips från mig! De har tagit bort min oroliga mage helt, å jag tömmer 1-2ggr/dag.. Skitbra är det! Ingen förstoppning!! Tess m flera skrev 2009-06-11 18:35:03 följande:
    Aha, ska ha det i åtanke om man behöver extra järn nån mer gång ;)
  • maneten

Jag äter oftast knäckebröd eller väldigt mörkt bröd så jag försöker tänka på att inte bara äta snabba kolhydrater, pålägg varierar men ofta skinka eller sill (för omega3 fettets skull). Vad gäller frukten så brukar det bli typ en banan och ett hårt päron (inte de som slafsar sönder när man tar i dem) på eftermiddagen för att klara mig till middagen. Mackan på morgonen är mest i farten för att jag ska klara mig till frukostfika på jobbet (vid 9), men det hade kanske varit bättre med mer mat direkt på morgonen hemma och mindre på jobbfikat. Hmm, får kanske ta och fundera lite på matvanorna, middagarna skulle ju kunnat förbättras lite, och kanske något komplement på eftermiddagen till frukten, lite nötter tex. Svårt att veta vad man behöver få i sig exakt, men jag har ju gått upp som jag ska och magen växer också som den ska så jag tror inte jag är undernärd iaf . Däremot kanske jag hade behövt få i mig mer näringsämnen än jag får i nuläget.....

Delfinen skrev 2009-06-11 18:32:47 följande:
    Låter som det är en del kolhydrater men väldigt lite proteiner och goda fetter?? Frukt är ju mest socker (om än fruktsocker) och spelar ju en del med insulinnivåerna så blodsockret hoppar å far.. Det gör att man får lite toppar å dalar.. Frukt är så himla smidigt som mellis, men det är inte helbra att äta FÖR mkt frukt om man har problem med just trötthet.. Försök kombinera frukten med något protein eller fett.En macka på morgonen låter lite snålt, men har du ätit så innan så är det nog normalt för dig å du känner väl om du blir vrålhungrig :)
  • Delfinen

Det bästa för kroppen är som regel om man äter mest rejält frukost + lunch för det är du kroppen är som mest aktiv (på dagen).

Banan är snabb energi, och brukar rekommenderas efter träning eller så för att få energi direkt ut i blodet. Men det är en bra akutlösning.. Men blir du inte hungrig snabbt när du ätit banan? Det blir jag pga den snabba energin :)

Det finns alltid mycket att förbättra vad gäller ens matvanor, snacka om att man kan lära sig oändligt om kosten :)

Du är helt klart inte undernärd, det tror inte jag heller!! Då hade det kommit signaler på det - men däremot kan du öka intaget av POSITIV energi i form av bra mat som håller längre och ger dig mer bra tillskott :)

maneten skrev 2009-06-11 22:13:29 följande:
    Jag äter oftast knäckebröd eller väldigt mörkt bröd så jag försöker tänka på att inte bara äta snabba kolhydrater, pålägg varierar men ofta skinka eller sill (för omega3 fettets skull). Vad gäller frukten så brukar det bli typ en banan och ett hårt päron (inte de som slafsar sönder när man tar i dem) på eftermiddagen för att klara mig till middagen. Mackan på morgonen är mest i farten för att jag ska klara mig till frukostfika på jobbet (vid 9), men det hade kanske varit bättre med mer mat direkt på morgonen hemma och mindre på jobbfikat. Hmm, får kanske ta och fundera lite på matvanorna, middagarna skulle ju kunnat förbättras lite, och kanske något komplement på eftermiddagen till frukten, lite nötter tex. Svårt att veta vad man behöver få i sig exakt, men jag har ju gått upp som jag ska och magen växer också som den ska så jag tror inte jag är undernärd iaf . Däremot kanske jag hade behövt få i mig mer näringsämnen än jag får i nuläget.....
  • maneten

Kan bara uppdatera lite sen jag var på kontroll idag. Mitt järnvärde ligger nu på 128 trots att jag bara tagit Niferex i snitt varannan dag (ibland ännu mer sällan). Så det var inte det som spökade iaf. BM trodde att det kunde vara den ökade blodmängden som gör att jag får hjärtklappning. Kändes lite som att det bara var en gissning från hennes sida, men jag får väl försöka ta det lite lugnare och se om det hjälper.

Så länge allt ser bra ut och bebis mår bra så är det ju det viktigaste, även om det är jobbigt att känna sig orkeslös och slut hela tiden.

• Trynträ

Jag brukar äta gröt eller fil på morgonen vid sextiden och på jobbet runt åtta så äter jag ett ägg och vid tiotiden en smörgås. Då känns det som jag håller blodsockret på en rätt bra nivå. Frukt brukar jag skippa för jag tycker inte det ger nåt mer än att man blir mer hungrig. Då är nog grönsaker bättre så man slipper sockret.

Tycker definitivt du bör kolla upp ditt hb så du ser om du behöver mer järn.

• notteochjag

Du behöver inte vara orolig. Jag är i v30 nu & tar 2 st niferex om dagen, Har nu ett Hb på 102, Startade över en månad sen & låg då på 85.

Dom säger ifrån hos bm om du ska öka doseringen!

• Flina78

I mitten av min graviditet tog MB mitt blodvärde och det låg då på 106 - inte så konstigt att jag var konstant trött. Efter 4 veckor togs ett nytt prov och det hade då stigit till 107. Jag tar 2 Niferex om dagen. Tre veckor senare hade det stigit ytterligare till 108. Inte så imponerande.

Kan tillägga att jag hade 140 i hB inledningsvis på grav.

• Arynelle
    Flina78 skrev 2009-06-18 22:54:06 följande:
    I mitten av min graviditet tog MB mitt blodvärde och det låg då på 106 - inte så konstigt att jag var konstant trött. Efter 4 veckor togs ett nytt prov och det hade då stigit till 107. Jag tar 2 Niferex om dagen. Tre veckor senare hade det stigit ytterligare till 108. Inte så imponerande. Kan tillägga att jag hade 140 i hB inledningsvis på grav.
    Ta det tillsammans med C-vitamin, t ex apelsinjuice. C-vitamin hjälper kroppen att absorbera järn lättare.

C-vitamin fick upp mitt värde från 105 till 125 på 14 dagar - UTAN järntabletter.
Svar på tråden Orkeslös, hur länge tar det innan Niferex ger effekt?