• Lykketrollet

Hur hanterar ni rå kyckling?

När jag var hos mamma skulle hon steka kycklingfileet. Då försvann hon ur köket ett tag och kom tillbaks med engångshandskar på händerna med kommentaren om att hon alltid använder det när hon ska hantera rå kyckling. Så då kom frågan i mitt huvudt upp, vem av oss är onormal? Jag har aldrig ens tänkt tanken, men tvättar självklart händerna gott med tvål både innan och efter att jag har skurit kyckling. Vad gör ni?

• Svar på tråden Hur hanterar ni rå kyckling?
  • Stårschan

Gummihandskar skulle aldrig komma in i mitt kök! Det räcker gott att tvätta händerna och se till att man inte använder skärbädan till något annat innan den är ordentligt diskad.

Gjorde hon likadant när du var liten?

• Fia86

Jag gör som du.. Jag skär inget annat på samma skärbräda eller med samma kniv och är försiktig med vad jag tar i innan jag tvättat bort kycklingen från händerna. Det skulle inte falla mej in att använda handskar..

• Lykketrollet
    Stårschan skrev 2009-06-11 16:37:22 följande:
    Gjorde hon likadant när du var liten?
    Nej, det var därför jag blev så överraskad, och kände mig plötsligt väldigt ofräsch som inte gör så.
  • SuzR

jag skär bara på skärbrädan med en kniv och diskar både skärbräda och kniv noga noga. min mamma sa att man kan få men för livet om man inte diskar av skärbrädan noga..vet inte vilka 'men' hon menar...

• Lolilla

Dykardräkt, kirurghandskar och gasmask, självklart.

Okej, skoja bara. Snacka om hysteri. Räcker gott och väl att tvätta händerna efteråt. Och självklart slänger man inte upp en limpa på samma skärbräda och skär med en kycklingsmetig kniv...

• Stårschan

Starlight mamman skrev 2009-06-11 16:39:10 följande:

Nej, det var därför jag blev så överraskad, och kände mig plötsligt väldigt ofräsch som inte gör så.
    Har det hänt något som har fått henne att slå om på detta vis? Någon nära vän som blivit matförgiftad eller så?
  • Majsan70

Jag hanterar kycklingen med en stekgaffel för det mesta. Har plast över skärbrädan som sen diskas med kokande vatten.

God hygien är ett måste oavsett rätt man lagar.

• k girl

Jag tvättar händerna så fort jag ska göra något annat (typ öppna kylskåpet) och när jag är färdig och lägger kniv/skärbräda i diskhon så att maken får ta hand om det. Men en kompis till mig använder alltid engångshandskar när hon ska handskas med kött, oavsett vilket.

• norgesessan

Inga handskar Bara handtvätt och enskild skärbräda. (efter maskindisk används den dock som vilken som hälst skärbräda)(Plast)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Lykketrollet
    Stårschan skrev 2009-06-11 16:49:12 följande:
    Starlight mamman skrev 2009-06-11 16:39:10 följande:
    Har det hänt något som har fått henne att slå om på detta vis? Någon nära vän som blivit matförgiftad eller så?
    Nej, inte ens det. Men hon har generellt blivit lite "finare ", lite mer "desperate housewives". Har väl hört eller läst någonstans att kyckling är farligt. Hon tror och tar till sig allt hon läser och hör. Men jag bara tvungen att höra med andra ändå, vad som är vanligt:)
Svar på tråden Hur hanterar ni rå kyckling?