• hallondröm

Måste man vänta 1 ÅR??????

Min bm säger att jag ser ut att ha lite pco vid en annan rutinkoll, då sa hon att jag skulle kontakta kliniken efter 6 månaders försök.

Men pratade med henne för någon vecka sen & sa då att jag skulle börja försöka/ hade börjat.

Köpte nämligen hem äl-stickor & dagen då dom kom så visade stickan full stegring, hade haft lite känningar i brösten osv så jag testade för skojs skull.

Jag har sex varannan dag ändå & vill försöka utan älstickor....

Men sist jag pratade med henne så sa hon " du är så ung 24 år" - men jag skriver in att du kontaktat mig så får du kontakta oss om ett år så ska vi försöka hjälpa dig..

Saken är den att jag har oregelbunden mens... efter jag fått igång den så har jag haft mens 2 gånger & med 3 månaders mellanrum. Alltså har jag typ ÄL 4 gånger per år typ ( om jag nu änns får det varje gång, men hade ju det enligt ÄL-stickan).

Om hon nu ser att jag har pco så varför inte hålla det där 6 månaders som hon sa? Hon sa iof att man vill försöka så naturligt det bara går..

Men ändå, jag vill nu .. =)

• Svar på tråden Måste man vänta 1 ÅR??????
  • Peace

Nej du behöver absolut inte vänta ett år. Om jag visste det jag vet nu så hade jag sökt mig privat på en gång, oftast kostar det lika mycket ändå men går snabbare!
    Lycka till!

• anits83

Enl sjukvårds rådgivningen tror jag den heter den finns på nätet. Så får du söka direkt när du vet att du redan har problem.

Med mitt ex sökte vi direkt då vi visste att det låg problem plus att min mens strulade samma som din och de hjälpte jätte snabbt. Var året innan pga annat och pratade med henne min Bm och hon sa med att det var bara att söka direkt när man vet att det finns problem.

Dock rek jag privat då vanliga landstinget inte upptäckte min pco och sa fel fakta ang mina värden som dock den privata sjukvården förklarade tillrätta.

• hallondröm

Jag går redan privat på octaviakliniken i Stockholm...
    för jag har haft cellförändringar , men är kvitt det nu!

Det var under detta hon upptäckte det....

Men jag ska väl ge det några månader ändå kanske? Iaf ett halvår...

bara det att hon sa att får jag tabletter så kan det bli tvillingar osv... å att ja skulle testa först eftersom att jag ändå var så ung!

• FruNaftra

Jag sökte tid för privat utredning efter 9 månader och hittade felet direkt. Vill du inte vänta så sök privat!

• hallondröm

Jo men den här kliniken jag brukar gå till är ju privat?!

Och man ska väl ge det några månaders chans kanske ändå ? Tycker ni inte? Jag har ju bara prövat i 1 månads tid... så kan väll gott vänta 5 månader till & sen ringa henne igen?

• Dollars matte

Har du inte regelbunden ägglossning så är det ju omöjligt att börja försöka "på riktigt"! Har du dessutom fått ett utlåtande om "misstänkt pco" så har du i mina ögon absolut rätt till hjälp nu på en gång. Ring och prata med kliniken redan nu och hör hur de ställer sig till din situation, det värsta som kan hända är att de säger att du får vänta lite men annars kanske du väntar och slösar bort din tid i onödan.

Internet är roligare än text-tv
  • hallondröm

Jaha 2 veckor efter Äl så kom min mens...
    så det kan inte ha tagit sig på första gången

Då får jag ev vänta 3 månader tills nästa ÄL eftersom:

slutade med p-piller - tog 6 månader tills mensen kom tillbaka

fick mensen

sen var det 3 månader till nästa.. den som kom nu.

Bra är väl att jag känner i brösten när jag har ÄL... men ska man ha sex varannan dag nu i 3 månader igen & ha sån ångest?!

Om jag kontaktar henne igen om 6 månader så kanske jag hunnit ha iaf ÄL eller mens 2 ggr? Men hon kanske tycker det är lite för lite?

Undrar om jag någonsin kommer ha någon chans.... =/

• anits83

Man brukar säga att man helst ska undvika äl test när man har pco då det ger fel uslag pga alla hormoner.

hallondröm om du har oregelbunden mens så brukar man oftast inte ha äl heller.

• Sulpicia

Bara för att du har mens så innebär det inte att du har haft ägglossning. Du borde kräva att du får en ordentlig utredning på om du har PCO eller inte. Skit i att alla säger att du är ung. Jag är 28 år och har gjort IVF.

• Mom2006

Jag hade nog stått på mig och begärt att det skulle göra en ordentlig utredning och så du får hjälp. Har du bara mens så sällan är ju inte chansen så stor att pricka rätt. Man vill kanske inte ha sex varannan dag i tre månader bara för att man ska ha det.

Svar på tråden Måste man vänta 1 ÅR??????