• liin

Hjälp mig ang val av prydnadsträd!!

Vi håller på att göra om hela vår framsida. Nu i dagarna ska muren sättas och sen ska det läggas en massa sten o muras en ny trappa.

Vi ska ha två cirkel-land på 1m diamtern och i dessa vill jag ha "bollträd". Hade nästan bestämt mig för Japansk dvärgpil men då vårt hus är rosa o vitt har jag ändrat mig, och vill i stället ha träd som blir riktigt mörkgröna.

Ge mig tips på allt ni kommer på!!

Tack!

Han fanns där ute... Jag fann honom!!!!
  • Svar på tråden Hjälp mig ang val av prydnadsträd!!
  • Indigofera

Jag säger bara ett ord: Silverpäron! SÅvackert att jag blir tårögd av att tänka på det
    Vi har två, men jag ska nog komma på ett ställe för ett tredje Man kan inte få för många siverpäron!

Färgen är superfin. Inte så mörk, men väl silvrig. Kallas förövrigt nordens oliv!

• liin

Silverpäron är fina, men kan man behålla dom små, eller drar dom iväg i storleken?

Vi ska plantera träden i "spannar" just för att rotsystemet inte ska bli för stort och för att jag vill behålla dom små, ca 1,5 m bara.

• Indigofera
    liin skrev 2009-06-11 18:35:17 följande:
    Silverpäron är fina, men kan man behålla dom små, eller drar dom iväg i storleken?Vi ska plantera träden i "spannar" just för att rotsystemet inte ska bli för stort och för att jag vill behålla dom små, ca 1,5 m bara.
    Nu är jag ingen expert. Långt ifrån
    Men jag tror att de är ympade för att dom inte ska dra iväg?!? Kolla med plantskolan. Fast det är klart, 1,5 meter är ju i kortaste laget våra Sp är nog strax över det.
    Kanske någon annan har bra tips om lite kortare träd?
  • liin
    Indigofera skrev 2009-06-11 18:40:41 följande:
    Nu är jag ingen expert. Långt ifrån Men jag tror att de är ympade för att dom inte ska dra iväg?!? Kolla med plantskolan. Fast det är klart, 1,5 meter är ju i kortaste laget våra Sp är nog strax över det.Kanske någon annan har bra tips om lite kortare träd?
    Kan sträcka mig till lite högre men inte 2m eller så.

Några mer tips??
  • Angelven

Purpurapel - den har mörka nästan blåvioletta blad...

Och fantastiska magentafärgade blommor.

• mimmi006

Jag skulle nog satsa på en Klotnaverlönn, eftersom formen är klar! I och för sig drar de väl iväg en bit efter några år... kolla annars hur det är med uppstammade träd, beror ju lite på var ni bor i landet vilka kan ni ha!

• Crown S

Uppstammad aronia; vackra blad, blommar vackert med vita blommor, fina svarta ätbara bär och så får ju bladen vacker röd höstfärg!

• Crown S

Uppstammad syren är ju också fantastiskt vacker...

• kattochbebis

Ympad liguster, buxbom eller minisyren är lätta att formklippa och de växer inte på höjden. Så till att köpa dem i den höjd du vill ha.

• VIXIE

Klotkörsbär och Klotrobinia är fina.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • 740tjejen

Håller med inlägg #9 om buxbom, finns ju såna där med stam som har boll längst upp :) Jättevackra.

• VIXIE

Glömde,klotlönn

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden Hjälp mig ang val av prydnadsträd!!