• Anonym (mamma)

trång förhud och hud som är ihopväxt med ollonet!

Hej alla kloka!
    Min 7-åring har trång förhud och har fått rådet att försöka tänja ut den varje kväll med lite kortsonkräm.
    Det har gått bra och nu är inte öppningen lika trång, han kan dra förhuden tii ca halva ollonet.
    Men sen är huden ihopvuxet på bägge sidorna med ollonet! Hans pappa säger att han ser inget konstigt, det är bara att fortsätta med krämen så lossnar det!
    Jag känner mig hemskt okunnig, trodde att problemet var att förhuden var trång, men att den ändå var normalt under...nu vet jag inte vad jag ska tro, vill inte oroa pojken i onödan om allt är ok...
    Kan inte någon som förstår vad jag menar förklara för mig vad det är jag ser?

• Svar på tråden trång förhud och hud som är ihopväxt med ollonet!
  • Anonym (mamma)

puff...

• Anonym (mamma)

Ingen som vet?

• Anonym

Jag har ingen aning alls men min sambo hade något liknande som barn och efter mycket behandlande och smärta så blev han omskuren. I hans familj så verkar det hela ärftligt så om vi någonsin får en son så kommer han att bli omskuren som mycket ung.

• Anonym

Var inte orolig, huden kommer "lossna" från ollonet när han blir äldre (så var det i varje fall för mig - det lossnade nog ungefär i samband med att jag kom in i puberteten. Minns att jag blev jäkligt förvånad - trodde att huden skulle sitta fast i nederkanten av ollonet, men så helt plötsligt började den lossna.)

• Wonderkarin

Det där ordnar sig oftast med puberteten, sluta dra utan order från läkare.

• Anonym (anekdot)

Hade liknande problem när jag var en liten pajk. Det var så tajt att förhuden inte gick dra tillbaks för att tvätta ens, så en dag så tog morsan i ordentligt med resultatet att det liksom fastnade i "öppetläge". Var bara runt tio år, men minns fortfarande hur ont det tog! :/

Det blev en resa till akuten där dom gjorde ett snitt i förhuden så att spänningen lossnade, ingen omskärelse alltså.

Har underliga minnesbilder från då jag åker genom sjukhuskorridorer på en rullsäng med snoppen i vädret. Den tioåringen skämdes inte lite han. :)

• Anonym (mamma)
    Wonderkarin skrev 2009-06-13 13:36:31 följande:
    Det där ordnar sig oftast med puberteten, sluta dra utan order från läkare.
    Sonen läkare tycker att han ska "dra" med kortisonkräm.
  • Anonym

Anonym (anekdot) skrev 2009-06-13 13:51:41 följande:

Hade liknande problem när jag var en liten pajk. Det var så tajt att förhuden inte gick dra tillbaks för att tvätta ens, så en dag så tog morsan i ordentligt med resultatet att det liksom fastnade i "öppetläge". Var bara runt tio år, men minns fortfarande hur ont det tog! :/Det blev en resa till akuten där dom gjorde ett snitt i förhuden så att spänningen lossnade, ingen omskärelse alltså.Har underliga minnesbilder från då jag åker genom sjukhuskorridorer på en rullsäng med snoppen i vädret. Den tioåringen skämdes inte lite han. :)
    Åh, gud så jobbigt.. Stackare! Men idag är ju det mer 'vanligt' med sådana problem, man vet man skall handskas med saken
  • Wonderkarin

Anonym (mamma) skrev 2009-06-13 19:28:06 följande:

Sonen läkare tycker att han ska "dra" med kortisonkräm.
    Ja, men inte längre nu, nu sitter ju resten "fast" precis som den gör hos pojkar innan pubertet. Jag tror inte ni kommer längre nu innan puberteten gör resten.

Vad är syftet?
  • Anonym (mamma)
    Wonderkarin skrev 2009-06-14 01:03:54 följande:
    Anonym (mamma) skrev 2009-06-13 19:28:06 följande:
    Ja, men inte längre nu, nu sitter ju resten "fast" precis som den gör hos pojkar innan pubertet. Jag tror inte ni kommer längre nu innan puberteten gör resten.Vad är syftet?
    Syftet är att han slippa omskärelse. Han hade väldigt trång förhud, så läkaren tyckte vi skulle göra den här gymnastiken med kortison kräm, för att undvika att det blir ärr, som gör huden stramare. Läkaren sa även att om det inte funkar på det här sättet innan puberteten så får man lösa det kirurgiskt. Det är fler som har fått göra i min släkt, så jag vill helst att han slipper, om det finns andra snällare sätt.
    Så vi har följt läkarens rekomendationer, och sonen gör det själv och instruktionen han har fått är att det är ok att det stramar, men det ska inte göra ont.
  • Wonderkarin

Men tror du inte att det räcker med den framgången ni har nått?

• Anonym (mamma)

Som jag har försökt att förklara i trådstart så undrar jag om det är så här det ska se ut. Jag kommer självklart att ta honom till läkare igen och visa hur det ser ut, men nu undrade jag om det är normalt detta som jag nu ser...

Jag vill helst inte vänta och se eftersom nu är sonen liten och drar gärna i snoppen tillsammans med mig eller pappan, men om ett par år tycker han att det är jobbigt om vi pratar om det kanske...och jag vill gärna att han ska slippa opereras, om det går.

• Wonderkarin

Så vitt jag vet är det du beskriver helt normalt. :)

• Iya Akintunde

Om det inte blir bättre med krämen är det inte bättre att överväga att göra en omskärelse, det är inget hemskt med det som många verkar tro. Så slipper pojken ha ont menar jag

Svar på tråden trång förhud och hud som är ihopväxt med ollonet!