• Puffen

Använda resesäng istället för spjälsäng?

Vi har spjälsäng till våra tvillingar.

Köpte två resesängar för att använda EN VECKA i sommar...

Kan man använda resesängen som vanlig säng hemma eller är det inte bra? I så fall varför är det inte bra?

Finns det sängar som är osäkra?
    Vilka märken är det i sä fall?

Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406, Sam -080904, Elise -080904
  • Svar på tråden Använda resesäng istället för spjälsäng?
  • April Mamma

Jag skulle aldrig använda en resesäng som vanlig säng....Den resesängen som vi har är knappast ergonomisk, Madrassen är jätte tunn o hård så man måste alltid vika ett täcke eller dyl som en extra madrass...Visst, det finns säkert bättre sängar men jag tror inte att en resesäng är tänkt för att sova i längre stunder....

• minängel

En resesäng är inte gjord för att användas som vanlig säng. Den är tänkt att användas korta perioder.
    Varför vill du använda resesäng för när du har spjälsänger?

• Liddi

Man bryter ju ryggen av sig med de där resesängarna när man måste böja sig ner och lyfta så långt nerifrån.

• Puffen

Jag undrar bara om man kan.

Någon som vet om det fortfarande säljs osäkra resesängar?

• Mau82

Hej!

Jag har oxå twins. Vi har såklart vanliga spjälsängar till flickorna men vi har även en resesäng uppställd i vårt sovrum. En sover där på dagen när dem sover middag för att vi har dem var för sig(annars delar dem rum). O det är även bra att ha om det behövs till natten, ibland stör dem varandra. Jag har lagt i en extra madrass och mjuka täcken. Fungerar bra!!

• Finesse

Vi har en extra madrass till resesängen så det blir mjukt och skönt Men hon sover bara i den när vi är borta.. ett tag hade vi dom som säng hemma men sen så kom jag på att det är nog inte så bra om hon skulle få magsjuka i den nångång ja jag är lite hypokondrisk!

Men iaf så har hennes kusin den som säng.. han har sovit i den typ varje natt i 1½ år.. funkar väldigt bra.

• svensdotter

det är väl upp till var och en

• Puffen
    Mau82 skrev 2009-06-11 21:45:48 följande:
    Hej!Jag har oxå twins. Vi har såklart vanliga spjälsängar till flickorna men vi har även en resesäng uppställd i vårt sovrum. En sover där på dagen när dem sover middag för att vi har dem var för sig(annars delar dem rum). O det är även bra att ha om det behövs till natten, ibland stör dem varandra. Jag har lagt i en extra madrass och mjuka täcken. Fungerar bra!!
    Bra idé!
  • Puffen
    Finesse skrev 2009-06-11 22:16:36 följande:
    Vi har en extra madrass till resesängen så det blir mjukt och skönt Men hon sover bara i den när vi är borta.. ett tag hade vi dom som säng hemma men sen så kom jag på att det är nog inte så bra om hon skulle få magsjuka i den nångång ja jag är lite hypokondrisk!Men iaf så har hennes kusin den som säng.. han har sovit i den typ varje natt i 1½ år.. funkar väldigt bra.
    Jag tror inte heller dessa sängar är dåliga för barnen.

Sam har en madrass som vär väldigt mjuk.
    Elise har en jättehård madrass.

De madrasserna följde med sängarna när vi köpte dom. Tycker Elise madrass är mycket hårdare än den madrassen som hör till resesängen...

Men hur viktigt är det med madrasser till så små egentligen??
    Vet barn som vägrat sova någon annanstans än i vagnen, och de jan väl inte vara så "bra"??
  • April Mamma
    Puffen skrev 2009-06-12 08:46:08 följande:
    Jag tror inte heller dessa sängar är dåliga för barnen. Sam har en madrass som vär väldigt mjuk. Elise har en jättehård madrass. De madrasserna följde med sängarna när vi köpte dom. Tycker Elise madrass är mycket hårdare än den madrassen som hör till resesängen... Men hur viktigt är det med madrasser till så små egentligen?? Vet barn som vägrat sova någon annanstans än i vagnen, och de jan väl inte vara så "bra"??
    Madrassen är väldigt viktigt när dom är små!
    Jag trodde inte heller det ...men fick sedan det förklarat för mig....Den skall inte vara för mjuk..och inte för hård.
    Det finns en "riktigt" resårmadrass + bäddmadrass på Ikea som passar till spjälisar....den Är bra.
    Även när barnet byter säng till tex en 90 säng så är det viktigt med madrassen.
Svar på tråden Använda resesäng istället för spjälsäng?