• saaarahh

Ögonfärg- från blå till brun?!

Ni som har barn som föddes med blå ögon som sedan fick bruna ögon, när ändrades färgen?

jag har blå ögon och pappan bruna,vår sob har nu blå ögon och är 2 månader drygt. alla i min släkt har blå/grå/gröna ögon,vi vet inget om pappans släkt då han är adopterad från colombia.

• Svar på tråden Ögonfärg- från blå till brun?!
  • Fikon

När han var två-tre veckor började färgen ändras.

• Puffpinglan

Det är inte säkert att barnet får bruna ögon ändå. Jag har bruna ögon och pappan (min fd) till min son har blå - min son fick blå ögon. Nu har jag en ny liten dotter med en annan man som har jätteblå ögon, inget brunt så långt ögat når. Min syrra har också bruna ögon och har en son som fick bruna ögon, pappan är blåögd. Hans ögon ändrades vid ca 2-3 månaders ålder. Man såg att det blåa låg som en hinna över det bruna och sen skedde det gradvis. Verkar vara slumpen det där även fast brunt ska toppa blått.

• blackelektra

2 av 4 barn fick bruna ögon här.

Ett av barnen fick bruna ögon vid 1 år, innan dess så växlade de färg, och när folk frågade så kunde jag inte svara, eftersom de ibland var blå, ibland bruna, ibland gröna.

Det andra barnet fick nog bruna ögon vid 2 månader.

• blackelektra

Det beror ju lite på vad man har för anlag, jag har bruna ögon men jag bär på många anlag av blå ögonfärg också eftersom ju mamma är svensk, och farmor svensk, så det blir ju 50/50, och det starkare anlaget "vinner" inte alltid då.
    om någon förstår hur jag menar.

• annah75

vid 3-4 månaders ålder började den blå färgen skifta mer åt det bruna hållet...

• Katjan

Pappan till barnet måste ha anlag till blåa ögon i släkten för att ert barnet ska kunna få blåa ögon. Det är inte så jätte många med blåa ögon i Colombia men det finns ju folk som har det givetvist.  Ni får se vad det blir för någon färg med tidens gång. Det är så olika när barn ändrar ögon färg. Viss gör det tidigt o andra när de är över året.

• saaarahh

okej, jag förstår. Bruna ögon är alltså inte alltid dominant för att det beror på vad man har för anlag i sig också.

• Katjan
    saaarahh skrev 2009-06-11 19:45:04 följande:
    okej, jag förstår. Bruna ögon är alltså inte alltid dominant för att det beror på vad man har för anlag i sig också.
    genetik är ett väldigt avancerat område som man inte blir riktigt klok på ifall man försöker o fördjupa sig i. De enkla korsnings scheman som man lärsig i skolan stämmer inte ngt vidare bra mot hur det är i verkligheten.
  • Alvine

Vid 3-4 veckor började dotterns ögon bli bruna. Nu har dom ljusnat lite igen men dom är ännu bruna. Hon är 3,5 månad idag.

Svar på tråden Ögonfärg- från blå till brun?!