• Mist

Recept på mjölkfri tårta??

Hej!

Min son fyller 1 år den 30:e September å jag letar efter ljus å lykta efter någon som vet nåt recept på en mjölkfri tårta då han är mjölkallergiker. Hur 17 gör man då?
    Eller har något tips på vad man kan hitta liknande..

• Svar på tråden Recept på mjölkfri tårta??
  • Morbid Mistress

Om du bakar själv kan du byta ut mjölk i recept på tårtbotten mot ex vatten eller havremjölk (om han klarar det). jag tycker även det blir gott att använda äppeljuice. I flyllningen kan du använda sylt, mosad banan, mosade bär m.m. Ovanpå kan du använda matlagningsgrädde av havremjölk med gelatin och vanlijsocker. Vispa imat från oatly ett tag (det ska bli fluffigt) och blanda med ett par teskedar gelatin och lite vaniljsocker (som döljer havresmaken). Det blir väldigt likt vispgrädde. Annars kan du göra glasstårta med mjölkfri glass bär, frukt m.m.

• Mollie

jag skulle göra en drömrulltårta, mjölkfri (och glutenfri dessutom då det är potatismjöl i) och sen vispa vanlijvisp (från Oatly, på havre) och ha uppe på de skuran rulltårtsbitarna, det blir mer som bakelser men väldigt enkelt att göra!

• Sofia86

CHOKLADTÅRTA

Tårtbotten:
    3 dl mjöl
    1.5 dl socker
    1.5 dl sojamjölk eller havremjölk
    1.5 tsk bakpulver
    1.5 tsk vaniljsocker
    1 msk kakao
    75 g mjölkfritt margarin (rex carlshamn mjölkfritt margarin för mat och bak)

Blanda alla torra ingredienser, blanda i smält margarin och mjölk. Grädda ca 30-35 minuter i 200 grader.

Fyllning:
    200 g mörkblockchoklad (finns mjölkfri. lite olika mellan olika märken.)
    1.5 dl sojamjölk
    1 msk mjölkfritt margarin
    0.5 dl socker
    1 msk potatismjöl

Koka upp sojamjölken. Lägg i hackad choklad och margarin och rör om medan det smälter. Vispa ner sockret med en visp, vispa så det blir lite fluffigt. Blanda utt potatis mjölet i lite sojamjölk, Häll i under omrörning. Koka snabbt upp, rör hela tiden. Ta bort från värmen och fortsätt vispa medan det börjar kallna. Ställ i kallt vatten bad eller i kylen för att få det kallt. Rör om då och då.

När chokladsmeten blivit lagom bredbar, dela kakan i två bottnar och bred på smeten. Lägg ihop kakan igen och bred över smält blockchoklad blandad med lite matfett, eller spara en del av fyllningen till toppen.

Lycka till!

• Lacrima

Hade jag varit dig så hade jag bara bytt ut de vanliga mjölkprodukterna i ett recept till helt laktosfria eller låglaktos beroende på vad han klarar av. När det gäller margarin så finns det mjölkfria sådana.

Lycka till!

Svar på tråden Recept på mjölkfri tårta??