• fruganL

"Aubergine är också en sak du ska undvika!"

Träffade min mans arbetskamrater igår, otroligt "hjälpsamma". Den ena har en dotter på sju år och vänta andra barnet om ett par månader. Den andra har en dotter som fyllde ett ganska nyss. Två experter med andra ord.

Jag fick lite kostråd av dessa otroligt pålästa herrar.
    Honung fick jag höra att jag inte får äta, vilket är missvisade, eftersom det handlar om att små barn inte ska äta honung (väl?).
    Lax varnade de mig för, men även där handlar det ju bara om specifik lax, eller särskilt tillagad.
    Och sen kommer de med spiken i kistan - aubergine!
    Vad skulle det finnas för "skäl" att inte äta det?

Jordgubbar tror ju många att de inte får äta, vilket ju är missvisande eftersom det handlar om att en ammande mamma ska akta sig lite.
    Choklad har jag även hört att man ska undvika, men även där handlar det om ammande, eftersom kolik kan förvärras av mejeriprodukter som ju finns i choklad.

Men återigen. Aubergine, vilket skäl skulle det finnas för en sån grej? Det måste ju finnas någon skröna och felaktig information bakom det påståendet också?

• Svar på tråden "Aubergine är också en sak du ska undvika!"
  • Lotlas

Har jag aldrig hört talas om... Det finns så mycket idéer kring kosten under graviditet! Jag följde livsmedelsverkets rekommendationer, så hade man något att rätta sig efter i alla fall!

• Helstsyskonnu

Herregud vilka rykten det går! har hört om folk som inte törs äta Keso heller. Håll dig till livsmedelsverkets lista så är du säker.

Och jag åt både jordgubbar och choklad när jag ammade och min son reagerade inte på det.

var på hälsosamtal idag och min bm rekomenderade mig att äta mycket jordgubbar i sommar eftersom de är järnrika

• fruganL

*suckar*

Detta handlar nu inte om att jag tror att man inte får äta aubergine. Läs vad som står, och hitta inte på mellan-raderna-funderingar.

• Helstsyskonnu

Men jag fattade vad du menade, då var det nog jag som var otydlig...

• Helstsyskonnu

Fast jag har aldrig hört talas om det där med aubergine så jag har ingen skröna jag kan berätta...

• vevik

äh, det låter som någon har berättat för dem vad gravida inte får äta och så har de blandat ihop massor! bara nicka och le  de vill kanske bara ha något att prata om och verka engagerad och insatta i ämnet

Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel, vilket innebär att vi ofta glömmer vad som är rätt eller fel.
  • fruganL
    Helstsyskonnu skrev 2009-06-11 20:47:37 följande:
    Men jag fattade vad du menade, då var det nog jag som var otydlig...
    Åh, syftade nu inte på dig. Du var lika tydlig som jag menar att jag var! ;P

Och ja, nog vill de vara snälla. Så jag nickade och log, sa "Aubergine? Det har jag aldrig hört, men det har jag bra handlat en gång i mitt liv ändå, så det ska nog inte vara någon fara..."
    Fascineras över folks korkade välvilja! *skrattar*
  • MaddeMamman

ligger något i påståendet faktiskt-
    Aubergin är en släkting till potatisen och omogen frukt innehåller solanin. Det är ett gift som bildats även i grön potatis och som det finns i större halt av i nypotatis. En överkonsumtion kan ge rejäl magknip. Man bör väl kanske vara försiktig med att ge småbarn nypotatis o aubergin då deras magar inte tål så mycket.

• fruganL

Åhå!

Min mage tål inte heller så mycket. Jag får ont i övre vänstra delen av tarmen varje gång jag ätit. Mycket irriterande. Beror nog inte på vad jag ätit dock, utan snarare att jag ätit haha. ;P

Svar på tråden "Aubergine är också en sak du ska undvika!"