• insolito

Vad vägde din bebis till vilket sf-mått? Är stort SF mått = stor bebis?

Jag har sf-mått 39 och är i vecka 39+1. Jag har hela graviditeten legat på övre delen av kurvan. Min fråga till er är, hur väl stämde storlek av bebis jämfört med storlek av SF-mått?

Vad hade du för sf-mått vid förlossning och vad vägde bebis?

Inte hela världen med stor bebis bara han är frisk, men man undrar ju om man köpt för små kläder när man köpt storlek 50...

Hur länge passade storlek 50 för era bebisar och vad vägde de när de föddes...

TACK
    ps stör mig på min bm som hela tiden sagt att sf-kurvan beror på att jag bär barnet så mkt fram, och att bebis är normalstor så säger hon helt plötsligt idag, fastän jag följer min övre linje, att det blir nog en stor bebis på 4 kg... grrr nu när jag handlat kläder för att slippa göra det när han kommit

• Svar på tråden Vad vägde din bebis till vilket sf-mått? Är stort SF mått = stor bebis?
  • Legolina

Tittar på papprena för min 3-åring.
    Han är född 42+1 och sf måttet låg på 35 v38, v40 och v41. har inget mått från v42 men jag antar att det var 35 då med.

sf måttet följde tjocka normalkurvan hela grav men vid v 41 låg sf måttet lite under.

han vägde 3790g och var 51 lång

• insolito

tack, finns det fler?
    Vad tror ni kommer jag få en stor eller normalstor bebis? Kommer kläderna passa?

• mammatotoo

Min bm trodde jag skulle få en liten baby och ut kom en kill epå 4.110 och 53 lång
    Min mage stod rätt ut och låg mot den övre kurvan.

• love actually

Jag hade samma sf med båda mina barn och den ena var en liten skit på 2900gr och 48 cm medans lillebror var en klumpeduns på 4105gr och 51 cm - så det där med sf behöver inte betyda speciellt mycket.

Med dottern (den lilla bebisen) var 50 en bra storlek, hon kunde ha den i en månad ungefär sen blev det 56 och den kunde hon ha bra länge. Sonen däremot..jag hade packat med ett set i stl 50 till förlossningen och de var för små! Han ser ruskigt rolig ut på första bilderna då både tröjan och byxorna är alldeles för korta.   Så mitt tips är stl 56, för det kan de flesta bebisar ha när de är nyfödda. Om det är en liten bebis kan man alltid vika upp ärmar och byxben, dessutom är det rätt behändigt att ha lite större kläder när man ska klä på de nyfödda bräckliga små krabaterna.

Sofie 20070209 - Charlie 20080117
  • love actually

Justja, du frågade vilket sf-mått jag hade, och jag låg på samma antal cm som veckor. Precis som du gör nu.

Sofie 20070209 - Charlie 20080117
  • Miu

Jag hade sf 36 i vecka 39 och bm trodde att bebisen inte skulle väga mer än 3 kg eftersom jag är liten (41kg ogravid) Men han vägde 3,7 så lite fel hade allt bm. Även dom på förlossningen var lite förbluffade att den klumpen kom ut ur lilla mig

• Leia07

Med min son, som är född i vecka 39+2, hade jag som störst SF-mått 48 (gick tom utanför diagrammet). Jag var gigantisk och såg ut som ett hus. Jag hade dock för mycket fostervatten.På UL samma dag som han föddes så beräknades han till 5,5 kg. Ut kom han 4,3kg "lätt" och 53 cm lång. Han hade strl 50 de första två veckorna.

• Hanna36

Nr.1 SF-mått 34 cm i v. 37. Födelsevikt: 3800g, v. 38+6
    Nr.2 SF-mått 39 cm i v. 41. Födelsevikt: 5380g, v. 43+1
    Nr.3 SF-mått 38 cm i v. 40. Födelsevikt: 4660g, v. 41+2

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Hanna36 skrev 2009-06-11 21:10:28 följande:
    Nr.1 SF-mått 34 cm i v. 37. Födelsevikt: 3800g, v. 38+6Nr.2 SF-mått 39 cm i v. 41. Födelsevikt: 5380g, v. 43+1Nr.3 SF-mått 38 cm i v. 40. Födelsevikt: 4660g, v. 41+2
    Min första kunde ha stl 50 på BB, men pojkarna kunde inte ha 50 el 56, utan fick köra med stl 62 redan på BB.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Tulip

Min pojke är född i v 39+2. Han var 51 cm lång och vägde 2995 g. (Stl 56 var för stort - svärmor fick åka och handla stl 50.)  Vid sista mätningen i v 39+0 var mitt SF-mått 34 cm.

Svar på tråden Vad vägde din bebis till vilket sf-mått? Är stort SF mått = stor bebis?