• Anonym

Ni som jobbar med Dementa?

Nån som jobbar med dementa som kan ge mig en hint om vad mitt sommarjobb kommer innebära??

Jag har fått ett natt jobb på ett dementboende, vet dock inte hur gravt dementa de är - men ändå..

Finns det NÅN som jobbar med dementa? Som kan ge mig en ledtråd på vad jobbet kommer innebära?

tacksam.

• Svar på tråden Ni som jobbar med Dementa?
  • Winterfresh

Har jobbat med dementa, men enbart dagtid. Jobbar nu på ett vanligt vårdboende för äldre på dagtid.
    Natt är helt annorlunda än dagtiden. Hoppade in och jobbade extra en natt och på den dementa avdelningen satt vi hela natten och gick iväg på larmen. Tittade till alla på hela huset 3 ggr/natt har jag för mig. Medicin, vändning och blöjbyte + att man tog de larm som larmades. Men det var inte ett endaste larm på demensavdelningen under hela natten. Dock är det ju otroligt olika från ställe till ställe och natt till natt.....
    Känner du dig osäker vad jobbet innebär tycker jag du ska kontakta chefen och höra med denne + att du ska få gå bredvid nån eller några nätter för att bli lite van.

Lycka till med sommarjobbet..

• nano

Du ska absolut ringa och be om att få gå dubbelt. Jag ska jobba 8 veckor, har gått dubbelt nu 2 dar och börjar känna att jag får lite koll. Har tom fått va med på en "minikurs" på två timmar med andra vikarier om demens.

Här på avdelningen så kan det vara några som vaknar och inte somnar om riktigt under natten eller går och lägger sig efter att natten har tagit över (de får natta då helt enkelt). Men sen är det väl mest larm, kanske byta blöja och kika in till att för att se hur det är med dom.

Det är ju ganska specielt, prova att gå till biblan och hitta nån bok om dementa. Jag kände mig mycket säkrare efter den lilla "minikursen" vi hade då vi fick tips på vad man kan och inte ska göra.

• Anonym

Jobbade på ett vårdboende med dementa i somras, visserligen bara några nätter då jag var på en annan plats i vanliga fall, men jag tyckte att det var enormt krävande psykiskt.
    Jag älskar att jobba med gamla och natt e det bästa som finns.
    Ett gott råd är att du ska be att få gå bredvid några nätter innan då ska jobba på egen hand för det är enormt viktigt att veta alla rutiner när man ska jobba med dementa, för dem kan vara väldigt krävande i o m att dem inte förstår allt längre på samma sätt.

• Cicci1984

Jag har jobbat i över ett år med dementa.. Hur jobbigt det kan vara är beroende på i vilken fas av deras dementsjukdom dom är. de klienterna vi hade kunde vara riktigt snälla, lugna, sova bra på natten osv. men sen ibland kan det vara riktigt tungt.. Äter allt det bara hittar, vissa kan vara aggressvia, kissa överallt... ja det kan hitta på vad som helst..

det kan vara riktigt tungt ibland.. När jag jobbade natt så kunde vissa nätter vara riktigt lugna, men sen kunde det finnas andra nätter som typ alla va uppe och gick omkring...

men som sagt, det beror helt på VAD dom har för dementsjukdomar o i vilken fas de e i...

• Anonym (uska)

Jag jobbar på ett gruppboende för dementa och det jag kan säga är att du kan vara beredd på det mesta, allt beror på vilken form av demenssjukdom de har och i vilket stadie de befinner sig.

Somliga sjukdomar kan ge aggressivitet så det kan bli en del hotfulla och våldsamma situationer, andra sjukdomar ger ångest och depressioner. Minnesbortfall är extremt vanligt och "allt vett och sans" kan försvinna (de kan kissa i blommorna och äta sitt eget bajs ungefär) Jag menar inte att skrämma dig nu, men när man jobbar med demenssjuka så kan man råka ut för det mesta och du ska begära att få gå med ett par arbetsdagar med den ordinarie personalen för att få en inblick i vad som väntar dig sen.

Svar på tråden Ni som jobbar med Dementa?