• Silverkatten06

Pottan funkar bra, men vägrar toaletten. Hur göra ute på stan?

Har ett litet dilemma som jag undrar om nån har en smart lösning på. Sonen på snart 3 år har nyss börjat sluta med blöja. Han har fortfarande blöja på natten och vill bajsa i blöja, men annars går det jättebra. Problemet är att han vägrar sitta på toaletten. Eller stå vid den för den delen. Hur sjutton gör man då ute på stan? Kan ju inte gå och släpa på en potta jämt och ständigt...

Nån som har nåt bra tips på hur vi ska få honom att acceptera toaletten?

• Svar på tråden Pottan funkar bra, men vägrar toaletten. Hur göra ute på stan?
  • DanielaM

börja med toa ring(babybjörns )e superbra..
    min 3åring ville inte heller kissa ett tag på offfentliga toalletter..men har nu lärt sej efter användning av toalettringen

• Silverkatten06

har en toaring, tom flera olika, men nope - han vägrar att ens provsitta!

• Fru  Grön

ja, man kan ju underlätta genom att släpa med sig en toalettring.
    ...eller så kan man se turerna på stan mm som ett gyllene tillfälle att få barnet att testa en vanlig toalett med lite mild övertalning à la "jaa, jag vet att du alltid vill ha pottan hemma, men här finns det ju ingen potta. men det går jättebra ändå, jag kan hålla i dig när du sitter på toan, så behöver du inte vara rädd att trilla ner". eller nåt.

• gaffsan

mina gilla buskarna i parker ,bättre än offentliga toaletter

• Frila2
    gaffsan skrev 2009-06-11 22:50:21 följande:
    mina gilla buskarna i parker ,bättre än offentliga toaletter
    Det är olagligt att kissa offentligt och ger böter.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Fru  Grön
    Frila2 skrev 2009-06-11 22:52:17 följande:
    Det är olagligt att kissa offentligt och ger böter.
    tror inte polisen kommer och lappar föräldrarna till en treåring... men i längden är det fint om man lär barnen att det är otrevligt för andra att pinka varsomhelst i offentliga miljöer, för jag HATAR att män pinkar i varenda buske i stan som om det vore en rättighet. Såå ofräscht.
  • Frila2
    Fru Grön skrev 2009-06-11 22:56:33 följande:
    tror inte polisen kommer och lappar föräldrarna till en treåring... men i längden är det fint om man lär barnen att det är otrevligt för andra att pinka varsomhelst i offentliga miljöer, för jag HATAR att män pinkar i varenda buske i stan som om det vore en rättighet. Såå ofräscht.
    Det är möjligt att de inte lappar när barnet kissar men är det verkligen så att man vill att massa barn ska kissar i buskar runt om. Jag vill kunna sätta mig i en park och fika utan att behöva fundera på om något barn kissat under busken jag sitter vid. Sedan kanske man inte ska lära barn att göra någonting som faktiskt är inte lagligt. Likväl som att man lär barn att inte gå mot röd gubbe. Gå mot röd gubbe ger dessutom inte ens böter, vilket offentlig urinering gör
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2

Är det kris så är det helt klart en annan sak. Tycker bara inte att kissa ute är ett bra tips till någon som undrar hur man får ett barn att gå på toaletten.

• gaffsan

Ibland undrar jag ... små barn som pott -tränas .. måste ni vara paragraf ryttare
    hela tiden. Tror ni verkligen att polisen tar ett litet barn som kissar i parken .
    Kan ni slappna av,, ska mödrar eller fäder bära ned sig en porta potti å stan eller

• Frila2
    gaffsan skrev 2009-06-11 23:06:00 följande:
    Ibland undrar jag ... små barn som pott -tränas .. måste ni vara paragraf ryttare hela tiden. Tror ni verkligen att polisen tar ett litet barn som kissar i parken . Kan ni slappna av,, ska mödrar eller fäder bära ned sig en porta potti å stan eller
    Nej, jag är i vanliga fall absolut inte någon paragrafryttare. Självklart tror inte jag att polisen bötfäller föräldrar till barn som kissar ute. Om du läst inläggen hade du sett det
    Jag tycker fortfarande att det är fel att tipsa någon (som säkert vill ha ett riktigt svar) om något som dels inte löser problemet och dels faktiskt inte är ok. Varför lära sina barn göra någonting som inte är lagligt? Det handlade ju inte om att barnen ibland när det var panik kissade ute utan att de faktiskt kissade ute istället för att gå på en offentlig toalett.
  • Fru  Grön
    Frila2 skrev 2009-06-11 22:58:55 följande:
    Det är möjligt att de inte lappar när barnet kissar men är det verkligen så att man vill att massa barn ska kissar i buskar runt om. Jag vill kunna sätta mig i en park och fika utan att behöva fundera på om något barn kissat under busken jag sitter vid. Sedan kanske man inte ska lära barn att göra någonting som faktiskt är inte lagligt. Likväl som att man lär barn att inte gå mot röd gubbe. Gå mot röd gubbe ger dessutom inte ens böter, vilket offentlig urinering gör
    ja, men jag håller ju med Barn måste ju som bekant ofta kissa NUUUU och då blir det en hel del parkkissande även om man kissade när man senast lämnade en byggnad, vilket jag tycker är OK. Jag tycker som sagt att man ska lära barnen var det är OK att kissa och inte, men med betoning på att det är otrevligt för andra att vara där sen - då lär man barnet hänsyn och att tänka efter!
  • Snäckan05

Hade samma problem med min dotter ett tag. Köpte en resepotta på babyland. Blir ju dyrt i längden eftersom de kissar i en påse som man sen slänger. Pottan fungerar även som toasits. Tror hon har använt den ca 6 ggr när vi varit iväg numer fungerar det med toaletten.

• gaffsan

Ja vet hur ni menar , men när mina barn slutade använda blöja och använde toalett, så gick det jättebra ..utom på offentliga toaletter ,de började gråta och tyckte det luktade konstigt.Då tog jag dem ut istället för att tvinga dem , så var det Jag har inte tvingat mina barn att till något. De blev blöjfria när de var 18 mån .

• Silverkatten06

Njae, att lära honom att kissa ute i tid och otid trots att det finns toaletter är nog inget alternativ som tilltalar mig. Kanske kan en resepotta vara nåt? Fast helst vill jag ju hitta ett sätt att få honom att åtminstone testa att sitta på en toalett utan att bli fullständigt hysterisk...

• Norrland09

Jag gör helt enkelt så att jag sätter mig längst bak på toaletten (med ett ben på varje sida om stolen ) och så sätter jag dottern framför mig. Då känner hon sig trygg och säker, toahålet blir inte så stort och det blir mkt stadigare när jag sitter bakom än om jag bara står och håller i henne vid sidan av.
    Har du testat det TS?

Annars är det nog bara att låta tiden ha sin gilla gång. Locka med att läsa en saga på toa, klistra klistermärken för varje gång han suttit där, sjung en sång
    Min dotter vill inte sitta på varje sig toa eller potta men om jag säger att vi ska läsa saga - då sitter hon där gärna

• Silverkatten06
    Norrland09 skrev 2009-06-12 12:14:33 följande:
    Jag gör helt enkelt så att jag sätter mig längst bak på toaletten (med ett ben på varje sida om stolen ) och så sätter jag dottern framför mig. Då känner hon sig trygg och säker, toahålet blir inte så stort och det blir mkt stadigare när jag sitter bakom än om jag bara står och håller i henne vid sidan av. Har du testat det TS? Annars är det nog bara att låta tiden ha sin gilla gång. Locka med att läsa en saga på toa, klistra klistermärken för varje gång han suttit där, sjung en sång Min dotter vill inte sitta på varje sig toa eller potta men om jag säger att vi ska läsa saga - då sitter hon där gärna
    Nej, jag har inte testat att sitta bakom, det ska absolut testas - tack för tipset!
  • sussiq2

är i samma situation som ts tyckte iden om sitta bakom var bra! nåt annat jag har problem med är att min pojke har kraftiga lår och sitter han på pottan måste han hålla ner snoppen (och han glömma det ofta) annars hamnar det utanför, de få gånger han har suttit på toa (med ring) så ser det ut som om han skulle kissa skulla det åka rakt ut hur löser vi det. det är så tråkigt när han är duktig men lyckas ändå inte helt

Svar på tråden Pottan funkar bra, men vägrar toaletten. Hur göra ute på stan?