Hörsel/Dövhet försäkring för barn
Vet något om hur försäkringsbolagen ställer sig till ersättning osv för barn med dövhet sedan födseln eller hörselnedsättning? Vad har ni för försäkringar?
Vet något om hur försäkringsbolagen ställer sig till ersättning osv för barn med dövhet sedan födseln eller hörselnedsättning? Vad har ni för försäkringar?
oj, skrev precis samma inlägg ungefär 2 sek efter dig! Hoppas vi får svar
Har du ett barn med hörselnedsättning/dövhet? jag har en dotter på 2 mån som just blivit diagnostiserad med lätt/ måttlig på ena örat och måttlig/svår på andra
Jag undrar också hur försäkringsbolagen ställer sig till barn med hörselnedsättning? Min son är snart 9 månader och vi har inte fått tummen ur ännu att skaffa nån försäkring till honom. Vilken typ av försäkring bör man ha?
Vi var på återbesök på hörselklinik i veckan. Mest pga att jag har varit så orolig sen han inte klarade testen på BB (gjorde 3 st). När han var nästan 2 mån gjorde vi ett hjärnstamsaudometri och de antog en förmodad nedsättning, lätt hörselnedsättning. Fast vi fick lungande ord att det inte ska påverka hans språkutveckling så har beskedet gnagt in mig i snart 6 månader. Så nu var vi alltså där igen. De gjorde ett obeservationstest som han klarade sådär. Men det måste ju vara skitsvårt att bedömma och ställa diagnos utefter det. Det fanns anteckning i hans journal att de misstänkte vätska i öronen men efter undersökning så kom de fram till att så inte är fallet. Hans fel sitter då i innerörat och går inte att bota.. Usch, grubblar vad det beror på och varför. Är orolig för hur hans framtid ska bli. Ni med barn som har lätt hörslenedsättning, hur fungerar dagis/skola mm? Vet att hans problem är en fis i rymden jämfört med hur många andra barn med handikapp har det. Men jag ser det från vårt perspektiv önskar inget annat än att min son inte kommer att påverkas så mycket av detta. Sen inser jag också att för att jag ska kunna leva ett normalt liv så måste jag börja med att acceptera att hans hörsel inte är perfekt och aldrig kommer att bli det..
Oj, vad jag babblar. Kände att jag måste skriva av mig. Nån som är i samma situation som mig?
Hej Q78, ganska precis samma sitts faktiskt som du kan se ovan, dock har min dotter lite kraftigare nedsättning vad de tror från hjärnstamsaudometrin. Vi är gnska säkra på att det är genetiskt då fler hörselskadade finns i släkten (fast de har bara på ett öra). Vi har också fått veta att hennes språkutveckling inte skulle bli lidande förräns hon var runt 1,5 år (då de befifinner sig längre bort från mmma oh pappa oh då lätt missar saker),. Vi kommer få hörapparat till Elsa redan i höstför att vänja henne vid dem, det känns bra! kan bara hålla med dig om att man önskkar att sitt barn ska klara sig fint trots detta handikapp, men än så länge känner ja g mig opti,istisk inför framtiden. det känns som om de har ett väldigt bra system för habilitering här i Lund.
hej.
vi har "vanlig" försäkring på vår döva son (dock ci opererad) han är snart 5 år. man kan i princip teckna vilken försäkring man vill men de gör speciella undantag me just sådant som hörsel.
vi bråkar fortfarande me försäkringsbolaget (sonen förlorade hörseln) men sen ska vi byta till trygghansa,har ett bra "snart färdigt" avtal där.
man ska ha en vanlig barn försökring (nu i vilken prisklass man vill och kan) men de gör som sagt lite ändringar pga hörseln,typ har du redan måttlig nedsatthet så får du inget för att barnet blir dövt senare... ofta går ju hörselkurvan neråt.
det är det vi har
hoppas ja svarade på frågan.
NI SOM INTE HAR FÖRSÖKRING PÅ ERA BARN - SKAFFA DET!!!!
SÅ VIKTIGT!!!!!
Vi skickade in papper om försäkring så fort sonen va född. Sen visade det sig att han har en nedsättning på bägge öronen. Det har gjorts en massa utredningar och det är först nu vi meddelat Trygg Hansa att han har en nedsättning. Läkaren har tyckt vi skulle vänta tills de kunnat fastställa vad som är fel och hur stor nedsättningen är.. Det har tagit ca 6 månader!
Kontaktade Trygg Hansa och sen tar dom i sin tur kontakt med det sjukhus/landsting man vart med barnet för att få utlåtande och tillgång till journaler.
Det är nu 3 månader sen och vi har fortfarande inte hört något om sonen är berättigad ersättning eller ej..
Min dotter är snart två år. Hon har varit försäkrad hos Trygg Hansa enda sen hon låg i magen och föddes med hörselnedsättning på båda öronen.
Jag anmälde detta till TH för ca två månader sedan.
Förra veckan fick vi brev hem där det stod att hon inte får någon ersättning alls :o(
Man kan ju börja undra varför man har denna försäkring...
Ja jag misstänker att vi inte heller får någon ersättning.. Tycker det är dålig stil då våra barn faktiskt får leva med sitt handikapp för resten av sina liv!
Förresten..
Sök vårdnadsbidrag från försäkringskassan om ni inte redan gjort det! Då kan man som förälder få ut lite extra varje månad för allt merarbete man lägger på sina barn.
De flesta försäkringsbolag har Sensorieneural hörselnedsättning ICD H90 listat som undantag och ersätts därför ej.
Vet dock att de flesta också har extra försäkring som kan tecknas till och då innefattas ovanstående.
Man skall dock försäkra sitt barn innan symtom eller konstaterande av sjukdom/problem. Annars friskriver sig försäkringsbolaget det då det fanns vid försäkringstillfället.
Bästa är alltid att försäkra barnet redan i magen med en automatisk barnförsäkring när barnet är fött.