• Lillan7704

Finns det någon som brukar använda Lactrase här?

Har precis varit på apoteket och köpt Lactrase. Tänkte att jag skulle prova här hemma och se om dom fungerar..
    Finns det någon som brukar använda dom och som har lust att dela med sig av om dom fungerar på er och hur många kapslar man behöver ta? Och om ni kan äta allt efter ni tagit dom eller bara vissa saker...
    Förstår att det är olika från person till person, men ändå...

• Svar på tråden Finns det någon som brukar använda Lactrase här?
  • Tinuskan

Hmm brukar ta 3 tabl till varje laktos måltid, äter oftast laktosfritt pga tabl e ju svindyra å så blir det väl mer socker i maten...

De fungerar inte helt, men själva laktos attacken blir senare å lite mildrare.
    Skönt när man är borta.

• Lillan7704

Okej, då ska jag förbereda mig på att det inte försvinner helt då med andra ord...?
    Det är ju det där när man är borta som jag hoppas på att dom ska vara bra för.. Att få kramper och bli dålig när man är iväg är ju ingen höjdare direkt..
    Hur lång tid efter brukar det komma för dig?

• Tinuskan

Om ja har tur så får man laktosmagraset morgonen efter.
    Ja de e de starkaste så.

Jag har nolltolerans vilket inte e vanligt, så om du klarar liiite så kanske de tar allt.

• Lillan7704
    Tinuskan skrev 2009-06-12 12:06:07 följande:
    Om ja har tur så får man laktosmagraset morgonen efter.Ja de e de starkaste så. Jag har nolltolerans vilket inte e vanligt, så om du klarar liiite så kanske de tar allt.
    Okej, jag har inte nolltolerans så jag får hålla tummarna. Jag kan tex äta vissa bröd och faktiskt smör av ett märke jag inte kommer på vad det heter nu... Så då kanske det funkar fullt ut på mig då..
    Har du varit laktosintolerant länge?
  • Tinuskan

Ja kan oxå äta typ milda å vanligt bröd å ost, men rena mjölkprodukter choklad, glass mm bara ser det får man nästa ont. Å billig mat...

Blivit värre me åren, men fick det helt klart för mig för tre år sedan, då ja sökte akut pga magsmärtor å diarre.

• Chris Cross

Jag försöker låta bli laktosen helt om det är möjligt eftersom man sabbar tarmluddet och det ju tar flera månader för det att växa tillbaka.

Jag brukar ta två tabletter om jag är osäker på att det kanske kan innehålla laktos. Men jag får också besvär fastän jag ätit tabletterna, inte akut diarré utan mer knöligt och gasigt i magen. För mig är det bättre att helt avstå än att ta tabletterna. Visst kan det bli krångligt, måste alltid fråga på restaurang tex. Men familj och vänner är införstådda och de är alltid noga med att fixa laktosfritt. Och man kan ju alltid ta med sig eget fikabröd eller varför inte en banan!

• Ellu

Jag tar oftast två kapslar till en normal portion mat som inte innehåller en massa grädde/mjölk. Glass kräver oftast tre kapslar men det beror lite på storlek. Ibland om det är t.ex. en bulle eller en liten godisbit där mjölk inte är huvudingrediensen så räcker det med en.
    Det är bara att prova sig fram. Jag får oftast inga problem alls av laktosen när jag äter kapslar. Det är bara om jag äter något som innehåller mycket grädde/mjölk (t.ex. glass eller tårta) som jag kan bli bubblig i magen trots Lactrase.
    Jag är väldigt känslig även om det kommer perioder som är bättre. Klarar av att äta någon enstaka smörgås med t.ex. bregott men inte så mycket mer när det är som värst.

• Tinuskan

Chris Cross:
    Har funderat på vad för biverkningar man kan få om man inte sköter sig, har inte hittat nåt, men antar att magen inte mår bra av laktos gas osv.
    Funderat på om man kan lättare få tarmvred då det bubblar så.
    Men vad innebär det att tarmluddet blir skadat??

• Chris Cross

Angående biverkningar: så vitt jag vet så förstörs tarmluddet. Om man "bara" är laktosintollerant så växer det tillbaka, tar dock några månader. Tarmluddet är väldigt viktigt för det hjälper till att ta upp viktiga ämnen såsom vitaminer ur födan.

I samma veva som jag började avstå helt från laktos så uppdagedes det att jag hade brist på vitamin B12. Inge roligt alls. Jag var trött, hängig och grinig och blev mer och mer introvert, detta var mitt allmäntillstånd och inte bara som PMS!!! Detta berodde på att jag inte hade ett fungerande tarmludd. Fick ta sprutor i över ett år, första tiden flera gånger i veckan. Nålen var ca 10 cm lång och skulle in i muskeln på skinkan. AJ, aj, aj.....Sen tycker jag att det är så att ju mer man slarvar ju mindre tål man, inte bara av laktosen utan för min del gäller det även koffein och lök tex. Jag försöker som sagt vara duktig och avstå helt. Jobbigt att alltid behöva läsa innehållsförteckningar och att avstå. Särskilt i glass-tider som denna. Trött på Piggelin

• Tinuskan

Var i varberg idag, i träslövsläge finns en glassbar som heter tre toppar, älskar det stället. de hade 4 olika laktosfria glassar riktigt goa.
    Men man är ju sugen på de andra oxå, så det var att svälja ett gäng tabletter å njuta

Svar på tråden Finns det någon som brukar använda Lactrase här?