• Rastafairy

överaktiv 2,5 åring?

Hej

Tänkte höra vad jag som förelder kan göra för min 2,5 åring så hennes vardag och min blir lite lugnare?

Hon är överallt och ingenstans, hoppar runt som en apa och drar sliter och knuffar lillasyster "babblar" och "tjatar" nånstop. Ska göra ALLT som vi gör och vill hon ha nått så SKRIKER hon "XXXXX haaaaaaaaaaa" tills man får ont i öronen.
    Vi är pedagogiska lyssnar och är tydliga om hon gör fel och när hon trotsar så möter vi upp och visar vad som är rätt och fel.

Men hon är så "mycket" liksom. Väldigt hyper. Om hon inte blir trött då vill hon bara titta på film tutta napp och helst ha välling i sin mugg.

Hur mycket bör man vara ute med ett sådanthär aktivt barn? Jag känner vi borde vara mer i skog och mark men det är lite svårt när man bor i stan och har en ettåring också som ska hänga med.
    Man orkar inte som förelder och det får en att må dåligt över att man inte aktiverar henne tillräckligt. Jag själv vill helst vila och ta de lungt. Psykiskt är m an ju helt slut så man känner att man inte orkar med.

Hur hanterar ni era barn med extra energi? O hur hanterar ni er själva?

• Svar på tråden överaktiv 2,5 åring?
  • 071001

Sama här ts. Vår tjej är verkligen mycket och hela tiden. Jag är helt svettig efter ett besök hemma hos nån eller i parken om det finns bebisar där. Hon vill krama, pussa, hålla ja allt på dessa små. Mammorna blir besvärade och barnen blir, ibland, lite ledsna och jag bara skäms och försöker avleda henne till att göra nåt annat.
    Hemma är hon gapig och trotsig till max. Spelar ingen roll hur många gånger vi säger till henne utan det ska testas till max.
    Hon spottar och slåss, både på oss och barn runtomkring. Vi talar naturligtvis om att det inte är okej alls.
    På det är hon överallt och ingenstans hela tiden.
    När går detta över???

• TwistedSister

Ibland är inte det bästa att låta dem "springa av sig" då de kanske bara går upp i varv ännu mer och får ännu svårare att varva ner sedan. Gör lugna saker, läs bok, rita, pyssla, sjung tillsammans. Så här små barn kan också bli väldigt stressade av tv-tittande. Att vara ute är bra för alla barn, försök att komma ut en stund varje dag. Det måste inte vara så ambitiöst, gå till en lekplats som ligger nära eller ta en lagom lång promenad. Tvååringar är ofta såhär, det kommer inte vara för evigt.

När hon skriker så säg till henne att du förstår att hon blir arg/ledsen, och att det är okej. Tids nog kommer hon att få perspektiv och lära sig att hantera sina känslor bättre men just nu måste hon få uttrycka dem utan att mamma blir arg eller tar avstånd från henne.

• Rastafairy

ok men ja blir helt sluuuuut mkt pgr av att ettåringen behöver mig också.
    Så hon är helt normalt aktiv dårå eller? Har inget o jämföra med riktigt.

Film vill hon kolla på ofta. Får hon inte blir hon dubbelt så jobbig. Ska ja sätta stopp iallfall och försöka få henne att göra annat? Vad ?

Vi brukar rita, leka med lera, leka i hennes rum. Hon leker också fint med lillasyster stundtals så är inte lite film då o då ok?
    Hon kollar bara på astrids filmer. (otecknat) Ej tv.....

• TwistedSister

Jag förstår att du blir trött med två såpass små barn, jag hade aldrig skaffat så tätt men det var inte planerat kanske? Du får nog försöka stå ut, vila kan du göra sen när de har flyttat hemifrån
    Försök att inte tänka på att du är trött och vill vila, bara tanken på det stjäl en massa energi. Sen kan det inte vara så lätt för din dotter heller att få ett syskon så tidigt, hon har ju inte fått vara minst speciellt länge. Det kan nog bli mycket konflikter, jag fick ett syskon när jag var bara två år och vi var ovänner konstant tills jag blev stor och flyttade. Men nu som vuxna har vi börjat ha lite glädje av varann.

Hur jag hanterar mig själv när jag känner att jag inte orkar med...
    Jag brukar försöka vara löjligt överdrivet positiv. Det kan verka knäppt men man blir faktiskt lite gladare av att utbrista -Oj vad tokigt det blev, vad lustigt!- när allt går åt helvete. Och ofta får man mer energi ju mer man gör, mängden energi är avpassat till vad man gör av med. Om jag skulle ligga på soffan hela dagen t ex så skulle jag till sist inte orka med mer än det. Ät bra mat, kolla att du inte har för lågt järnvärde som man kan få av att slita hårt.

• Zessan84

Åh vad glad jag blir av denna tråd! Just nu känns livet som pest och pina..suck.. Har oxå en väldigt aktiv 2,5 åring och han kräver uppmärksamhet ständigt. Trots, gap och skrik är vår vardag och jag känner mig maktlös.. Har en liten på knappt 3 månader oxå,och här var det planerat att barnen skulle komma tätt!

Det blir mycket tv-tittande för sonen och han vill ibland sitta där jämt..försöker avleda honom och hitta på andra saker, men ibland orkar man inte!

• Rastafairy

nej ibland vill man helst bara låta filmen rulla så man iaf hinner greja iordning middagen i lugn och ro.

Nej de va inte planerat att de skulle komma så tätt...men de har så roligt av varann...nu har de samma klädstorlek också. På ett sätt känns de som tvillingar..eller svårare än tvillingar eftersom de har haft och har så olika behov.

Att bara vara hemma hos mamma med dem tar på krafterna för de är ju inte barnsäkrat för fem öre och allt åker fram. Suck.

Men de va en bra ide..ska föröska va SKITposetiv när de går åt helvete i stället. så kankse ja inte känner att ja vill dö av stress typ.

• TwistedSister

Ja ibland är det så skönt att låta dem sitta och titta på tv, men all tid de sitter framför teven är tid som de missar utav det som de egentligen borde göra. Leka, och vara med och laga mat eller diska och sånt. Min son fick se för mycket på tv när han var i den åldern, har jag insett. Ska tänka på det nu med min lilla, det är ändå som man brukar säga en så väldigt kort tid de är såhär små. Fast så känns det ju inte när man är mitt uppe i det, så man får påminna sig att man kommer känna så om ett par år. Och ångra allt som man inte riktigt orkade göra med sitt barn.

Jag funderade jättemycket när jag skulle få barn nummer två vad jag ville göra annorlunda den här gången som jag har ångrat med nummer ett, och onödigt tv-tittande för att jag inte orkar kom ganska högt upp på den listan.

• magkänsla
    Rastafairy skrev 2009-06-12 11:31:54 följande:
    HejTänkte höra vad jag som förelder kan göra för min 2,5 åring så hennes vardag och min blir lite lugnare?Hon är överallt och ingenstans, hoppar runt som en apa och drar sliter och knuffar lillasyster "babblar" och "tjatar" nånstop. Ska göra ALLT som vi gör och vill hon ha nått så SKRIKER hon "XXXXX haaaaaaaaaaa" tills man får ont i öronen. Vi är pedagogiska lyssnar och är tydliga om hon gör fel och när hon trotsar så möter vi upp och visar vad som är rätt och fel.Men hon är så "mycket" liksom. Väldigt hyper. Om hon inte blir trött då vill hon bara titta på film tutta napp och helst ha välling i sin mugg.Hur mycket bör man vara ute med ett sådanthär aktivt barn? Jag känner vi borde vara mer i skog och mark men det är lite svårt när man bor i stan och har en ettåring också som ska hänga med. Man orkar inte som förelder och det får en att må dåligt över att man inte aktiverar henne tillräckligt. Jag själv vill helst vila och ta de lungt. Psykiskt är m an ju helt slut så man känner att man inte orkar med.Hur hanterar ni era barn med extra energi? O hur hanterar ni er själva?
    jag har en dotter på 4 år som var väldigt lätt jämfört med vår kille som idag är snart 2 1/2 år. Han rymmer och är väldigt skrikig och stökig! det går inte att ha med honom till en matbutik,för får han inte som han vill lägger han sig ner på golvet och skriker! jätte kul! men jag har läst att 2års trotsen sitter i ett helt år! och jag kommer ihåg att något hände med min kille i augusti förra året och jag börjar se förändringar att han anpassar sig mer och så har det blivit lättare för honom nu när han gör sig mer förstådd med talet!! och man märker ju stora skillnader på honom när han har varit ute i friska luften och så har vi skaffat studdsmatta.han hoppar i timmar för det är så roligt!
  • Dorjee

min kille som blir 3 i augusti har också mycket energi i kroppen. vi brukar hantera det genom att inkludera honom i vad vi gör, ge honom "jobb" - då känner han sig ofta viktig och lugnar sig. sedan ser vi på film max 30 min i veckan, har ingen tv och är ute mycket. inte spec spacade saker, ofta går vi bara en promenad och ser vad vi hittar längs vägen. en sträcka som jag går på tio minuter kan vi ägna oss åt i en timme eller mer. när vi kommer in är det oftast lugnare. och allt går i perioder, för någon månad sedan var han helt hopplös. nu är han tämligen följsam igen. håll ut och försök vara konsekvent, det är mitt bästa råd!

• h8him

Vad får hon att äta och dricka? Hur ofta äter ni fisk? Sånt spelar en större roll än vad många tror.

• Rastafairy

vi äter rätt mkt blandat. Normalt liksom. Fisk då o då. Men de låter som om hon iaf är ganska normal.
    Ska försöka få dem att titta på mindre film.
    Men de är svårt när hon vill kika för o varva ner liksom.
    Ska ja neka endå?

Vad gör era barn inne när ni är inne i stället för o kolla på film? Leka gör ju mina barn med men de vill gjärna kolla på film om vi vart ute.

• Zessan84
    h8him skrev 2009-06-13 20:48:33 följande:
    Vad får hon att äta och dricka? Hur ofta äter ni fisk? Sånt spelar en större roll än vad många tror.
    Vi äter oxå en blandad kost, men vad föreslår du baen behöver mest utav? Han älskar frukt och grönsaker.. Fisk äts inte jätteofta..varannan vecka kanske.. Bord äta oftare jag vet..=)
  • Dr Mupp

Låter som en vanlig 2,5 åring. Jag har också en sån.

Lösningen heter utevistelse. Ut i lekparken, skogen eller vad man nu har i närheten. En ettåring är ju lätt att ha med sig. Bara att sätta i vagnen eller i bärsele. En ettåring kan också gunga, sitta i sandlådan och roas lika lätt ute som en 2,5 åring. Minst 2-3 timmars utevistelse per dag, ju mer desto bättre. Visst är det trist väder nu (iaf här där jag bor) men på med regnkläder och gummistövlar. Har inte träffat på den 2,5 åring som inte älskar att hoppa i vattenpölar.
    Små utflykter med picknik är supermysigt.

Se till att barnsäkra inne. Dina barn måste få möjlighet att utforska utan att det är farligt för dem.

Inne är måling, bakning, kojbyggning (en filt över bordet ger en mysig koja under) och liknande roligt. Låt barnen även vara med när du gör hushållssysslor. Visst det tar lite längre tid, men barnen tycker det är kul att torka damm och hänga tvätt.

Film ser mina barn inte så mycket och jag tycker inte Astrid lindgrens filmer är så lämpliga till 2,5-åringar. Finns bättre barnfilmer. Pingu, drömmarna trädgård, teletubbies och liknande är bättre. Tänk på att barn helst inte ska ha mer än ½-1 timmes skärmtid per dag. De flesta filmer är 1,5 timmar vilket är i mesta laget om de tittar dagligen.

Se över kosten. Fisk minst två gånger i veckan eller ge Omega-3 tillskott, Hur är det med det vita mjölet? Det är lika blodsockerhöjande som socker och har man barn som är sockerkänsliga kan man även få dra ner på det vita mjölet för att hålla blodsockret på en jämnnivå. Mycket fett är viktigt, smör och bregott är nyttigare än margarin.

• Rastafairy

typ köttfärssås o pasta...svårto veta va ja ska ge i stället...fullkornspasta ..funkar de till henne oxå?

Hon har haft problem med lös mage så vi blev rekomenderade att bara ge henne lättsmält "ljusa" kolhydrater..inge fullkorn.

Har blivit lite klent med utevistelse...
    får bli ändring!

• Rastafairy

usch måste lära mgi tycka utevistelse med barnen är roligare. Vår lilla lekplats är så tråkig usch. Så två timmar där känns inte så jättelockande.
    Ska försöka åka ut mycket till stougan med barnen i sommar. Min mammas sommarstuga. där kan de ju vara ute hela tiden och de är lite mer "privat" nrä känner man sig uttittad när man är på gården med barnen.

Svar på tråden överaktiv 2,5 åring?