• Hormonermedhumör

V. 12 - Känsla av "tyngd" där livmodern sitter (nedre magen) ?

Har under dagen haft en känsla av "tyngd" där livmodern sitter ( nedre magen ). Trodde först det berodde på gaser men nu vet jag ej. Nån som haft liknande och vet vad det beror på ? Har ingen direkt smärta eller blödningar.

• Svar på tråden V. 12 - Känsla av "tyngd" där livmodern sitter (nedre magen) ?
  • purskis

Det är inte sammandragningar du känner då? Är känslan konstant eller kommder den och går?

• piimii

Jag har hört att om man känner ett tryck så kan det vara missfall också, alltså ett missfall på G. Men det är det säkert inte, men jag har hört dom säga så!

• JollyJumper

Har haft ett MF och ett MA, aldrig känt "tyngd" inför dem, men hade lite sån tyngdkänsla ibland efter förlossningen med sonen. Det kanske bara växer?

• piimii
    JollyJumper skrev 2009-06-12 13:25:37 följande:
    Har haft ett MF och ett MA, aldrig känt "tyngd" inför dem, men hade lite sån tyngdkänsla ibland efter förlossningen med sonen. Det kanske bara växer?
    Ja, det var det jag hörde men det låter ju skumt och nu kanske jag har oroat i onödan när man är lite efterklok (förlåt!{#lang_emotions_embarassed}). Jag tror också på växtvärk! Prata med din BM!
  • Tandvärk

Jag fick tyngdkänsla när mitt foster hade dött (vecka 8 eller 9 någon gång). Fick veta ett par veckor senare att det dött ungefär då känslan infunnit sig. Vet ej om det hade ett samband, men denna graviditet har jag aldrig känt så, och mitt barn lever...

• piimii
    Tandvärk skrev 2009-06-12 13:32:17 följande:
    Jag fick tyngdkänsla när mitt foster hade dött (vecka 8 eller 9 någon gång). Fick veta ett par veckor senare att det dött ungefär då känslan infunnit sig. Vet ej om det hade ett samband, men denna graviditet har jag aldrig känt så, och mitt barn lever...
    Hmm.. jag tycker hon ska kolla upp det med en BM istället! Hoppas det bara är växtvärk.
  • Mamma i Mars

Det lät inte bra. Hör med din BM!

• Blacka

Jag tror det är helt normalt. Jag känner också en "tyngd" till och från och känner igen känslan av sammandragningar från tidigare graviditeter, fast då kände jag det inte lika tidigt. Mailade min bm, hon sa att livmodern övar sig fr 3 mån, den drar ihop sig samtidigt som den växer. Jag tror det är det du känner!

• FinastE2010

INte för att jag vill "sno" den här tråden men hade en skum känsla imorse imagen som gick över på någon minut, som att det låg något i magen, ja som en tyngd och sen försvann det bara efter någon minut. Går snart in i vecka 7, bör jag oroa mig då? :(

• purskis

Jag har känt sammandragningar sedan v 6, men väldigt sällan då. (Man har väl alltid sammandragningar, även när man inte är gravid..)Visserligen är det här mitt tredje barn, så jag vet ju hur sd känns.. Men jag skulle absolut beskriva de tidiga sd som en tyngd i livmodern.

• minipini

jag känner oxå tyng och jag har läst på flera ställen att detta är HELT normalt. Och jag vet att min lilla bebis mår jättefint. Jag gjorde ett ul igår och den spratlade omring därinne. Tänk på hur ni skrämmer upp TS när ni skriver dessa hemskheter. Tyngden är växtvärk. Om man får smärtor och blödningar så ska man oroa sig men inte av detta.

Linda

• Hormonermedhumör
    Blacka skrev 2009-06-12 19:37:40 följande:
    Jag tror det är helt normalt. Jag känner också en "tyngd" till och från och känner igen känslan av sammandragningar från tidigare graviditeter, fast då kände jag det inte lika tidigt. Mailade min bm, hon sa att livmodern övar sig fr 3 mån, den drar ihop sig samtidigt som den växer. Jag tror det är det du känner!
    När du känner av denna tyngd...är den kortvarig eller konstant i t.ex. en dag ?

Känner samtidigt av ömhet i svanskotan och vid slidöppningen...nån med liknande erfarenhet ?
  • Hormonermedhumör
    purskis skrev 2009-06-13 06:12:28 följande:
    Jag har känt sammandragningar sedan v 6, men väldigt sällan då. (Man har väl alltid sammandragningar, även när man inte är gravid..)Visserligen är det här mitt tredje barn, så jag vet ju hur sd känns.. Men jag skulle absolut beskriva de tidiga sd som en tyngd i livmodern.

Känner samtidigt av ömhet i svanskotan och vid slidöppningen...nån med liknande erfarenhet ?
  • Hormonermedhumör
    minipini skrev 2009-06-13 13:57:30 följande:
    jag känner oxå tyng och jag har läst på flera ställen att detta är HELT normalt. Och jag vet att min lilla bebis mår jättefint. Jag gjorde ett ul igår och den spratlade omring därinne. Tänk på hur ni skrämmer upp TS när ni skriver dessa hemskheter. Tyngden är växtvärk. Om man får smärtor och blödningar så ska man oroa sig men inte av detta.Linda

• Dynah

Jag känner av en tyngd hela tiden. Jag tror det beror på att jag känner livmodern mer nu eftersom den känns annorlunda mot "vanligt". Jag är bara i vecka 5+5 men har växtvärk varje dag.
    Det är lixom inte tungt men man känner av livmodern hela tiden. Helt normalt (hoppas jag!). Väntar mitt 4:e barn.

• Helstsyskonnu

Tror att det kanske kan vara lite känningar av foglossning. Svårt att känna vad som är vad långt ner i magen, men det kan ju liksom vara ner mot blygdbenet du känner och det är ju mycket som ska flyttas om och mjukas upp under en graviditet. Sen känner jag lite annorlunda när jag är kissnödig när jag är gravid, det känns liksom längre ner än vanligt.

Svar på tråden V. 12 - Känsla av "tyngd" där livmodern sitter (nedre magen) ?