• Mamma till gullungen

Hund som äter Hill`s I/D

Jag undrar om det finns flera som har hund som äter Hill`s I/D?Min hund har ätit det fodret i tre år han är nu fyra år,han åkte på mag och tarmkatarr när han var elva månader gammal och när han började så kostade fodret 650 kronor nu är det uppe i 875 kronor,han är väldigt dyr i maten men det blir billigare än ett veterinärbesök.Jag har alltid undrat om det inte finns mjukfoder också som man kan ge en hund som har mag och tarmkatarr istället för torrfoder hela tiden och om det kan finnas något annat foder som är lika bra som Hill`s men är betydligt billigare än Hill`s?

• Svar på tråden Hund som äter Hill`s I/D
  • Kinya

Det finns de som anser att BARF (=Biologiskt Artanpassad Rå Föda) är det bästa för känsliga magar. Har inte provat det själv dock.

Googla så får du upp lite länkar till sidor där det står vad det innebär. Kräver dock MYCKET kunskap om hundens näringsbehov. Därför har jag själv aldrig gett mig på det. Om det är billigare vet jag inte.

• iii

Har du frågat veterinären om de har förslag på något annat foder? Han har ju ätit I/D så länge att magen kan ha stabiliserat sig tillräckligt mycket nu för att han ska kunna klara ett vanligt foder?

Jag hade själv min hund på I/D men reagerade över hur ofta de höjde priset på det, det blir hutlöst dyrt om man har en större hund. Jag har nu bytat över till Magnussons (www.hundmat.com/) och han klarar sig lika bra på det faktiskt. Andra foder klarar han däremot inte, har provat olika sorter från Royal och Hills men det gick inte.

• Mamma till gullungen

Till iii är Magnussons foder billigare och har det samma verkan som I/D? Jag ska prata med min syster för det är hennes hund om vi ska åka till veterinären så dom får kolla ifall han kan äta vanligt torrfoder igen och om hans mag och tarmkatarr har försvunnit.Jag tycker också att det är väldigt dyrt och vi köper en säck åt han varje månad så det är alltid 875 kronor som jämt försvinner.

• iii

Mamma till gullungen skrev 2009-06-12 17:54:46 följande:

Till iii är Magnussons foder billigare och har det samma verkan som I/D? Jag ska prata med min syster för det är hennes hund om vi ska åka till veterinären så dom får kolla ifall han kan äta vanligt torrfoder igen och om hans mag och tarmkatarr har försvunnit.Jag tycker också att det är väldigt dyrt och vi köper en säck åt han varje månad så det är alltid 875 kronor som jämt försvinner.
    Ja det är mycket billigare, ca 400kr för 15kg. Nu är det inget specialfoder men känner många vars hundar har känslig mage och som fungerar bra på Magnussons. Tyvärr måste man prova sig fram när det gäller sånt. Det som fungerar för en fungerar inte för en annan.
  • Mamma till gullungen

Det var billigt,vi ska nog prova det fodret så får vi se hur han reagerar.Men först blir det en tur till veterinären så att vi vet att han kan äta annat foder.

• Mistys Daisy

Min har oxå magkatarr och äter Hill´s I/D.
    Hon äter även korticon.

Fast jag känner att det får kosta det de gör om hunden fungerar bra på det..
    Min gillar när man blöter upp det, har du testat det?

• Mistys Daisy

hur går det?

Kör du på med Hill´s eller har du bytt?

• Mamma till gullungen

Jag ska boka en tid hos veterinären så dom får ta blodprov och kolla ifall jag kan köpa annat torrfoder till han innan jag går över till något annat.Jag vill inte att han ska hamna på djursjukhuset igen så jag kör med Hill`s I/D ett tag till.

• Mistys Daisy
    Mamma till gullungen skrev 2009-06-15 12:26:07 följande:
    Jag ska boka en tid hos veterinären så dom får ta blodprov och kolla ifall jag kan köpa annat torrfoder till han innan jag går över till något annat.Jag vill inte att han ska hamna på djursjukhuset igen så jag kör med Hill`s I/D ett tag till.
    Okej, det låter väl bra!
  • Tesssan

i/d finns även som mjukfoder.. men det är ännu dyrare, som svar på den frågan

Svar på tråden Hund som äter Hill`s I/D