• Övningsmamma

Sluta amma - tar inte flaska eller välling

Min lille kille är snart 8 månader och äter jätteduktigt med mat på dagen, men dricker dåligt. Tar i princip inte alls välling. Är förståss törstig och mammig på natten. Bestämde mig för att sluta amma helt igår, rent näringsmässigt behöver han det inte. Resultat: ilsken kille i två timmar som slog bort flaskan så fort den närmade sig, slutade med lite gröt och då drack han 40ml vatten.. sen kunde vi sova några timmar igen, innan han ville ha tutte igen... Vad gör man?? Någon som varit i samma träsk som mig?? Vill inte riskera att vänja honom vid ett mål gröt på natten...

• Svar på tråden Sluta amma - tar inte flaska eller välling
  • Ezder

Han är 8 månader, mitt i separationsångesten, och fortfarande liten. Uppenbarligen behöver han amningen, för trygghet om inte annat. Varför neka honom det?

• Övningsmamma

För att jag vill o för att bvc har rått mig till det.... Någon som förstår???

• 071001

Siri var inte så värst snuttig om natten i och för sig så jag är kanske ett dåligt exempel, men vi gav henne lite vatten ur en nappflaska och så somnade hon om.

• FiaiMalmö

Jag förstår. Och han behöver ju inte vara i seperationsfasen. Min dotter gick inte in i den förrän hon var nio månader.
    Vill du sluta amma så gör det. Kämpa på med flaskan. Han kommer att lära sig det.

• Övningsmamma

Tack "Siris mamma". Får försöka vänja honom med det. Just nu blir han förbannad när jag försöker ge honom vattenflaskan i sängen och så är det igång... vill ju inte behöva rycka upp honom och sätta honom i barnstolen på nätterna och muta med gröt för att få honom att dricka.. för det verkar som att det bara är törst egentligen. När han var 6,5 månad sov han hela nätter... detta med att amma ofta på nätterna har hållit på sista månaden.... Trygghet får han så gärna i min famn, men nu vill jag ha tillbaka mina tuttar och så liten är han inte längre. Verkar som det är ganska vanligt att man slutar med amningen omkring 8 mån.

• 071001

Jag slutade också vid 8 mån och då åt hon välling/gröt och mat så amning var mer bara myspys nån gång under dagen så det kändes helt rätt att lägga av. Jag hade tur, hon sökte inte efter bröstet en endaste gång efter det och jag slutade verkligen tvärt.

• Övningsmamma

Tack för stödet FiaiMalmö :D (L)

• Övningsmamma

Han äter mycket på dagtid; 1 port gröt morgon, mellanmål, 1 stor burk puré, mellanmål, 1 stor burk puré och sen 1,5 port gröt och amning för att komma till ro. Dricker som mest 1,5 dl vatten under dagen ur flaska (och då trugar jag). Somnar 21 och vaknar vid 01 igen och vill ha tutte... Måste vara törst och myspys, för min mjölk är väldigt blaskig nu och det känns som att han dricker väldigt lite i förhållande till matintag... har försökt med bara myspys, gick inte, han blev arg. BVC säger att han inte behöver amning nu och att det är en god idé att sluta... men hur? Hade varit lättare om han hade accepterat att dricka ordentligt ur flaska vare sig det nu är välling eller vatten. Välling vill han inte alls som sagt.

• 071001

Har han napp? Det hade Siri och det underlättade säkert också för mig.

• Övningsmamma

Ja, han sover alltid med napp. Tidigare var det bara att putta i den om han hade spottat ut den i sömnen och han vaknade, men dessvärre funkar inte det nu...

• Angel1978

Går det inte att ge honom vatten i en pipmugg iställer för flaska?

• Övningsmamma

Jo kanske det - ska prova inatt! Bra idé!

• knyttepytt

Vi gjorde så att pappa och knyttet flyttade ner i vardagsrummet där mamma inte fanns och det inte luktade mysig tutte. Första natten vaknade hon ngra gånger sedan kröp hon upp hos pappa och somnade om. Hon ville inte ha napp och inte flaska ( hon åt både tutte och flaska) efter tre nätter sov hon hela natten. De måste få möjligheten att lära sig att inte äta på natten. Det är ju klart att det är supermysigt att ligga hos mamma och snutta. (Vårt mål var inte att hon inte skulle äta på natten utan att jag var tvungen av andra orsaker att sluta amma.)

Det är en sund reaktion hos honom att bli arg för det nya och okända. Jag tror heller inte nödvändigtvis att han är törstig utan att han just vill att det ska vara som det alltid varit. Om du vill sluta amma är det bara att stå på dig och vänligt men bestämt säga nej och erbjuda trygghet och närhet på annat sätt. Jag tycker att det är lite justare mot barnet att den part i förhållandet som inte luktar mjölk tar det första nätterna.

• Övningsmamma

Då får pappan rycka in nu när det är helg! Tack för alla tankar och idéer!!

• knyttepytt

Hur har det gått ? Kämpar ni på? Hoppas att det funkar!

Svar på tråden Sluta amma - tar inte flaska eller välling