• Pingela

Jag ska till Turkiet i gravid v. 19, vad ska jag passa mig för? Är det ok att bada i poolen?

Hejsan alla fina föräldrar och blivande föräldrar!

Jag skriver en fråga här för jag tycker att man ofta får så bra svar. Som sagt så ska vi vila upp oss och ta det lugnt, första veckan på semestern, i Turkiet. Jag har hört att man ska passa sig för att bada i bubbelpool men att simhallsbasänger osv. ska gå jätte bra. Hur är det då med poolerna till hotellen på en charter i Turkiet? Kanske är en dum fråga men jag vill vara noga och hellre fråga en fråga för mycket än en för lite. Jag har läst en del tidigare trådar som andra gravida skrivit som just skulle till Turkiet så jag har lite koll, men har ni tips på vad man ska passa sig för osv. SNÄLLA skriv till mig. Ha det så skönt i sommar! -Pingela

• Svar på tråden Jag ska till Turkiet i gravid v. 19, vad ska jag passa mig för? Är det ok att bada i poolen?
  • Miu

Vi ska också till turkiet då jag är i vecka 25. Min bm sa att vanligt förnuft räcker långt Även tänka på att dricka flaskvatten...men det gör man ju ändå. Och även att vara lite försiktig med färska frukter och grönsaker. Det ska helst vara tillagat. Poolen får man bada i.

• bonsai

Hej. Jag var i Turkiet för en månad sedan. Var då i V 25-26. Jag badade i poolen varje dag och i havet flera gånger. Jag tog också ett Hamham bad med massage i två timmar. Allt gick väldigt bra. Det enda jag tänkte på var att inte äta/dricka deras mjölk/fil. Vet ej om den är pastöriserad. Åt däremot glass då den kom från välkända märken som vi också har, undvik is och isglass och drick bara flaskvatten. Jag kan verkligen rekommendera Turkiet, lite dyrt bara, men vilket klimat och trevliga människor! En sista grej, när jag var där var det VÄLDIGT varmt, så jag kan tänka mig att det är ännu varmare nu. Min bm sa att jag skulle ta det lugnt med vattnet och varva med salt så att balansen av salt inte försvinner för att man bara får i sig vatten. Ha en underbar resa och lycka till. PS ha med dig ett intyg på engelska från bm så att du inte blir kvar i Turkiet, höll på att hända mig.DS

• Pingela

Tack för svar!

Jodå, intyget är redan fixat. Hur är det med fetaosten då? Kan man lita på att den är pastoriserad, vore så trist att inte äta den. Den är ju där liksom i grekland lite av en del i deras "nationalrätter" Men jag tänkte på massage, vilken typ av massage gjorde du? Jag har hört att det inte är bra med ryggmassage, hur är det med det egentligen, är det bara i slutet av graviditeten som det inte är bra? Förlåt, vilken typ av bad är ett Hamham bad? Har glömt, vad innebär det? Vi var i Alanya för kanske 8 år sedan, då var det jättebra priser på restauranger osv. Har det skett en stor förändring nu? Är det dyrt att äta ute där numera? Vi äter vegetariskt och fisk, ej rött kött. De vegetariska rätterna var superbilliga då, vi har inte kollat så mycket på priser ännu. Kram -Pingela

• TannaNystrand
    Pingela skrev 2009-06-12 12:49:55 följande:
    Hejsan alla fina föräldrar och blivande föräldrar! Jag skriver en fråga här för jag tycker att man ofta får så bra svar. Som sagt så ska vi vila upp oss och ta det lugnt, första veckan på semestern, i Turkiet. Jag har hört att man ska passa sig för att bada i bubbelpool men att simhallsbasänger osv. ska gå jätte bra. Hur är det då med poolerna till hotellen på en charter i Turkiet? Kanske är en dum fråga men jag vill vara noga och hellre fråga en fråga för mycket än en för lite. Jag har läst en del tidigare trådar som andra gravida skrivit som just skulle till Turkiet så jag har lite koll, men har ni tips på vad man ska passa sig för osv. SNÄLLA skriv till mig. Ha det så skönt i sommar! -Pingela
    Va inte i solen för länge, man kan få pigmentförändringar. Det är det ända jag vet :P
  • Pingela
    TannaNystrand skrev 2009-06-12 13:27:47 följande:
    Va inte i solen för länge, man kan få pigmentförändringar. Det är det ända jag vet :P
    Tack!
  • bonsai

Hej. Feta osten åt inte jag för jag fick inga säkra svar om den var pastöriserad eller ej. Hamam är ett renande bad där dom skrubbar bort död hud och masserar samtidigt, rekommenderas att göra första dagarna så att huden är ren när man börjar sina solbad för en fin bränna till exempel, mycket skönt. Massage har jag hört att man ska akta sig för innan vecka tolv, sen är det okej. När ryggen skulle masseras satt jag upp, lite svårt att ligga på magen. Gjorde helkropps massage. Vårat hotell var ett spa o resort hotell så alla var extremt utbildade och visste vad dom gjorde. Var jätte försiktiga med magen och frågade hela tiden om det kändes bra. Vi åt bara på hotellet då jag inte har vaccinerat mig klart med havrix och det kostade som hemma, kanske en aning billigare. tog med 8000 för två i en vecka, slutade på 13000 men då ingick shopping på hög kvalitet :) Vi hade halvpension så vi betalade bara lunch och daglig dryck plus en och annan middag från al á carten.

• MissJulie

Vad är det för intyg man behöver?? Jag ska till Portugal i juli, behöver jag också ett intyg?

Pool ska vara ok, bubbelpool ej ok.

Resorb kommer jag dricka varje dag, för att fixa salt/socker-balansen i kroppen.

Och ja, akta solen o värmen. Jag är inte så långt gången (v 16) och förrförra helgen när det var så himla fint väder så blev jag jättedålig efter bara 10 min i solen, trots att jag hade keps och drack vatten hela tiden. Så man orkar mycket mindre än annars. (Iaf jag.)

• bonsai

Det är ett intyg för att visa i vilken vecka du är i så att det är okej att flyga. Hade också med mig blodgrupp ifall något skulle hända . Men jag var ju längre gången och har ganska stor mage, på hemresan sa personalen vid boardingen att jag var "too pregnant", blev arg och sa att jag hade papper på i vilken vecka jag var i. Jag fick komma på planet, hade inte direkt lust att vara kvar i 14 veckor i Turkiet. Men fråga din bm så löser hon det åt dig. Lycka till.

• Celine1976

Hej!

Jag skulle undvika att bada i poolen. Njut av havet om du kan. I och med att rengörning och klorhalten kan vara så individuellt så skulle jag undvika det.

Fetaost - kan du köpa från vilken supermarket som helst. Var bara noga o köp de i "förpackning" som här hemma. Ät helst inte fetaosten på hotellet eller restaurang. De köper oftast fetaost i "lösvikt".

Har du vaccinerat dig?

Trevlig resa!

Svar på tråden Jag ska till Turkiet i gravid v. 19, vad ska jag passa mig för? Är det ok att bada i poolen?