• caln

Amningsbh/top utan minsta tryck?

När jag ammade mitt första barn blev det ett helsike pga att jag inte tålde det minsta lilla tryck från sömmar eller kanter på bröstet, fick mjölkstockning direkt. Slutade med att jag fick gå utan eller bara ha på mig ett tajt linne. Vill nu med andra barnet fösöka igen för det är ju trots allt inte så skönt/praktiskt att gå utan. Finns det någon top som inte trycker någonstans. Det vanligaste är att det trycker en liten kant under bröstet tycker jag, hur bra den annars är. Kom med tips!

• Svar på tråden Amningsbh/top utan minsta tryck?
  • nano

Apotekets toppar är skönta, inga sömmar (bara på sidorna) och supertunt material. Se till att köpa en i mycket störra storlek än vad du tror, de sitter ju ändå åt lite under brösten (skulle ju inte ge nåt stöd alls annars) Kan vara värt att prova kostar 80-90 kr tror jag.

• Squeezetoy

Lillsyrran som har liten byst använde typ bara apotekets toppar, de är jättemjuka och sköna. Är man mkt känslig för sömmarna så vänd den ut och in. 

Har man stor byst så blir det tyvärr inte tillräckligt med stöd så jag som har en G-kupa nu vid amning använder den inte dagtid. I övrigt är nog den mjukaste amningsbhn jag provat Carriwell som finns att köpa på babyproffsen. Den har "rätt" öppning för mig då jag lätt får knölar i brösten av sånna BH där bröstet så att säga får en öppning att kika ut ur. Denna viker man ner hela kupan på. 
    Och en tröst i det hela, det är en ny amningsperiod och dina bröst behöver inte reagera lika den här gången som förra. Men det är förståss bättre att vara beredd. 
  • Nina76

I början använde jag oxå Apotekets top. Jättebra! Men i längden tyckte jag att den var svår att amma tex offentligt med. Mycket lättare med en som man "fäller ner". Köpte en Amvina på Babyproffsen. Den är helt mjuk och man fäller ner hela kupan (inget i vägen). Är i microfiber och lite glansig, inte vadderad. Men den var ganska dyr, kostade nog 300 kronor har jag för mig. Kolla i babyaffärerna, de har de bästa amningskläderna tycker jag.

• ulrica83

haha, jag tycker tvärtom. jag tyckte det var bökigt med en traditionell amningsbh som man viker ner. hade väldigt mycket mjölk så jag tyckte det var super att dra upp ena sidan av toppen istället. då slapp jag bli mer blöt än nödvändigt eftersom det alltid rann för mycket motför vad sonen hann med. bra också att kunna klämma fast en amningskopp på andra bröstet under toppen. tyckte vanliga amningsbh:n blev för trång eller vad man ska säga för att kunna ha koppen där, blev så spänt.

men som sagt, smaken är olika! beror nog på hur man är utformad, hur mycket mjölk man har, hur mycket man läker osv.
    bara att prova sig fram!

Svar på tråden Amningsbh/top utan minsta tryck?