• Maroschka

Öroninflammation och balansen?

Trollivia har idag fått penicillin utskrivet mot öroninflammation. Vi upptäckte idag att hon som varit väldigt stadigt och börjat gå en hel del plötsligt har halvdålig balans. Hon vinglar och vill inte alls stå utan att hålla i oss. Även när hon kryper vinglar hon lite.
    jag vet ju att balansnerven sitter i örat så kan den drabbas vid öroninflammation eller borde jag åka in?

• Svar på tråden Öroninflammation och balansen?
  • LitenIsa

Har hon feber så kan man ju bli lite vinglig av det. Min dotter som haft åtskilliga öroninflammationer har ibland varit vinglig. Har gått över av sig självt. Däremot har de frågat på efterkontrollen om hon verkar höra som innan och ifall hon är extra vinglig 8 veckor efter inflammationen.

• LabolinaB

Öroninflammationen sitter i mellanörat, bakom trumhinnan. I sällsynta fall kan den gå inåt i örat, till innerörat där balansorganet sitter. Då kan man drabbas av labyrintit med kraftig yrsel, kräkningar etc. Men detta är ytterst ovanligt i västvärlden, drabbar mest u-länder som inte har samma tillgång på antibiotika som vi. Alltså, får hon KRAFTIGA symtom med yrsel och kräkningar: åk till sjukhus. Med de symtom du beskriver låter det mer som en del av en vanlig öroninflammation med lite allmänpåverkan.

Svar på tråden Öroninflammation och balansen?