• Kryztina

Föräldrar till barn med utvecklingsförsening

Hej!

Min son har diagnosen utvecklingsförsening och jag tänkte kolla om det är fler som har samma diagnos som vill dela sina tankar och funderingar?

Min son är 3,5 år och har en utvecklingsförsening så att han är ungefär som en 2- åring. Det gäller främst talet och grovmotoriken. Finmotoriken är bättre.
    Han har även fått diagnosen generell språkstörning, vilket innebär att han har både det man kallar impressiv störning (svårigheter att ljudmässigt uppfatta tal, att associera till vad orden står för, och att minnas det man hör) och expressiv språkstörning (svårigheter att uttrycka sig, att producera ljud, att hitta rätt ord, meningsuppbyggnad och uttryckssätt. 

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken.
  • Svar på tråden Föräldrar till barn med utvecklingsförsening
  • Kryztina

Jag har fått för mig att diagnosen "utvecklingsförsening" är en sk. "slasktratts-diagnos" som används innan man hittat rätt diagnos?
    Det är ingen läkare som har sagt till oss att de misstänker någon specifik neuropsykiatrisk diagnos eller så men jag inbillar mig ändå att de funderar på något inom autismspektrat. Jag har ännu inte vågat fråga .
    Kan man ha utvecklingsförsening som sedan försvinner utan att övergå i någon annan mer specifik diagnos? Någon som vet? Alltså att barnet bara växer i kapp?
    Jag är helt inställd på att Wilmer kanske måste ha stöd i skolan och att han kanske får börja ett år senare eller så. Men oron finns där att det ska vara allvarligare än så..

• Cat3

Jag har ett barn som fått dignosen "lindrig mental retardation" Är det möjligtvis samma som du fått?

• Kryztina

nej, jag tror inte det är samma...
    Utvecklingsförsening är diagnosen vi fått..

• Mirakel händer

När sonen var lite sa de att han hade en utvecklingsförsening. Men det var aldrig någon sådan diagnos. Däremot fick han 2001 diagnoserna ADHD och generell spårkstörning. Men när åren gick kändes som att ADHD var fel. Så hösten 2006 fick han lindrig utvecklingsstörning som diagnos men språkstörningen är den samma. + att han har gener för DAMP och inslag av autism. Idag är han 14 år med fungerar som en 10-11 åring.

• Molle

Min son hade ungefär samma diagnos fram till skolstart. Då gjordes en ny utv.bedömning och han fick diagnosen lindrig utv.störning + språkstörning. Va de det beror på har man dock inte kunnat komma fram till trots alla tester som gjorts, tex microarray, MR, m.m.m.m....

• Lucaz mamma

Hej!

Då vi ansöker om vårdbidrag för våran son så var det en läkare som kollade upp honom. Han har ännu inte fått någon riktig diagnos, men läkaren skrev att han troligtvis har både en autismspektrastörning och även att han har en utvecklingsförsening då han ligger 2-3 år efter i sin utveckling. Den främsta orsaken till förseningen har med den språkliga biten att göra.

Jag har läst om barn som fått diagnosen utvecklingsförsening och att de senare blivit av med den diagnosen för att dom har kommit i kapp.

• Nattljus

Vår pojke utreddes när han var 3,5 år. Då bedömdes han ha autismliknande tillstånd och utvecklingsförsenad 1-1,5 år. Framförallt språkutvecklingen var mycket försenad. Nu har vi gjort en ny utvecklingsbedömning (han är snart 6 år)och han har fortfarande autismliknande tillstånd, men bedöms som normalbegåvad. Språket har utvecklats otroligt det sista året.

Det är väldigt svårt att göra tester när barnen är små och inte har ngt språk, så det är bra att göra en ny bedömning inför skolstart. Misstänker man att barnet har ngt inom autismspektrat så är det bra att få diagnos så tidigt som möjligt, för då har man möjlighet till en hel del mer stöd. Vår pojke har tränat IBT i två år och lärt sig massor.

• Pink

Hello jag har en son som har en utvecklningsförsening på 1,5 till 2år. Han är sen i talet. Ligger ungefär som en 1.5-åring. Annars är han som en 2,5 åring ca. Han har fyllt fyra.
    Han har fått en diagnos. Psykomotorisk utvecklingsförsening.

Är under utredning på hab. (helt underbar personal). Dem vet inte varför han är sen. Han är dock öronbarn och har haft ca 70 st öroninflammationer. Så man har varit inne på att det är därför han är sen i talet. Men eftersom han är så sen även i annat tror man nu att det föreligger något mer.

Hna går i en vanlig förskoleklass men står i kö till språkförskola. Han får ingen extra resurs till förskolan trots att han ligger så långt efter. Och förskolan får inget ekonomiskt stöd heller.

• Cracky

Vad härligt att hitta en tråd med fler mammor med lika sinade barn, har en son med en utvecklingsförsening på 2 år och en tal försening som är lite grövre (han är 4år). ska göras en ny utredning om ett halv år för att sen hur han står då :).

• glad i kvadrat

Hej,

Jag har en son som har diagnosen psykomotorisk utvecklingsförsening. Han har en medfödd kromosomavvikelse vilket gör att vi från allra första stund varit i kontakt med barnneurologen och habiliteringen. Vi har fått det förklarat för oss att man använder diagnosen utvecklingsförsening på små barn upp till ungefär 5 år ålder. Innan barnen är 5 år ger man oftast inte diagnosen utvecklingsstörning då detta inte går att "testa" på något bra sätt innan dess (självklart finns det undantag tex. då utvecklingsstörningen är grav och väldigt tydlig). Även om det skulle gått att "testa" bra - så säger vår neurolog att det egentligen inte är någon vits på riktigt små barn eftersom alla utvecklas i olika takt och de faktiskt KAN "komma ikapp" och inte längre vara försenade.

I vårt fall är det inte så jättetroligt att utvecklingsförseningen "gör över" utan vår son kommer troligen, med anledning av sin kromosomavvikelse, få diagnosen utvecklingsstörd när han blir äldre. Han har idag även en språkstörning då han inte talar eller ljudar alls så vi använder tecken som stöd hemma istället. Han är jätteduktig och tecknar de tecken han kan, vilka är ett tiotal tecken, hela tiden. Tecken har verkligen varit toppen för vår son! Vår son har en tvillingsyster som är "vanlig" (eller hur jag ska uttrycka det), hon ingen utvecklingsförsening eller språkstörning eller så. Hon har snappat upp det här med tecken också även om hon börjat prata lite smått - och det är helt fantastiskt att se hur de kommunicerar med varandra med tecken!

-- Moa och Ludde - 090915 - luttradmamma.blogg.se --
  • Kryztina

Uppdaterar tråden. Wilmer är nu färdigutredd inför skolstarten. Han "fick" ingen utvecklingsstörningsdiagnos utan har enbart utvecklingsförsening inom vissa områden. Men däremot har han grav generell språkstörning samt drag av autism. Han kommunicerar ganska bra för tilfället, pratar ganska långa meningar och det flyter på rätt bra, förståelsen bli även den bättre och bättre! Det mesta känns ok, han börjar i förskoleklass till hösten (gick ett extra år på dagis), i en vanlig grundskola men där de har ett sk. språkspår (för barn med språkstörningar),

• marienna

Vi har fått diagnosen lindrig utvecklingsstörning på vår dotter då hon var strax över 3 år. Vi hade kunnat välja att de inte skrivit den diagnosen så tidigt men eftersom hon då var och fortfarande är så pass mkt efter jämnåriga barn hade hon ändå fått diagnosen i ett senare skedde. Nu kom vi snabbt in på habiliteringen och har lättare att få resurs till henne på förskolan samt 1/4 vårdbidrag. Hon har lärt sig mkt det senaste året men vi har inget hopp om att hon kommer ikapp. Däremot är det dags för autismutredning till hösten. Hon kan mkt TAKK och har ett språk som är 1-3 ord.

• Colorado

Hej.
    Min son som är snart 10 år har när han var 5 år första gången fått diagnosen utv. försening.
    Då var det enligt psykologen så att han var ca ett år efter.
    Han har även varit väldigt sen i talet och har också en språkstörning. Det var så trist för den första logopeden
    vi gick hos sen han var ca 4 år, hjälpte inget. Blev som ingen större skillnad i talet.
    Men för ca 2 år sedan fick vi komma till en logoped på annan ort som genast såg att han behövde upprepa samma ord flera gånger för att lära sig säga dem. så efter det har det gått framåt, synd bara att det dröjde fyra år innan man fick den hjälpen:(
    Den senaste psykologutredningen gjordes för nästan exakt ett år sedan. Då visade det sig att han har en allmän utv. försening . det hade inte gått framåt utan resultaten var snarare lägre när kraven som ställdes i testet var högre. Nu ska han få börja läsa efter särskolans läroplan för att han kommer inte att klara målen i den "vanliga" skolan. Men han får som tur är gå kvar i sin klass. Nu ska de försöka kolla igenom utredningen för att se ungefär hur många år efter han är i utv. Och sannolikt kommer det att bli en utv. störnings diagnos istället. Han har stora svårigheter men han kämpar på i skolan och vill verkligen jobba :) Enligt rektorn för särskolan så räknas det som en utv. störning istället för försening när man ligger mer än två år efter i utv. Skönt at läsa att det finns fler med barn som har dessa svårigheter. Ibland känner jag mig så ensam om det och det känns ibland som att jag gjort något fel :( Men jag älskar min son så mycket trots hans svårigheter och han är helt perfekt som han är :)

• TanganyikaIka

Till mig sa man att man säger utvecklingsförsening tills dess man ser hur utvecklingen tar sig, det är svårt sätta diagnos utvecklingsstörning på ett litet barn. Utvecklingen kan komma igång och då är det onödigt med diagnos utvecklingsstörning/mental retardation.

• Smuliz
    TanganyikaIka skrev 2012-09-04 19:10:28 följande:
    Till mig sa man att man säger utvecklingsförsening tills dess man ser hur utvecklingen tar sig, det är svårt sätta diagnos utvecklingsstörning på ett litet barn. Utvecklingen kan komma igång och då är det onödigt med diagnos utvecklingsstörning/mental retardation.
    Exakt så har läkarna sagt till mej också. Att man sätter diagnosen "utvecklingsförsening" innan man säkert har fastställt om det är utvecklingsstörning eller inte. Barn har en förmåga att komma ikapp en hel del och då vill man vara försiktig med att sätta en diagnos innan man sett vart det tagit vägen.

Min tjej är 4,5 år nu och när det är dags för lekis (6år) kommer det att göras en ny utvärdering och först DÅ kommer det att bestämmas om hon är utvecklingsstörd eller inte.

Hon var kraftigt försenad i sin utveckling. Men på olika sätt. Talet hade hon nästan inget alls fram till för 1 år sen, då spottade hon fram allt möjligt i en rasande fart =) Så nu talar hon oavbrutet, men fortfarande mest på härmnings-nivån.

Finmotoriken är kraftigt försenad.

Grovmotoriken är sen den också.

Lärde sig att gå förra sommaren, 3 år gammal.

Så vi får se vilka diagnoser hon kommer att få =) Nu har hon EP (anfallsfri i 2 år nu) autism, utvecklingsförsening, ataxi, sondmatas (kan inte det fina namnet för det haha) och med all säkerhet kommer hon även att få ADHD när det utreds för hon är hyperaktivare än någon annan  
  • EmmaRoSa

Hoppar in här, min son är nyss fyllda 3 han säger inga meningar men vissa ord, hans uttal är ej korrekt och man ser att jan intr använder tungan på rätt sätt när han försöker härma ett ord man säger till honom men han förstår allt man säger men ska nu utredas för sin språkförsening.

Svar på tråden Föräldrar till barn med utvecklingsförsening