tips till orutinerad pappa
Min bror har ett barn på två år.
Han och barnets mamma är inte ett par och pratar knappt med varandra av olika orsaker. Min bror har arbetat utomlands ganska mycket och har därför inte varit så väldigt delaktig i barnet under perioder.
Nu har han flyttat hem (ett halvår sedan) och har barnet långhelger, to-sö. Han är verkligen mån om barnet och hon lindar honom verkligen runt sitt finger...
Nu till "problemet".
Min bror har verkligen noll koll på rutiner. Tex:
barnet är oftast vaken till minst 23, ofta senare. Eftersom hon är uppe så sent blir hon hungrig och då är det kakor, muffins eller i bästa fall macka med messmör som gäller.
Vill barnet inte äta när det är mat slipper hon, vilket får till följd att hon lever på mackor och juice, och så är hon inte hungrig till nästa måltid heller... Hon äter nästan uteslutande mackor, kakor, bullar och banan.
Hon sover aldrig på dagen, hon är alltså vaken från åtta till 23-24 VARJE dag. Helt överspeedad på kvällarna. Han missar att byta blöja, verkar liksom glömma bort det, så hon blir röd i rumpan.
Måste också tillägga att det inte är "bara" min bror, jag vet att även mamman är såhär rutinlös och låter henne vara uppe sent, äta oregelbundet och mycket mat av mack-och kak-stilen. Och röd i rumpan är hon redan när hon kommer till min bror osv.
Jag vill inte lägga mig i hur min bror är med sitt barn och hur han väljer att uppfostra henne, men det känns som om han VILL men helt enkelt inte vet HUR han ska göra för att ta bra hand om henne och få en fungerande "vardag".
Så jag efterlyser
1. tips på Litteratur för pappor om rutiner, vardag och uppfostran, gärna med vinkel till pappor som inte bor med mamman och problem som kan uppkomma på grund av det.
2. Råd för hur jag ska hantera det hela. Hittills har jag sagt ifrån när bilstolen inte var korrekt isatt, eftersom det medför fara för hennes liv, samt fällt någon kommentar typ "om du ger henne en bulle nu kommer hon säkert inte vilja ha middag sen" Känner mig lite vilsen i balansgången hjälpa/lägga mig i och kritisera, det är ju ändå hans barn...