• Morticia

Du som syr, kolla hit! Köpa symaskin Singer eller Husqvarna?

Hej.

Har bestämt mig. Min symaskin är för primitiv.
    Den är en toyota från -92, tappar stygn, går inte att köra långsamt, går inte att tränsa med, och sömmarna ser absolut inte ut som de borde. Jag har sju underspolar, och fler går inte att få tag i.
    Ofta får jag repa upp, för att trådspänningen kajkar ur. Den är litet krånglig att trä.
    Service går inte heller, eftersom det inte finns delar till den, och de som gör service kan den inte. *suck*
    Någon som läser fortfarande???
    Så nu då. Vad ska jag välja?

Singer, confidence,  datoriserad, eller en husqvarna viking emerald mekanisk?

Jag har inte lust att ge mer än högst 4000 kr. En singer kostar under 3000, tilltalar mig mycket, men jag vill kunna sy långsamt, så att snedslå blir snygg. Då blev jag rekommenderad en husqvarna.
    Jag vill kunna köpa till delar och ha service som inte är svindyr. Det verkar som om en datoriserad är mer som kan krångla på? Det talar för en Husqvarna. Priset och de många fler sömmarna talar för en Singer.
    Vill ha stretchsömmar (någon sorts overlock), och någon brodersöm.
    Ska kunna sy något plagg, det är mitt senaste intresse.
    Den får INTE vara för enkel. Jag vill kunna styra söms/steglängd.

Har kollat på symaskinsexperten.se och symaskinswebbshoppen.se

För bjud sär skrivning
  • Svar på tråden Du som syr, kolla hit! Köpa symaskin Singer eller Husqvarna?
  • Tigra79

Är ingen expert men jag köpte en Singer för runt 2000:- , det var det sämsta inköp jag någonsin gjort. Den var inget vidare att sy med så länge den fungerade och sen gick den sönder ganska omgående och gick inte att laga, fanns inga reservdelar tydligen. Har nu en maskin av ganska okänt märke och den är himmelriket i jämförelse.

• nirakanna2

Jag har inte lika höga och specifika krav som du, men är nöjd med min mekaniska Husqvarna Viking ca 6-7 år. Enda finessen med datoriserad som jag saknat är att kunna mäta knapphål och göra måmga precis lika stora. Jag har bara nyttosömmar, för jag använde aldrig dekorsömmarna när jag lånade mammas maskin. Min funkar kanon till kläder!

• Morticia
    Tigra79 skrev 2009-06-12 19:08:52 följande:
    Är ingen expert men jag köpte en Singer för runt 2000:- , det var det sämsta inköp jag någonsin gjort. Den var inget vidare att sy med så länge den fungerade och sen gick den sönder ganska omgående och gick inte att laga, fanns inga reservdelar tydligen. Har nu en maskin av ganska okänt märke och den är himmelriket i jämförelse.
    Hur gammal var den?
    För bjud sär skrivning
  • Tigra79

Den var sprillans ny... Jag hade fått för mig att Singer var kvalitet, men ack så fel jag hade. Delen som gick sönder var i plast och det var verkligen en del som slits hårt.

Husqvarna är helt klart ett bättre köp efter vad jag har hört.

• Stormorsan

Utan att veta säkert håller jag med Silva79. Singer har blivit mycket sämre.

Numera tillverkas de flesta symaskiner i Asien oavsett namn. Den enda som mig veterligen fortfarande tillverkat i Europa är Bernina som tillverkas i Schweiz. (obs inte Bernette som är deras lågprismärke)

Det finns ju andra märken också. Janome och Pfaff t ex.

Mitt råd är att du besöker en eller flera symaskinsbutiker och provar, känslan i maskinen är också viktig.

Många köper ju maskiner i england numera via www.sewingmachinesdirect.co.uk/ frakten går på ca 450 kr och man får mer för pengarna där.

• Majsan71
    Stormorsan skrev 2009-06-13 08:12:00 följande:
    Utan att veta säkert håller jag med Silva79. Singer har blivit mycket sämre. Numera tillverkas de flesta symaskiner i Asien oavsett namn. Den enda som mig veterligen fortfarande tillverkat i Europa är Bernina som tillverkas i Schweiz. (obs inte Bernette som är deras lågprismärke)Det finns ju andra märken också. Janome och Pfaff t ex. Mitt råd är att du besöker en eller flera symaskinsbutiker och provar, känslan i maskinen är också viktig.Många köper ju maskiner i england numera via www.sewingmachinesdirect.co.uk/ frakten går på ca 450 kr och man får mer för pengarna där.
    Kan bara snabbt inflika med att Pfaff, Singer och Husqvarna har samma ägare.
  • Morticia

Det lutar åt en husqvarna i alla fall.
    Verkar litet osäkert med servicegaranti från England.

För bjud sär skrivning
  • drakvinge

Men prova maskinen i en affär, när jag skulle köpa symaskin så visade hon mig Huskvarna och den lät som jag vet inte vad, jättehögt ljud!

Svar på tråden Du som syr, kolla hit! Köpa symaskin Singer eller Husqvarna?