• Ankissen

Storebror är överförtjust i lillasyster. Vad göra?!

Ni som har fått flera barn - nu behöver jag hjälp!

I slutet av april blev Elliot, 3½, storebror till en underbar lillasyster, Ella. Hon är alltså drygt sex veckor nu. Elliot är stor nog att ha längtat och sett fram väldigt mycket emot bebisen och han älskar henne och uppvisar inga svartsjuketendenser mot att hon får mycket uppmärksamhet. Han är även duktig och "hjälper till" med bebisen med sånt han kan, t.ex. vagnar henne om hon gråter i vagnen när jag lagar mat, väljer kläder åt henne, hämtar nappen åt henne osv.

Vi har dock ett litet problem. Han är helt enkelt för förtjust i sin syster. Så fort jag eller barnens pappa pratar med Ella är Elliot där och ska "stjäla showen" och trycker in sitt lilla huvud och ska pussa på henne och krama henne konstant. Bebisen tycker inte alls om detta och blir ofta ledsen och upprörd vid dessa tillfällen. Ella får sällan sitta "ifred" i sin babysitter heller och betrakta världen för då är storebror där och ska pussa henne eller kramas.

Tilläggas ska att Elliot är en känslig liten kille som tycker om att kramas och pussas och som blir ledsen när vi försöker få honom att ge bebis lite space.

Hur ska vi lösa detta för att inte förstöra för Elliot, men för att samtidigt främja syskonkärleken från bådas håll? Vill ju att Ella ska bli överförtjust i storebror oxå, inte bli ledsen när han dyker upp...

• Svar på tråden Storebror är överförtjust i lillasyster. Vad göra?!
  • solsken

Finns nog inte så mycket att göra förutom att försöka distrahera honom med annat när någon gosar med lillasyster.
    Kommer faktiskt inte ihåg hur vi gjorde med vår kille, men det löste sig kanske när han insåg att den lilla var ganska tråkig som inte började leka så snart som han trodde...

• Ankissen
    solsken skrev 2009-06-12 20:44:43 följande:
    Finns nog inte så mycket att göra förutom att försöka distrahera honom med annat när någon gosar med lillasyster. Kommer faktiskt inte ihåg hur vi gjorde med vår kille, men det löste sig kanske när han insåg att den lilla var ganska tråkig som inte började leka så snart som han trodde...
    Det största problemet som jag ser det är dock det där ständiga pussandet och kramandet på Ella, som hon inte gillar... Det gör ju att hon inte flinar som en tok när han kommer, vilket hon gör när alla andra kommer...
  • solsken

Jo, vi hade samma problem.. Men lite tjat om att hålla avstånd och lek med annat..

• Kakan Mascha

Nu har jag inga barn, så är verkligen ingen expert... Men kan det vara så att detta är hans sätt att få uppmärksamhet? Att han vill vara med för att ni är där hon är?
    Svårt, det är ju ändå kul att han gillar henne så mkt!!

• Myzan

. Det är tydliga svartsjukedrag han uppvisar. Han är svartsjuk påa tt hon får så mycket uppmärksamhet att han måste visa sig för er hela tiden. När någon av er pratar med henne så blir han svartsjuk och måste gå emellan för att visa er att han finns och det sättet han gör det på påtvingar ju er uppmärksamhet.

• Ankissen
    Myzan skrev 2009-06-12 20:51:23 följande:
    . Det är tydliga svartsjukedrag han uppvisar. Han är svartsjuk påa tt hon får så mycket uppmärksamhet att han måste visa sig för er hela tiden. När någon av er pratar med henne så blir han svartsjuk och måste gå emellan för att visa er att han finns och det sättet han gör det på påtvingar ju er uppmärksamhet.
    Mycket möjligt att det är så, men samtidigt sover lillasyster vääääldigt mycket, och då får han ju lika mycket uppmärksamhet som vanligt. Hon sover 3 timmar, sen är hon vaken i 1 timme sen sover hon 3 timmar till osv.

Och om det är svartsjuka, vad gör vi då åt det? Mer än att ägna oss ännu mer åt storebror? Nu blir det ju iofs sommar och då är barnens pappa hemma mer, så då blir det ju mer tid till sonen, ännu mer tid...
  • Myzan

Har inte så mycket att göra med hur mycket tid ni ägnar åt honom när hon sover. Det är ju henne han är svartsjuk på så när hon är vaken och får uppmärksamhet så vill han vara där och visa sig.
    Det enda ni kan göra är att involvera honom. När du ammar kan han sitta bredvid och du läser en saga., När ni byter blöja kan han få vara med och räcka våtservetterna. När hon ska kläs kan han få välja kläder. Till slut kommer han att inse att nyhetens behag inte är så roligt så återgår det förhoppningsvis till det normala igen.

• Ankissen
    Myzan skrev 2009-06-12 21:44:47 följande:
    Har inte så mycket att göra med hur mycket tid ni ägnar åt honom när hon sover. Det är ju henne han är svartsjuk på så när hon är vaken och får uppmärksamhet så vill han vara där och visa sig. Det enda ni kan göra är att involvera honom. När du ammar kan han sitta bredvid och du läser en saga., När ni byter blöja kan han få vara med och räcka våtservetterna. När hon ska kläs kan han få välja kläder. Till slut kommer han att inse att nyhetens behag inte är så roligt så återgår det förhoppningsvis till det normala igen.
    Jag tycker ju iofs att jag gör rätt mycket av det där redan. Vi har varit på biblan och lånat en hög böcker som ligger där jag brukar amma, vi har skötbordet på golvet och inte på en möbel så att han kan hjälpa till osv. Men, men, hon är ju bara sex veckor, han kanske vänjer sig...
  • tre guldklimpar

Detta är inte svartsjuketendenser utan Kärlek. Förstår att du och bebisen tycker det kan bli lite jobbigt men det kommer gå över och du ska se att lillasyster kommer avguda storebror om några månader. Vi hade det likadant med minsta killen när lillasyster kom men idag, ett år senare, är hon SÅ GLAD för honom.

Min lillkille var så glad för sin lillasyster att han gick in och väckte henne när hon sov för det var ju tråkigt när lillasyster sov. Det enda man kan göra är att försöka prata med det stora syskonet och förklara att bebisen behöver lite space men att man är jätteglad för den fina syskonkärleken.

Lycka till!

• Ankissen

tre guldklimpar skrev 2009-06-12 21:49:01 följande:

Detta är inte svartsjuketendenser utan Kärlek. Förstår att du och bebisen tycker det kan bli lite jobbigt men det kommer gå över och du ska se att lillasyster kommer avguda storebror om några månader. Vi hade det likadant med minsta killen när lillasyster kom men idag, ett år senare, är hon SÅ GLAD för honom. Min lillkille var så glad för sin lillasyster att han gick in och väckte henne när hon sov för det var ju tråkigt när lillasyster sov. Det enda man kan göra är att försöka prata med det stora syskonet och förklara att bebisen behöver lite space men att man är jätteglad för den fina syskonkärleken. Lycka till!
    Ja, nånstans har jag nog oxå tänkt att det känns mer som om han älskar henne massor än att han är så himla svartsjuk. Det är ju, som jag skrev innan, en bebis som han verkligen sett fram emot och som han är väldigt beskyddande mot. Han är helt enkelt tokig i henne...

Idag har vi pratat om att bebis inte kan se honom om han kommer för nära och att hon kan blir rädd då. Resultatet blev en liten Ella som låg på skötbordet och smilade åt sin storebror.

Hoppas det löser sig så bra som för dig, tre guldklimpar. Vi har nog grunden till en bra syskonkärlek i Elliots dyrkan av lillasyster...
  • Linastrumpan

Min dotter (3½år) är precis lika dan mot sin lillasyster (5mån) Hon avgudar henne, vill krama och pussa henne jämt. I början var det skitjobbigt för jag var tvungen att passa så mycket på henne så hon inte gjorde bebis illa i all välmening.

Nu är lillasyster lite större och tål mer samtidigt som storasyster lugnat ner sig lite och nyhetens behag har lagt sig. Jag försöker att inte göra det till ett problem utan förklara att hon är så stark och bebis är skör, att bebisen inte ser så bra på nära håll och därför måste hon hålla avstånd och inte vara uppe i ansiktet, att bebisen blir rädd om hon kommer för häftigt på osv...

Det går för det mesta jättebra eftersom hon ju vill sin lillasysters bästa i allt hon gör. Jag tycker det är underbart att se dem tillsammans, och se hur mycket de älskar varandra. Nu finns det ingen som kan göra lillasyster så glad som storasyster. Hon skrattar bara hon ser henne!

• malinkat

Här är det också massa pussar o kramar i babysittern, men oftast funkar det bra ;o) Vi brukar säga till storebror att det bästa är om han har ansiktet en bit ifrån, för då kan lillasyrran bäst se honom ;o) och så sköjar vi lite, försöker göra så på honom, gå jättenära och skoja om att det ju blir jobbigt när man är ansikte mot ansikte.

Svar på tråden Storebror är överförtjust i lillasyster. Vad göra?!