Storebror är överförtjust i lillasyster. Vad göra?!
Ni som har fått flera barn - nu behöver jag hjälp!
I slutet av april blev Elliot, 3½, storebror till en underbar lillasyster, Ella. Hon är alltså drygt sex veckor nu. Elliot är stor nog att ha längtat och sett fram väldigt mycket emot bebisen och han älskar henne och uppvisar inga svartsjuketendenser mot att hon får mycket uppmärksamhet. Han är även duktig och "hjälper till" med bebisen med sånt han kan, t.ex. vagnar henne om hon gråter i vagnen när jag lagar mat, väljer kläder åt henne, hämtar nappen åt henne osv.
Vi har dock ett litet problem. Han är helt enkelt för förtjust i sin syster. Så fort jag eller barnens pappa pratar med Ella är Elliot där och ska "stjäla showen" och trycker in sitt lilla huvud och ska pussa på henne och krama henne konstant. Bebisen tycker inte alls om detta och blir ofta ledsen och upprörd vid dessa tillfällen. Ella får sällan sitta "ifred" i sin babysitter heller och betrakta världen för då är storebror där och ska pussa henne eller kramas.
Tilläggas ska att Elliot är en känslig liten kille som tycker om att kramas och pussas och som blir ledsen när vi försöker få honom att ge bebis lite space.
Hur ska vi lösa detta för att inte förstöra för Elliot, men för att samtidigt främja syskonkärleken från bådas håll? Vill ju att Ella ska bli överförtjust i storebror oxå, inte bli ledsen när han dyker upp...