Lillamamma05 skrev 2009-06-12 20:52:30 följande:
Du har ju ett BMI som egentligen ligger på normal eller nära underviktig, men BMI stämmer inte alltid så bra. Däremot säger det ju en del om att du inte ska väga så mkt mindre...men kanske byta ut fett mot muskler. Du bör INTE minska ditt kaloriintag för du äter redan nu en diet-mängd. Diet-mängden vet jag dock inte om den är så bra heller - blir ju lite som jojobantning om man äter lite för att äta mer sen när man bantat klart. När man äter den mängden som du äter eller kring 1000kcal så ställer sig kroppen sig in på "sparenergi" och då är det mkt större risk att man ligger kvar på den vikten man hade när man började äta mindre och äter man bara lite mer bara några dagar går man upp rätt fort, eftersom kroppen passar på att lägga på sig då den har fått så lite innan. Jag tror
t.om. att man ska äta mer än 2000kcal i din ålder. Det handlar inte alltid om att bara minska kalorierna utan även se över vad för slags mat du äter och fördela om det: mängd proteiner, fett, kolhydrater och även vad för slags fett och kolhydrater det är. När du tränar måste du dessutom äta mer och se till att få i dig proteiner efteråt så du bygger upp musklerna igen. Se även över vad för slags träning du sysslar med. Du måste varva konditions- och styrketräning och även ändra på intensiteten för kör du samma träning hela tiden så blir det samma som med det ständigt låga kaloriintaget - händer ingenting varken upp eller ner. kolla även
uppladdningen.nuJag bantar ju inte nu. Jag tänker inte banta heller =)
Saken är den att jag äter helt enkelt inte mer än ca 1500kcal. Jag har alltså inte gått från 2000 till 1500. Så därför bör inte min kropp ligga på sparenergi utan vara "normal"
Jag varierar träningen men jag föredrar styrka och jag äter en hel del protein.
Jag har vägt 50kg innan jag träffade min sambo sen fick de där "sambo-kilona" eller vad man säger haha.. så jag vill ju få bort det. Jag tycker om att njuta av livet, dvs att kunna äta glass när jag känner för det eller köpa choklad på lördag.
Eftersom jag redan tränar en del så tänkte jag minska lite på kalori-antalet eftersom jag inte hinner träna mer för att gå ner i vikt så att säga.
Jag fick vågen förra veckan, så sedan dess har jag bara ätit som vanligt för att se hur mycket kalorier jag äter om dagen. Blev bara väldigt förvånad när jag bara ligger runt 1600kcal om dagen som mest.
Sen kan det ju också vara så att jag äter mindre automatiskt nu när jag faktiskt väger maten.. eftersom jag tänker, väger innan jag tar mat och inte som förr - bara ta utan att tänka =)