• funfactory

Bara äta 1000kcal om dagen?? ??

Hej!

Jag har fått en köksvåg och kan äntligen börja väga min mat och räkna kalorier. Jag har gjort det hela veckan för att se hur mycket jag äter för..

Till min förvåning äter jag inte mer än 1600kcal som mest... Visa dagar har jag bara legat på 1300kcal. Jag som trodde att man brukar äta för 2000 kcal om dagen, ca.

Tycker ni 1600kcal är lite? Just nu har jag inte tränat så mycket, men i vanliga fall så tränar jag mellan 2-3ggr i veckan. Jag både sitter och står(går) på mitt jobb.

Jag är 160cm lång, 55kg 20-25års åldern.
    Jag har ett mål att gå ner i vikt till kanske 53-50kg och det hade jag tänkt genom att minska mitt kalori intag. Men nu känns det lite osäkert... att bara äta tex 1000kcal om dagen verkar inte bra eller??

Ni som är erfarna fram med en kommentar (:

• Svar på tråden Bara äta 1000kcal om dagen?? ??
  • Evangeline72

Jag har för mig att man ska äta 1500 kalorier per dag om man vill minska i vikt (om man är kvinna). 1000 kalorier låter lite väl lite.

• funfactory

Det är ju det jag menar. Jag äter mellan 1300-1600kcal nu men har ju inte märkt av att jag går ner i vikt..

Sen har jag en annan teori. I och med att jag börjat räkna kalorier och väger maten så kanske jag äter mindre automatiskt ? Jag småäter ju inte i samma utsträckning eftersom jag alltid väger den. Minsta lilla jordgubbe eller ostbåge hamna på vågen (:

• Lillamamma05

Du har ju ett BMI som egentligen ligger på normal eller nära underviktig, men BMI stämmer inte alltid så bra. Däremot säger det ju en del om att du inte ska väga så mkt mindre...men kanske byta ut fett mot muskler.

Du bör INTE minska ditt kaloriintag för du äter redan nu en diet-mängd. Diet-mängden vet jag dock inte om den är så bra heller - blir ju lite som jojobantning om man äter lite för att äta mer sen när man bantat klart. När man äter den mängden som du äter eller kring 1000kcal så ställer sig kroppen sig in på "sparenergi" och då är det mkt större risk att man ligger kvar på den vikten man hade när man började äta mindre och äter man bara lite mer bara några dagar går man upp rätt fort, eftersom kroppen passar på att lägga på sig då den har fått så lite innan. Jag tror t.om. att man ska äta mer än 2000kcal i din ålder.

Det handlar inte alltid om att bara minska kalorierna utan även se över vad för slags mat du äter och fördela om det: mängd proteiner, fett, kolhydrater och även vad för slags fett och kolhydrater det är. När du tränar måste du dessutom äta mer och se till att få i dig proteiner efteråt så du bygger upp musklerna igen. Se även över vad för slags träning du sysslar med. Du måste varva konditions- och styrketräning och även ändra på intensiteten för kör du samma träning hela tiden så blir det samma som med det ständigt låga kaloriintaget - händer ingenting varken upp eller ner.

kolla även uppladdningen.nu

• funfactory
    Lillamamma05 skrev 2009-06-12 20:52:30 följande:
    Du har ju ett BMI som egentligen ligger på normal eller nära underviktig, men BMI stämmer inte alltid så bra. Däremot säger det ju en del om att du inte ska väga så mkt mindre...men kanske byta ut fett mot muskler. Du bör INTE minska ditt kaloriintag för du äter redan nu en diet-mängd. Diet-mängden vet jag dock inte om den är så bra heller - blir ju lite som jojobantning om man äter lite för att äta mer sen när man bantat klart. När man äter den mängden som du äter eller kring 1000kcal så ställer sig kroppen sig in på "sparenergi" och då är det mkt större risk att man ligger kvar på den vikten man hade när man började äta mindre och äter man bara lite mer bara några dagar går man upp rätt fort, eftersom kroppen passar på att lägga på sig då den har fått så lite innan. Jag tror t.om. att man ska äta mer än 2000kcal i din ålder. Det handlar inte alltid om att bara minska kalorierna utan även se över vad för slags mat du äter och fördela om det: mängd proteiner, fett, kolhydrater och även vad för slags fett och kolhydrater det är. När du tränar måste du dessutom äta mer och se till att få i dig proteiner efteråt så du bygger upp musklerna igen. Se även över vad för slags träning du sysslar med. Du måste varva konditions- och styrketräning och även ändra på intensiteten för kör du samma träning hela tiden så blir det samma som med det ständigt låga kaloriintaget - händer ingenting varken upp eller ner. kolla även uppladdningen.nu
    Jag bantar ju inte nu. Jag tänker inte banta heller =)
    Saken är den att jag äter helt enkelt inte mer än ca 1500kcal. Jag har alltså inte gått från 2000 till 1500. Så därför bör inte min kropp ligga på sparenergi utan vara "normal"
    Jag varierar träningen men jag föredrar styrka och jag äter en hel del protein.
    Jag har vägt 50kg innan jag träffade min sambo sen fick de där "sambo-kilona" eller vad man säger haha.. så jag vill ju få bort det. Jag tycker om att njuta av livet, dvs att kunna äta glass när jag känner för det eller köpa choklad på lördag.
    Eftersom jag redan tränar en del så tänkte jag minska lite på kalori-antalet eftersom jag inte hinner träna mer för att gå ner i vikt så att säga.
    Jag fick vågen förra veckan, så sedan dess har jag bara ätit som vanligt för att se hur mycket kalorier jag äter om dagen. Blev bara väldigt förvånad när jag bara ligger runt 1600kcal om dagen som mest.
    Sen kan det ju också vara så att jag äter mindre automatiskt nu när jag faktiskt väger maten.. eftersom jag tänker, väger innan jag tar mat och inte som förr - bara ta utan att tänka =)
  • Houston Dogg

Jag tror du tänker rätt, du måste nog ner i runt 1000 kalorier för att gå ner om du i normala fall bara äter 1300-1600. Du kan ju alltid prova ett par veckor och se hur det känns?

• Lillamamma05

Ja kroppar fungerar ju väldigt individuellt. Förstod att du ätit så lite länge så menade mer att kaloriintaget var som ett kaloriintag för någon som vill banta.

Men att minska mer (eftersom du inte äter så mkt) kan vara lite riskabelt. EFtersom du äter så pass lite finns en risk att du inte får i dig allt din kropp behöver oavsett om du tränar eller inte. Detta bör du inte bara lösa med att äta vitamintillskott, zinktabletter m.m. Får du inte i dig de ämnen du behöver finns det ju en risk att du kan få bristsjukdomar nu eller senare med åren. Bäst är att göra en läkarundersökning innan du minskar ditt matintag. Din kropp kan ju tåla att du äter mindre men dumt om du riskerar att bli sjuk för några kilon. Se även över om det finns något i släkten. Min mamma brukar alltid hota mig med benskörhet när jag säger att jag vill bli smalare.

Min man som är idrottslärare och har läst en del om kost säger att du ska VERKLIGEN INTE sänka kaloriintaget utan det handlar faktiskt om träning och förändring av intaget i så fall. Kanske du kan ändra på träningen iaf!?

Sen kan det faktiskt vara så...ledsen att säga det (lider lika mkt av det själv men vill inte inse det ha ha)...så har vi olika kroppar och vid 20-årsåldern får många de kroppar som de kommer ha. Dvs träningen kan ta dig nästan ända fram dit du vill nå men det lyckas ändå ligga kvar ngn fettdepå på ett par ställen. En del som har fött barn får t.ex. inte tillbaka sina magar trots hårdträning och diet, medan vissa har en bättre fördelning.

Lycka till! Ska själv ta tag i mina kilon snart när jag kan börja träna igen

• funfactory

Houston Dogg skrev 2009-06-12 21:14:29 följande:

Jag tror du tänker rätt, du måste nog ner i runt 1000 kalorier för att gå ner om du i normala fall bara äter 1300-1600. Du kan ju alltid prova ett par veckor och se hur det känns?
    Japp, först ska jag försöka hålla mig bara på 1300kcal för att se om det händer ju något =) kan ju vara så att jag "snålat" denna vecka utan att tänka på det för att jag väger =)
    Lillamamma05 skrev 2009-06-12 21:15:24 följande:
    Ja kroppar fungerar ju väldigt individuellt. Förstod att du ätit så lite länge så menade mer att kaloriintaget var som ett kaloriintag för någon som vill banta. Men att minska mer (eftersom du inte äter så mkt) kan vara lite riskabelt. EFtersom du äter så pass lite finns en risk att du inte får i dig allt din kropp behöver oavsett om du tränar eller inte. Detta bör du inte bara lösa med att äta vitamintillskott, zinktabletter m.m. Får du inte i dig de ämnen du behöver finns det ju en risk att du kan få bristsjukdomar nu eller senare med åren. Bäst är att göra en läkarundersökning innan du minskar ditt matintag. Din kropp kan ju tåla att du äter mindre men dumt om du riskerar att bli sjuk för några kilon. Se även över om det finns något i släkten. Min mamma brukar alltid hota mig med benskörhet när jag säger att jag vill bli smalare. Min man som är idrottslärare och har läst en del om kost säger att du ska VERKLIGEN INTE sänka kaloriintaget utan det handlar faktiskt om träning och förändring av intaget i så fall. Kanske du kan ändra på träningen iaf!? Sen kan det faktiskt vara så...ledsen att säga det (lider lika mkt av det själv men vill inte inse det ha ha)...så har vi olika kroppar och vid 20-årsåldern får många de kroppar som de kommer ha. Dvs träningen kan ta dig nästan ända fram dit du vill nå men det lyckas ändå ligga kvar ngn fettdepå på ett par ställen. En del som har fött barn får t.ex. inte tillbaka sina magar trots hårdträning och diet, medan vissa har en bättre fördelning. Lycka till! Ska själv ta tag i mina kilon snart när jag kan börja träna igen
    Jo du har nog rätt. Jag träffade min sambo när jag var 16. Jag får helt enkelt inse att jag är äldre nu, dvs har min vuxenvikt. Jag ska börja fokusera mera på träningen nu också så fettet blir i muskler i stället.. =)
    Jag vågar nog inte riskera att gå ner mer än vad jag äter nu...
    Jag varierar min mat så gott det går =) Jag gillar inte att gå hungrig haha =) Mer träning åt folket !
  • Mrs Moneybags

Om det bara är två kilo du vill gå ner så tror jag att mer träning (styrka och kondition) kommer att forma om din kropp och minska dina mått oavsett om du går ner eller inte.

• Mum of love

Är absolut ingen expert men 100o kalorier och träna låter ju lite tokigt i alla fall i mina öron men som sagt ör ingen expert..

Ts fråga i träningstråden. (ja experten, va hon tycker och kan ge för råd)

• With a devilish smile

1300 kcal är minst man ska äta för rekommenderas det.
    Man går oftast ner 1 kg i veckan men det är ju från person till person också.

Ängla 081028
  • abovo

Det är bra att sprida ut det litet över hela veckan.
    Säg att du vill ligga på 1300 kcal per dag. Blanda då:
    ex äta 1800 ena dagen och 1000 den andra (absolut inte mindre än 1000 någon dag).
    Detta lurar kroppen att tro att den ska få normalmängd med mat.
    Om man konstant ligger på 1300-1600 hamnar kroppen på energisparlåga. Man går inte ner i vikt för ämnesomsättningen minskar, även om man rör på sig. Det är farligt att hålla på så.
    Ofta känner man sig frusen och man orkar inte lika mycket, fast det kanske man inte vet om. Det kan vara så att kvinnor som äter i underkant är i riskzonen för järnbrist och proteinbrist. Så det är extra viktigt att äta näringsriktig mat. Tex lever en gång i veckan, med apelsinjuice tex (inte mjölk!)
    Omega 3 får man i sig för litet av också. Man behöver äta lax tre gånger i veckan för att få i sig det man behöver.

Att ränka kalorier tror jag egentligen inte är så bra. För min egen del och många andras så kan det leda till ätstörningar. Så det är viktigt att ta det försiktigt.

• funfactory

Japp, jag orkade inte räkna länge nu, så nu bara äter jag =) haha.
    Försöker äta nyttigt och näringsrikt och röra på mig som vanligt. Då är jag nöjd. =)

• Micke54

Då du redan äter så lite och mest är ute efter lite bättre former skulle jag hellre fortsätta att äta som du gör men träna hårdare, Summa sumarum samma sak i kalorieväg men bättre för ditt välmående och utseende.
    Fortsätt med samma kalorieintag minska lite kolhydrater alternativ ät fullkorn och ät lite mera protein.
    Äta för lite och träna är värdelöst, du har ju inte särskilt mycket överskott på kroppen att ta av heller så din intensitet blir antagligen lidande om du tränar på så få kcal om dagen.

Svar på tråden Bara äta 1000kcal om dagen?? ??