• mannehund

Talfel, när ska man rätta?

Undrar om någon vet ungefär vid vilken ålder man kan vända sig till talpedagog för att få hjälp med barnets tal..? Sonen har helt omöjligt att säga r.... Annars är han fullt utvecklad, så att säga, i talet. Inga problem med svåra ord eller meningskonstruktioner. Men kratta blir kjatta, rita blir jita, rulla blir julla osv....
    Jag vill inte gå in och rätta honom för mycket heller så han tappar viljan att prata av rädsla att det ska bli fel, men ibland säger jag till honom och man ser hur han verkligen försöker att få till ett r men han kan inte att lägga tungan rätt i munnen..... Hur låter telefonen? frågar jag, och vill att han ska säga "rrrr" men han kommer alltid runt det genom att sjunga en truddelutt som mobilen gör istället....
    Någon med erfarenhet av talfel kanske har något tips?

• Svar på tråden Talfel, när ska man rätta?
  • Majm78

Hur gammal är han? Många barn har svårt för just R och via dagis kan man få hjälp med detta.. vet inte hur de är där du bor men här i mariestad,så övar barnen språkutveckling och senare om de behövs extra stöd,så får man de..

• mion

Min kompis kunde inte säga R föränns hon var 5 hur vi än försökte men till slut gick det vips en dag så sa hon det bara.... det är är ju olika ta det lugnt det kommer

• lilla lot

Om barnet säger kjatta så kan du säga det rätta tilltalet när du bekräftar vad barnet sagt.

Jag jobbar på en förskola och hos oss börjar man jobba med barnen med "talsvårigheter" vid 4 års ålder, innan dess måste man strida ganska ordentligt för att få träffa en logoped. Det är logopeden som skriver "remiss" till talpedagog.

• Pallas

Rekommenderar att kolla hans tungband på BVC. Är det för kort är det omöjligt att säga "R". Min yngste son har fått klippa sitt tungband, mellanpojken har ett kort, men inte för kort, pappa har kort och farfar har klippt sitt på vuxna dar (kan inte säga "r" riktigt, det var för sent).

• Aimy

Min flicka är fyra, och jag har faktiskt precis kontaktat en logoped för att få lite tips och råd över hur vi som föräldrar kan hjälpa henne att lära sig säga r. Hade inte gjort det om inte andra barn härmat henne...
    Dessutom så har hon själv börjat försöka säga r nu, fast det vill sig inte riktigt, men hon har en vilja att lära sig det nu i alla fall. I övrigt är hennes tal perfekt, men r blir j istället...

• Duva

Såg att han var född 05

Min son är född 04 och vi va hos en talpedagog i veckan, bvc tyckter vi skulle kolla upp, på förskolan har de haft en talpedagog som varit där varje vecka och träffat barnen och övat och lekt med ord.

Men nu har vi varit hos en och hon testade honom på massor av ord.

Gick jätte bra och vi behöver inte komma tillbaka, han har svårt med s, typ väska blir väka, oskar blir okar, men kan säga buss och simma mm, så vi övar på sssssssssssssssssssss....som ormen låter! Det där med konsonanter och vokaler, typ vart dem är i ordet.

Fick bilder med oss hem och ska öva nu isommar...

Ska väl inte rätta utan DU ska säga det det rätta...sen kommer han att höra att det låter fel och kommer säkert att rätta sig själv, nu när de är lite små så kan det vara svårt att höra att man säger fel, så sa hon till mig.

• mannehund

Han fyller snart 4. Jag är nog lite extra orolig, för min bästa kompis när jag var liten tyckte det var så otroligt retligt att gå till speciallärare när hon gick på lågstadiet och jag minns hur hon verkligen led över att inte kunna prata rent... Hon kunde inte heller säga r...
    Jag vill aldrig att han hamnar i den situationen.... Tänker mest om det finns någon lättare period i barnets språkutveckling där det är lämpligt att ta hjälp, innan de kommer upp i skolåldern? Jag vet att han inte är så stor än, och han är en kavat kille, så det kommer säkert att lossna, men som sagt; om han behöver hjälp, när är den bästa perioden?

• Mälaröbo

Min dotters R kom inte förrän hon var ca 5 år. Talpedagogen ville inte ens träffa henne innan dess och då var det löst.
    Nu är hon 7 och har gått hos talpedagog i 2 terminer då hon inte kan säga S.
    Eller hon kan numer, men gör det inte automatiskt. Ska hon säga SOL så låter det som KJOL.
    Nu är det träning och påpekanden som gäller, men innan dess ska man bara upprepa orden utan att fär den skull rätta dem.

• mannehund

Nej, jag formulerade mig nog inte så bra när jag skrev frågan... Jag "rättar" honom inte i en negativ mening, utan gör som någon skrev att jag säger ordet som det ska låta och då härmar han oftast efter direkt (men "fel" uttalat igen....).

• Duva
    mannehund skrev 2009-06-12 21:29:59 följande:
    Han fyller snart 4. Jag är nog lite extra orolig, för min bästa kompis när jag var liten tyckte det var så otroligt retligt att gå till speciallärare när hon gick på lågstadiet och jag minns hur hon verkligen led över att inte kunna prata rent... Hon kunde inte heller säga r...Jag vill aldrig att han hamnar i den situationen.... Tänker mest om det finns någon lättare period i barnets språkutveckling där det är lämpligt att ta hjälp, innan de kommer upp i skolåldern? Jag vet att han inte är så stor än, och han är en kavat kille, så det kommer säkert att lossna, men som sagt; om han behöver hjälp, när är den bästa perioden?
    Om något år så är det nog dax att kanske träffa någon och få tips..då förstår han ju ännu mer och kan rätta sig själv kanske...

Lycka till!
Svar på tråden Talfel, när ska man rätta?