• Anonym (Utan jobb)

Någon som har erfarenhet av jobbgarantin?

Någon som är med i jobbgarantin och kan förklara vad det inneburit både ekonomiskt och rent praktiskt för dig?

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av jobbgarantin?
  • hundpuss

Jag är 22 år, varit arblös i drygt 1 år. Haft jobbgarantin i drygt ½ år.

För att ta det kortfattat så är det en riktigt dålig idé,
    man får ut mellan 2400-2900:-/mån (beroende på hur många röda dagar/mån)

Man går till arb.förm en gång i månaden och får detta papper, de skriver under, man skickar till försk.kassan,
    pengarna kommer inte i tid... Om man har tur gör de förhoppningsvis det.

I grund och botten så är jobbgarantin en skit-idé som nån full politiker förmodligen kom på under en lunchrast

Man blir inte rik på jobbgaranti-pengarna, och det är eg helt värdelöst.

Det utlovas praktik och jobbcoaching, ngt jag ännu inte fått.

Om det är något du undrar över får du gärna skicka mig ett mejl, jag svarar gärna.

• Anonym

Beror ju på om det är jobbgarantin för ungdomar eller vuxna och om du har a-kassa sedan tidigare. Så det går ju inte rakt av att säga vad du får för ersättning. Om du har a-kassa sedan tidigare så ska det inte vara någon skillnad att du går in i garantin.

Vad sen innehållet blir kan nog skilja sig mycket på var man är och sedan också på egen inställning förstås.

• Anonym (.)

jag får 8800kr/mån.
    haft lite praktik och sånt..jag är nöjd.

• Anonym (handlägger)

Som sagt skiljer sig jobbgaranti för ungdomar mot jobb- och utvecklingsgarantin för vuxna. Samt skiljer det sig om man har a-kassa eller ej..

Generellt kan man säga att om man har a-kassa får man samma som där (dagarna trappas ner också.. man fortsätter bara sin period som man har från a-kassan, har man inga dagar kvar har man 65 % i ersättning). För ungdomar (under 25) trappas dagarna ner fortare..

Är man inte med i a.kassan har man rätt till 223 kr per dag om man är vuxen men om man är ungdom har man antingen 134 kr eller 48 kr per dag.. (skattefritt för ungdomar, skatt för vuxna)

Är inte själv med i garantin utan arbetar med att handlägga (utbetala) den så jag har mest koll på den ekonomiska biten..

• Anonym (Utan jobb)

Tack för svaren!
    Jag har ju haft a-kassa som nu snart mynnar ut i en utförsäkring som de kallar det.
    Lite panikkänslor har man ju i luftstrupen eftersom jag bara inte kan få napp någonstans och är rejält orolig över hur det kommer bli att klara sig på de där små pengarna.

Men det innebär alltså vidare att de hjälper till att slussa in en på praktikplatser?
    Men det är kanske olika från kommun till kommun hur duktiga de är på det?

• Anonym (.)

jag fick min vilja igenom.inget af kom med liksom.
    eftersom att vi var nyinflttade så ökar det såklart min chans.så 6mån praktikperiod.
    men praktiserade 2mån.dom är mycket schysstare tycker jag om man ska jämföra med när man hade akassa.hot jämt om avstängning om man inte gjorde si och så..
    behöver aldrig redovisa sökta jobb m.m nu när jag har aktivitetsstöd.
    så rätt slappt måste jag säga..men självklart söker man jobb som en dåre.
    behöver mer pengar!fanns olika långa kurser man fick välja att gå på också.en va 3mån och en var 6mån.men tackade nej.och inte vart man avstängd för det!

• hundpuss

Anonym (Utan jobb) skrev 2009-06-13 12:50:55 följande:

Tack för svaren! Jag har ju haft a-kassa som nu snart mynnar ut i en utförsäkring som de kallar det.Lite panikkänslor har man ju i luftstrupen eftersom jag bara inte kan få napp någonstans och är rejält orolig över hur det kommer bli att klara sig på de där små pengarna.Men det innebär alltså vidare att de hjälper till att slussa in en på praktikplatser?Men det är kanske olika från kommun till kommun hur duktiga de är på det?
    Ja det är nog olika från kommun till kommun. Jag har som sagt varit aktiv i jobbgarantin i sen innan jul.
    Ingen praktik, ingen "jobb-sökaraktivitet".

Så var beredd att sköta dig själv, dvs söka saker själv, ligga ¨på dom, precis som du alltid gör annars när det gäller arb.förm.
    Det är mkt snack och lite verkstad.
  • hundpuss

Anonym (.) skrev 2009-06-13 13:17:50 följande:

jag fick min vilja igenom.inget af kom med liksom.eftersom att vi var nyinflttade så ökar det såklart min chans.så 6mån praktikperiod.men praktiserade 2mån.dom är mycket schysstare tycker jag om man ska jämföra med när man hade akassa.hot jämt om avstängning om man inte gjorde si och så..behöver aldrig redovisa sökta jobb m.m nu när jag har aktivitetsstöd.så rätt slappt måste jag säga..men självklart söker man jobb som en dåre.behöver mer pengar!fanns olika långa kurser man fick välja att gå på också.en va 3mån och en var 6mån.men tackade nej.och inte vart man avstängd för det!
    Vad var det för kurser du blev erbjuden?

Jag tycks inte få veta så mkt av min handläggare....
  • Anonym (Utan jobb)
    Vision400 skrev 2009-06-13 18:16:06 följande:
    Anonym (.) skrev 2009-06-13 13:17:50 följande: Vad var det för kurser du blev erbjuden? Jag tycks inte få veta så mkt av min handläggare....
    Vilket län bor du i om jag får fråga? Blir lite nyfiken på hur mycket det kan skilja ur snack & verkstad - aspekten.
    Jag bor i sthlm iallafall.
  • hundpuss

Anonym (Utan jobb) skrev 2009-06-13 18:56:49 följande:

Vilket län bor du i om jag får fråga? Blir lite nyfiken på hur mycket det kan skilja ur snack & verkstad - aspekten. Jag bor i sthlm iallafall.
    JAg bor i Malmö.

Tydligen skiljer det ganska mkt från stad till stad. Har hört det förut. Men det tycker jag är ganska dåligt.
    Alla som är i jobbgarantin har ju behov av dessa saker, inte bara de i vissa kommuner...
Svar på tråden Någon som har erfarenhet av jobbgarantin?