• Marie73

Ni som har mörkläggningsgardiner....

...hur är det bäst/vanligast att sätta dom? "Inne" i fönstret(så det ligger mot fönsterkarmen) eller på väggen ovanför fönstret??!?!! Nu har vi satt dom "i" fönstret med då måste man haka av gardinen när man ska öppna fönstret(eftersom det öppnas innåt).... Men jag tycker det är snyggare om gardinen inte sitter på väggen. Jag har tänkt köpa en snygg mörkläggningsgardin till mina barns rum och inte ha några andra gardiner utan bara dra ner den lite på dan...

Hur brukar man egentligen sätta rullgardiner?!?!?!

• Svar på tråden Ni som har mörkläggningsgardiner....
  • Cia o krabaten

Utanför, på väggen har vi.

• Fille Fjonkan

Vi har utanför, på väggen.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Esping

Ovanför fönstret, på väggen. Då täcker den fönstret bättre också.

• 2rarabarn

Vi har också ovanför fönstret, på väggen.

• Fru Orange

Det vanligaste är att sätta dem ovanför fönstret, på väggen. Det gjorde man redan på 40-talet

(¯`°?.¸♥Tänk om vi inte får en liten♥¸.?°´¯)
  • Saridh

ovanför fönstret på väggen.

• MattiViki

jag har några inne i fönstret och de andra uppe på fönstret så de inte e ivägen för gardinerna...

• Pumpkin

Vi har våra ovanför fönstret, på väggen. Täcker bättre och det blir inget strul med att öppna fönster.

• Supermamma3

Du vet att det finns mörkläggnings tyger oxå... kan göras till gardiner el alt gardiner som ligger "bakom" dina vanliga gardiner så är det bara att dra för dem sen...

• Kössen

en fråga till..vi haar en mörkläggande gardin, men det är inte alls mrkt i rummet..blir det mycket bättre om jag sätter den så ljuset inte kommer in?
    bättre fattar ajg ju att det blir..men ska en mörkläggande gardin göra det helt mörkt?

• Mamma 2b

Sätter man den slickad mot rutan blir det kolsvart, men det är oftast svårt att få det att funka med eventuella persienner och förmågan att öppna fönster osv.
    Så vi har våra på väggen och det blir mörkt men inte kolsvart som jag skulle föredra.

• Supermamma3

Om du köper kardborreband med klister på ena sidan så är det bara att sätta fast en bit på gardinen och den andra kardborredelen på alt fönstret, karmen, väggen så sitter den tätt...

• Kössen
    Supermamma3 skrev 2009-06-14 21:37:28 följande:
    Om du köper kardborreband med klister på ena sidan så är det bara att sätta fast en bit på gardinen och den andra kardborredelen på alt fönstret, karmen, väggen så sitter den tätt...
    smart!
    ska inskaffas i dagarna!!tack för tipset!
Svar på tråden Ni som har mörkläggningsgardiner....