jag kallade mig "rådvill" i en annan länk. Ja det är väl det man blir när man har barn med en missbrukare. Själv fattade jag liksom inte vad det innebar, eller kommer att bli. Mitt barn kommer kanske inte att ha en pappa, om han inte bättrar sig. Jag har bestämt att han aldrig ska få vara med barnet ensam, alltid med mig eller nån från soc som övervakar.
Jag var tillsammans med en man förut vars pappa var alkis. Men han var en sån där rik alkis, ingen pundare. Deras mamma fick ett helsike och det slutade nog inge bra alls... Men dom hade iaf snyggt o rent hemma o mamman var aldrig full. Barnen hade ändå allvarliga trauman som unga vuxna och det inverkade ju på vårt förhållande.
Pappan till mitt barn i magen bor i en asig lya, aldrig i livet att mitt barn sku vara där ensam med han. Dessutom kedjeröker han. Det som jag tänker mycket på nu är att barnets pappa kanske inte alltid kommer att finnas där. Tex om han dör eller blir väldigt dekad. Har själv växt upp med en mycket frånvarande far, pga hans jobb och hobbyer som kom före familjen... Min mamma kunde aldrig förklara det. Men jag tänker att jag nog ska förklara för mitt barn.
Hm, du säger att det inte finns en enda bok för barn om missbrukande föräldrar? Vi har ju HELT tydligt en lucka att fyllas här :) Själv har jag läst bla Märta Tikkanen och Katerina Janouch, det hjälper ju nog lite för att förstå missbrukaren. Från barndomen minns jag en bok som hette "Lasses pappa är dum". Tyckte om den för min pappa var "dum".