• FinastE2010

Varför somnar mina fötter?

Hej!

Jag är gravid och går snart in i vecka 7. Mina fötter har börjat somna eller "sticka" då och då när jag sitter ner, speciellt om jag sitter med benen i kors.

Vad kan det bero på? Är även typ 1 diabetiker..

Blir ju orolig. :(

• Svar på tråden Varför somnar mina fötter?
  • Em00

du stryper blodtillförseln till foten...
    då får du sockerdricka i dom...

• Tjiklex

jag har också så. Det e riktigt irriterande. Behöver inte ens sitta med benen i kors för att de ska bli så. Jättestörande! Men ja ha ingen aning om va de beror på. =s

• FinastE2010
    Tjiklex skrev 2009-06-13 01:02:11 följande:
    jag har också så. Det e riktigt irriterande. Behöver inte ens sitta med benen i kors för att de ska bli så. Jättestörande! Men ja ha ingen aning om va de beror på. =s
    Jo precis, undrar om det har med graviditeten att göra kanske? el min diabetes..
  • Tjiklex

Mina fötter brukar inte somna såhär ofta i vanliga fall. Och jag har inte diabetes. Måste fråga bm nästa gång. Det kanske har med graviditeten å göra.
    Jag har de och att jag får sendrag hur lätt som helst i vaderna nu när jag är gravid. Så va de inte me min dotter. =p

• Tjiklex

Mina fötter brukar inte somna såhär ofta i vanliga fall. Och jag har inte diabetes. Måste fråga bm nästa gång. Det kanske har med graviditeten å göra.
    Jag har de och att jag får sendrag hur lätt som helst i vaderna nu när jag är gravid. Så va de inte me min dotter. =p

• Tjiklex

vettefan varför de blev 2 inlägg.. =p

• Tjiklex
    DaVinci skrev 2009-06-13 01:15:37 följande:
    Fötterna somnar ju oavsett om man är gravid eller ej.
    Klart dom gör, å sendrag kan man också få oavsett om man är gravid eller inte. Men jag iaf upplever att det sker bra mkt oftare nu när jag är gravid än annars.
    Å sendrag e ju en grej som man får mkt lättare när man är gravid, tänkte att de e kanske lika med att fötterna somnar?
  • far

Tips:- Stå upp och håll med ena handen på tex köksbänken. Skaka ett ben i taget helt villt;- fladdra med det liksom.

Som skrivet tidigare, det handlar om att få gång i blodcirkulationen.

P.s Det kan ju vara så, att babysen "trycker" på en specifik nerv, försök då att "flytta" på magen, så att barnet kommer i ett annat läge.

• DaVinci
    Tjiklex skrev 2009-06-13 01:20:43 följande:
    Klart dom gör, å sendrag kan man också få oavsett om man är gravid eller inte. Men jag iaf upplever att det sker bra mkt oftare nu när jag är gravid än annars. Å sendrag e ju en grej som man får mkt lättare när man är gravid, tänkte att de e kanske lika med att fötterna somnar?
    Ja, det kanske det är.
  • Fille Fjonkan

För mig brukade det "krypa" väldigt mycket i fötter och ben under graviditerna. Det enda som hjälpte var att gå och sova. Som tur var upphörde det då.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Em00
    FinastE2010 skrev 2009-06-13 00:57:34 följande:
    Lustig man kan vara..
    Va? Vem fan har försökt vara lustig?
    Sitter du med benen i kors så stryper du
    lite av blodtillförseln, och då somnar fötterna!!
    Vem är det som försöker vara lustig här egentligen?
    Kul när folk får svar på en fråga och är otacksamma.
  • FinastE2010
    Em00 skrev 2009-06-13 01:42:48 följande:
    Va? Vem fan har försökt vara lustig? Sitter du med benen i kors så stryper du lite av blodtillförseln, och då somnar fötterna!! Vem är det som försöker vara lustig här egentligen? Kul när folk får svar på en fråga och är otacksamma.
    Sockerdricka i fötterna? Vad kallar du det om inte dryg eller "lustig"?
  • Em00
    FinastE2010 skrev 2009-06-13 17:52:27 följande:
    Du har aldrig hört att man brukar kalla det för sockerdricka?
    När det sticker i t ex fötterna så det känns som att det är kolsyra i dom?
    Du tror att jag skrev så för att vara lustig?

Det var ju ett jävla sätt att försöka vara lustig på.
  • musli
    FinastE2010 skrev 2009-06-13 17:52:27 följande:
    Känner massor med människor som kallar det "sockerdricka" när någon kroppsdel somnar eftersom det känns som kolsyra i kroppen...
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • FinastE2010
    Em00 skrev 2009-06-13 19:34:59 följande:
    Du har aldrig hört att man brukar kalla det för sockerdricka? När det sticker i t ex fötterna så det känns som att det är kolsyra i dom? Du tror att jag skrev så för att vara lustig? Det var ju ett jävla sätt att försöka vara lustig på.
    Okej då ber jag om ursäkt, det hade jag ingen aning om.
  • Lini M

det handlar om blodcirkulationen. Hjartat jobbar superhart under en graviditet.

Jag har dalig blodcirkulation, men den forvarras definitivt under graviditet. Jag ska ta upp det med bm igen nar jag gar dit igen nasta vecka.

Fick tidigare rad om att sova pa vanster sida eftersom hjartat sitter till vanster --> hjartat har inte lika svart att pumpa runt blod som nar man ligger pa hoger.. Kanske nat att prova..

Svar på tråden Varför somnar mina fötter?