• LillaMandarin

hur lär jag mig smidigast engelska?

Jag är riktigt usel på engelska och vill verkligen lära mig. Jag har EN A från gymnasiet men fick gå i "lilla" gruppen....jag har riktigt svårt för uttalet. Nu undrar jag hur gör jag för att smidigast bli bättre och klara av att få VG i EN B. Skall jag läsa EN A på nytt och hoppas att jag efter de klarar EN B, för det gör jag inte nu direkt. Eller skall man satsa på att flytta utomlands ett halvår eller nåt?

• Svar på tråden hur lär jag mig smidigast engelska?
  • LondonAnnika

Prata mycket eng gör att man kommer in i språket lättare.
    När jag flyttade till england var jag så rädd att ingen skulle förstå mig eftersom jag bara hade godkänt i Eng A och B. Här tog jag sen en eng kurs med betoning på konversation och nu verkar det som folket förstår mig riktigt bra!

• Batseba

Ska snart läsa EN A på distans. Fick ett tips om att läsa en bok högt för att öva på uttalen och även ha en cd-skiva så man hör hur det SKA låta.

• Juliii86

Testa titta på filmer på engelska Alltså menar att du inte har svensk text. Det sa vår engelska lärare att det var en bra träning på att lära sig engelska. Varje gång vi skulle titta på film så la hon ett papper över texten så att vi inte fick lära svenska texten.
    Min fästman gillar inte läsa svensk text på filmer så jag är tvungen att ha utan text. I början var det svårt att förstå men man lär sig efter tag. Nu går rätt så bra faktiskt. Ibland frågar jag honom vad det betyder så säger han. Han är jätte bra på engelska.

Testa.. det kanske hjälper :)

****Gravid igen****
  • fruis

Hur tror du själv att du lättast lär dig? Hur man bäst lär sig är individuellt så jag tycker att det är svårt att ge generella råd.

Lär du dig bäst genom att lyssna kan engelska ljudböcker vara ett sätt att få in uttalet. Bry dig inte om att du inte förstår utan låt hjärnan dränkas i engelska språkljud bara. Utöver det kan du ju medvetet öva in glosor och grammatik.

Lär du dig bäst genom att göra saker själv är det säkert enklast för dig att flytta till en engelskspråkig miljö där du tvingas tala engelska.

Lär du dig genom att se finns det en del engelskkurser som är utformade som dataspel som du kan köra.

• Kodia

Här kommer några tips - gör det du tycker låter bra och hoppa över resten!

Läs mycket på engelska. På biblioteket kan man hitta böcker på lätt engelska. (Ta inte vanliga, de är för svåra för att du skall få ett flyt(om det inte är en bok du redan läst på svenska))

Låna också läroböcker i engelska, gärna med övningar till, så du ser vad du behöver öva mera på. Ibland finns det också cd-skivor till.

Titta på TV-program på lätt engelska, tex på www.ur.se - URplay - språk - engelska

Titta på "vanliga" tv-program på engelska, och tänk aktivt på att förstå orden och komma ihåg fraser och uttal. Välj hellre faktaprogram med en berättarröst (tex. Discovery) än program med dialoger, som ofta är svåra att uppfatta och hinna med i. Ungdomsserierna (Barnkanalen ca. 19.00) är också enklare än vuxenprogram.

Bor du på ett populärt ställe och har en sängplats över kanske detta kan vara något? www.couchsurfing.org/

• Livet är hårt

jag hade ganska svårt för engelska på gymnasiet. men efter gymnasiet så började jag verkligen anstränga mig för att lära mig engelska.  som många andra säger här i forumet så är en bra ide att titta på film. Jag själv började med att titta på the simpsons. utan text , jag la helt enkelt en pappersremsa på tven som skymde texten. i början var det många ord man inte förstod men jag tror det gäller att vara envis, många gånger förstår man orden i sitt sammanhang, och många gånger förstår man vad dom menar eftersom på film  ser man vad dom gör. Fast att lära sig engelska flyttande  och kunna uttrycka sig perfekt kan ta lite tid. som tur är finns ju google translate vilket gör att det går fort att kolla upp vad ordet heter på svenska. på min tid fanns inte det och jag var tvungen att leta ordet i lexikon . vilket tog evigheter kändes det som. samt att det går att söka så fort på internet  om det är en fras som inte går att direkt översätta som , there's nothing to it. och no can do  till exempel. sen så får du tänka att amerikanarna ofta använder slang som gonna wanna ain't osv och att dom ofta förkortar ord. 

• FruOMor

Jag pratade inte alls så bra engelska för 6 månader sen, lite så att jag inte gärna öppnade munnen om någon frågade mig nått på engelska tum hänvisade till annan..
    Men så träffade jag en engelsk man här i Sverige som inte kunde nån svenska alls så den enda kommunikationen skedde på just engelska, först via sms och goggle translate var min bästa vän sen träffades vi för andra gången, inte 5 min denna gång som den första gången utan under några timmar och j va sååå nervös över språket men han förstod mig iaf och sen dess va de vi varje dag och nu 6 månader efter så pratar jag engelsk precis som att jag själv är från England..
    Så med andra ord bara prata prata prata så mkt du kan så kommer det bli bra tillslut och va inte rädd för att de ska bli fel, det blir alltid fel ibland..

• 880215

Jag talade flytande engelska som 6-åring, tack vare Cartoon Network (som endast fanns på engelska back then).
    Min son, som är fyra år, lär sig mer och mer engelska för varje dag tack vare spel, TV och böcker.

Så mitt tips är filmer, online-spel och böcker.

• scanmia

Det är inget magiskt: ju mer du jobbar på desto snabbare kommer du att lära dig. Det finns tusen olika kurser, böcker, metoder och jag tror att de kan nog alla vara bra så länge man anstränger sig och verkligen lägger ner tid på det. En gratis kurs finns via doulingo.com och jag gillar personligen deras upplägg (ganska nedtonat). Ska språket sedan bli levande någon gång måste du hitta någon att prata med.

• gealach
    scanmia skrev 2015-01-06 19:53:08 följande:

Det är inget magiskt: ju mer du jobbar på desto snabbare kommer du att lära dig. Det finns tusen olika kurser, böcker, metoder och jag tror att de kan nog alla vara bra så länge man anstränger sig och verkligen lägger ner tid på det. En gratis kurs finns via doulingo.com och jag gillar personligen deras upplägg (ganska nedtonat). Ska språket sedan bli levande någon gång måste du hitta någon att prata med.

Duolingo har dock ingen kurs i engelska från svenska (ännu), däremot en i svenska från engelska. 
    Blogg: gealach.wordpress.com / Instagram: @gealach14
  • Thotis90

Sjunga är ett tips! Kolla på låttexterna på letssingit.com och försök hänga med så mycket som möjligt. Lyssna på hur de uttalar orden. Jag kollar också på engelska tv-program och serier utan text.

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Karll

Nu när The Swedish Number har stängt ner vill jag bara tipsa om en ny app som fungerar på ett liknande sätt. Detta är ett perfekt sätt att träna på sin engelska!

Appen heter Callthere och är till skillnad från The Swedish Number inte begränsat till bara ett land. Det är gratis och säkert.

För att ringa Sverige slå 0046, USA 001, Italien 0039 och så vidare.

Samtalen är begränsade till 5 minuter och är helt privata och anonyma.

itunes.apple.com/us/app/callthere/id1080550794

• chadde
    Karll skrev 2016-07-03 17:48:41 följande:

Nu när The Swedish Number har stängt ner vill jag bara tipsa om en ny app som fungerar på ett liknande sätt. Detta är ett perfekt sätt att träna på sin engelska!

Appen heter Callthere och är till skillnad från The Swedish Number inte begränsat till bara ett land. Det är gratis och säkert.

För att ringa Sverige slå 0046, USA 001, Italien 0039 och så vidare.

Samtalen är begränsade till 5 minuter och är helt privata och anonyma.

itunes.apple.com/us/app/callthere/id1080550794

Varför stängde de ner? 
  • Karll
    chadde skrev 2016-07-04 06:09:10 följande:
    Varför stängde de ner? 
    Jag vet faktiskt inte. Jag tror att tanken från början var att det skulle vara ett kortare projekt.
Svar på tråden hur lär jag mig smidigast engelska?