Hur vanligt är det att ens frysta embryon överlever upptining?
Ni som har gjort FET - vet ni ifall det är flera av era embryon har förbrukats innan ni fått ngt tillbaka, eller är det så att de flesta överlever upptiningen?
Ni som har gjort FET - vet ni ifall det är flera av era embryon har förbrukats innan ni fått ngt tillbaka, eller är det så att de flesta överlever upptiningen?
Det varierar helt beroende på klinik. På Carlanderska i Göteborg har de otroligt höga krav på embryokvaliteten för att de ska frysa ner. Och tyvärr medför det att många inte klarar nedfrysning. Av våra 14 ägg klarade bara 2 nedfrysning. Men fördelen med det är att 90% av alla ägg som tinas upp överlever. För oss klarade samtliga ägg upptiningen
Sen vet jag inte hur statistiken ser ut på andra kliniker. Det kanske andra kan säga.
Överlag runt 80-85%. Vår klinik fryser också bara in fullpoängare,men kunde inte svara på exakt vilken procent som överlevde upptining.
Går på Cura. Enl dr Pia överlever 2/3 där.
Vi hade fyra i frysen. Nu när vi skulle tina upp inför ett FET gick ett under helt och hållet, och två st klarade tiningen men tappade en cell vardera, så vi fick tillbaka 2 st tre-celliga istället för de toppoängare de var innan de frystes in. Har testdatum om en vecka.
På Trianglen frös de ner alla mina 4-celliga ägg (14 st) som blev över. De sa att de såg 'jättefina' ut, men de sa inget om hur fina på en skala... Vet man ifall de klarade nedfrysningen först när man försöker tina upp dem igen?
Funderar på ifall jag ska göra ett nytt IVF till nästa gång (måtte det inte behövas) eller om jag ska göra ett FET i mellan... Vill ju eg spara mina ägg till ev syskonförsök.
Till oss sa de 50 procents chans.
Ganska hög sa det till mig, fryser bara det som är av bra kvalité. Vet inte hur procenten ser ut, ajg hade bara ett i frysen och var jätteorolig, men det klarade upptiningen utan att tappa några celler, men tyvärr blev det inget ändå...
Gaytjej- Om du har 14 i frysen då borde det räcka till många syskon :)
På min klinik får man inte göra IVF innan man använt upp alla i frysen, får du välja? Gör du privata försök kanske?
75 % enligt min klinik i Malmö.
Jag har gjort FET 2 gånger. Bägge gångerna har de bara behövt att tina ett embryo och de har klarat sig med alla celler i behåll.
Jag gick på Huddinge sjukhus, där sa dom ungefär 75 % klarar upptining med alla celler i behåll.
Vi hade fem i frysen, dom två första klarade upptining och såg helt intakta ut av dom tre kvaravarande klarade ingen upptining.
Dom såg lika fina ut när dom frystes in som dom som klarade upptiningen så dom kunde inte ge någon riktigt förklaring till att just dessa ter inte överlevde.
Det varierar lite mellan klinikerna, de är olika strikta på vad de fryser. Jag har gjort två FET och båda ggr var embryot lika fint som innan frysning. Av det ena blev det inget, den andra kryper runt härhemma. Sammanfattningsvis så är nog chanserna ganska goda o man kan känna sig någorlunda säker på att det blir FET om man har åtminstone ett par embryon i frysen. Om det sen blir barn av dem är lika osäkert som vanligt........
Förstår inte riktigt varför en del kliniker är så måna om att bara frysa in toppägg? Det är väl bäst att frysa in rubbet och sedan låta upptiningen avgöra ifall de höll måttet eller ej? Det finns ju de som fått tillbaka ägg som inte varit 10-poängare men som ändå har blivit gravida.
Vi går privat (i Danmark) och har köpt ett sk flexibelt 3-pack, det är lite annorlunda för man kan välja för utom tre rena IVF:er välja lite olika kombinationer av behandlingar. http://www.trianglen.dk/DK/priser/klippekort.htm