• Sashimi

34 år och nybörjare på slalom

Halloj, jag är en av minoriteterna som aldrig stått på ett par slalomskidor. Även om jag växte upp i Dalarna så åkte jag aldrig slalom, när jag blev vuxen så prioriterade jag annat och har tagit dykcert i Thailand istället för att lära mig åka slalom.

Nu är det så att jag har fått frågan om jag vill hänga med i vinter till Sälen, en kompis har fixat företagets stuga där och det skulle bli mycket billigare. Men jag undrar hur svårt är det att lära sig åka slalom? Hur dyrt är allting som liftkort, skidor etc?

Vågar jag? Kommer jag se ut som en idiot i backen (=har jag anledning att skämmas för att jag är 34 och inte kan åka slalom?)? Kan mina kompisar lära mig slalom eller måste jag gå ngn "vuxenskola"?

Haha.. Många frågor.. Det är både min tunna plånbok och min rädsla som bromsar mig. Jag både vill och vet inte om jag vill.

• Svar på tråden 34 år och nybörjare på slalom
  • tre barn o hund

Klart du kan lära dig åka slalom!!! Själv var jag 35 när jag ställde mig på skidor för första gången...Släpade dessutom på 3 barn som heller aldrig stått på skidor, men nu är vi frälsta hela högen :)
    Det är klart du ska hänga på när tillfälle ges till stuga och allt! Men ok, det är inte billigt att åka till fjällen...Liftkorten ÄR dyra, det kommer man inte undan, utrustning däremot kan du hyra. Hyr inte i Sälen det är svindyrt, utan i någon av ställena utefter vägen. Vi hyrde på Malungs sport och fritid, klart billigaste alternativet och vi passerar ju ändå samma ställe på hemvägen.
    sport-fritid.se/prislista.html

Lycka till!

• Sashimi

Tusen tack för tipset! Jag behöver verkligen råd från någon som varit i samma sits och inte från min man som inte förstår "problemet".

Men är det bara, som för mig som är helt grön, att hyra skidor och ställa mig på backen och åka ner efter några instruktioner från min man/mina vänner? Lär man sig fort? (Jag är i relativt god kondition även om jag inte anser mig vara en sportfåne, jag är väl lite lagom *asg*)

tre barn o hund skrev 2009-06-14 17:06:21 följande:

Klart du kan lära dig åka slalom!!! Själv var jag 35 när jag ställde mig på skidor för första gången...Släpade dessutom på 3 barn som heller aldrig stått på skidor, men nu är vi frälsta hela högen :) Det är klart du ska hänga på när tillfälle ges till stuga och allt! Men ok, det är inte billigt att åka till fjällen...Liftkorten ÄR dyra, det kommer man inte undan, utrustning däremot kan du hyra. Hyr inte i Sälen det är svindyrt, utan i någon av ställena utefter vägen. Vi hyrde på Malungs sport och fritid, klart billigaste alternativet och vi passerar ju ändå samma ställe på hemvägen. sport-fritid.se/prislista.html Lycka till!
  • Tant Green

Jag var också över 30 första gången. Jag lånade ett par skidor och åkte i barnbacken tillsammans med ett par engelsmän (och en hög barn förstås) Så långt gick det bra utan någon instruktion, men det var bara 1 dag, hade vi stannat en vecka hade jag satsat på att gå i skidskola.

• mion

Om inte annat så gör du nog dagen för många andra skidåkare när du ska stäla dig iabacken för första gången -s- men sånt är ju bara kul =) jag har inte åkt på 20 år så det kommer garaterat se skit roligt ut då jag väl ska åka -s- men det bjuder jag på haha

• Sashimi

Ja, det gäller väl å ha distans till det när man ställer sig i backen, det beror helt på humöret för min del om jag kan skratta åt mig själv eller inte.

Vad kostar en nybörjarkurs och anmäler man sig på plats? Bör jag gå en sån?

mion skrev 2009-06-14 18:32:04 följande:
    Om inte annat så gör du nog dagen för många andra skidåkare när du ska stäla dig iabacken för första gången -s- men sånt är ju bara kul =) jag har inte åkt på 20 år så det kommer garaterat se skit roligt ut då jag väl ska åka -s- men det bjuder jag på haha
  • mion
    Sashimi skrev 2009-06-14 21:08:18 följande:
    Ja, det gäller väl å ha distans till det när man ställer sig i backen, det beror helt på humöret för min del om jag kan skratta åt mig själv eller inte. Vad kostar en nybörjarkurs och anmäler man sig på plats? Bör jag gå en sån?
    ingen aning men åk några ggr först med nån kompis som kan så löser det sig nog =)
  • Sashimi

Haha, det låter bra!

mion skrev 2009-06-14 21:28:53 följande:
    ingen aning men åk några ggr först med nån kompis som kan så löser det sig nog =)
Svar på tråden 34 år och nybörjare på slalom