• Anonym

hundförsäkring-måste man ha??

så här är det-vi har alltid försäkring på våra djur!
    vi lever stillsamt,ensamt i liten ort-hunden nu är 6år-av en ras som inte vanligtvis lever 17år,utan kanske mer 10 år.
    Dyr ras o dyr försäkring. Då de blir äldre slutar ju mycket att gälla i försäkringar dessutom o nu undrar jag om jag inte skulle kunna sluta att ha den-säja upp försäkringen på henne.
    har betalat nu dryga 2500 kr varje år,o aldrig nyttjat den.OJ vad onödiga pengar!!(15000 bara bortkastat)
    OM hon blir allvarligt skadad/sjuk nu så kommer jag antagligen ändå att avliva henne...beroende på vad det är så klart!
    Men är det nån mer som säjer upp försäkring då hunden närmar sig slutet?

• Svar på tråden hundförsäkring-måste man ha??
  • FH Mamma

Hur gammal får hunden vara innan försäkringen säger upp sig själv?

Om den sägs upp vid 7 år så skulle jag nog säga upp den men om den sägs upp först vid 9 år skulle jag nog inte våga säga upp den om något skulle hända.

• Anonym

oj-vet inte??
    slutar de gälla av sig själv då hunden är en viss ålder????
    har jag aldrig vetat? har "IF" hundförsäkring-både veterinär o olycksfalls

• Aledal

Om hon blir sjuk blir det väldigt dyrt för dig utan försäkring. En rätt standardmässig operation kan kosta betydligt mer än de 15000 du har betalat i försäkring hittills.

Själv skulle jag ha svårt att avliva en hund för att jag inte har råd med en behandling som garanterat skulle göra den frisk igen. Men det är jag det.

Min hund är också 6 år och jag hoppas att han har halva livet kvar, trots att det är en rätt stor ras.

• Anonym

Aledal-nja,jag skulle INTE vilja betala så mycket ändå fast jag vet att hon blir frisk,om hon bara ska leva typ ett par år efter det........då avlivar jag hllre..o hon lipper lida.

• figurehead

Vad är det för ras?

Låter ju hutlöst dyrt med 2500 kr i försäkring.

Min Amstaffblandning kostar 1100 om året hos Folksam.

• Anonym

alltså ,menar att det ju kostar flera tusen ändå fast man HAR försäkring! självrisken är ju några tusen........

• Aledal

Jag tycker också att hundförsäkringar har blivit fruktansvärt dyra.

Vad jag menar är att hon behöver inte bli "allvarligt sjuk" för att behöva veterinärvård. Hon kan råka ut för något som lätt kan åtgärdas med en operation. Och då blir det väldigt dyrt utan försäkring.

Det troliga är väl att du klarar dig utan försäkringen men själv skulle jag dra mig för att tvingas avliva ett djur som skulle kunna leva och vara frisk i flera år med hjälp av veterinärbehandling.

• amomentlikethis

Oavsett hur gammal din hund är så ska du ha en veterinärvårdsförsäkring!
    Oansvarigt annars, sen skiter jag fullständigt i om du "ändå tänker avliva".
    Det låter ju inte klokt...

Skulle aldrig låta mina djur gå oförsäkrade-oavsett ålder!
    (sedan är det en helt annan sak när man inte får nyförsäkra pga ålder)

Vad är 2500 kr mot att kunna hjälpa ditt djur om olyckan skulle vara framme?

• FH Mamma

jag inbillade mig nog bara att försäkringen slutar gälla vid en viss ålder.

så här säger agria

Seniorförsäkring

Är din hund över sex år och oförsäkrad? Lugn - du kan fortfarande ge den en veterinärvårdsförsäkring.

Genom Agria Djurförsäkring kan du teckna försäkring för veterinärvård även om din hund är över sex år ? det är vi ensamma om. Du kan teckna samma försäkringar som vi erbjuder de yngre hundarna, men din premie är 400 kronor högre.

• amomentlikethis

Vet du, när min hund fick vaglar i ögonen så behöve vi gå till veterinären. Sånt avlivar man inte för. Ändå gick kalaset på 2000 kr. Men vi betalade bara självrisken på då 1200 kr. Så även små saker kan kosta mycket!

Svar på tråden hundförsäkring-måste man ha??