• DosChicas

Hur får man barnen att dricka vatten?

Hej allihopa,
    Jag har tvillingar (Isabella och Olivia) 6,5 månader gamla. Vi har ju börjat äta riktig mat och det kan se ut så här under en dag:
    07.00 Ersättning 240ml
    11.30 Hemlagad kött/fisk+potatis/pasta, rotfruktspuré och fruktpuré
    17.00 Gröt (massor - de älskar äppelgröt med kanel) + fruktpuré
    22.00 Välling 250 ml

Vid behov äter de banan, eller annat mellanmål därimellan men de är oftast nöjda med den här mängden som många verkar tycka är lite...?

Hur som helst, hur gör ni för att få barnen att dricka vatten. Vi har försökt alla versioner, nappflaska, pipmugg, direkt ur glas, stort hål i sugnapp, litet hål i sugnapp men ingenting tycks få dem intresserade av att dricka vatten. Varje gång vattenflaskan kommer fram tror dom nog att det är ersättning och blir besvikna kan jag tänka mig men hur ska jag göra? De dagar då det var som varmast drack de lite vatten men då var de ju rejält törstiga.

Räcker det med vattnet de får i sig i mat/gröt/välling etc. eller måste de ha mer.
    Snälla hjälp!

• Svar på tråden Hur får man barnen att dricka vatten?
  • tisteln

De kommer inte att vänja sig med att dricka vattnet om du ger upp. Nu är det ju inte så varmt ute, så nu är det bra tid att ge vatten i nappflaska. Om barnet inte tar vattnet så blir det inget annat. Låt flaskan finnas nära till hands och testa ofta. Till slut lär de sig att om de inte vill vara törstiga så dricker de vattnet.

Detta är vad mina vänner gjort med sina barn, och det gick bra, tog bara ett par dagar. Naturligtvis med välling och gröt och mat som vanligt.

• Raven80

jag ha gett vatten i nappflaska till båda mina, ingen av dom va speciellt nöjd med vatten men jag sprutade in vatten i munnen på dom från nappflaskan. Ibland med äldsta så "matade" jag honom med vatten. Yngsta är nu snart 9 månader å ha drukit vatten sen ca 7 månaders ålder.
    Fortsätt tjura på ,det kommer å ge med sig.

• ElinOlsson

Har du provat att värma lite på vattnet? De är ju vana att dricka ljummet och kallt vatten kanske känns otäckt.

Sen tror jag att de får i sig ganska mkt vätska i mat och även välling/ersättning fortfarande, så de kanske inte känner av törst så speciellt mkt. Jag tyckte mina barn började drick mer när de inte ammades så mycket längre.

• Lorina

Som allt annat som barn spottar ut när de börjar äta riktig mat..........truga, truga och truga lite till och hjälper inte det så truga lite mer! Skämt o sido, det jag sett många föräldrar gör är att ge upp för barnet "tycker inte om" eftersom barnet spottar ut. Barn spottar pga att det är annorlunda i smak och konsistens än vad man varit van vid innan som ammning eller ersättning. Sen tar det tid för barnet att vänja sig vid olika smaker och konsistenser vilket gör att de spottar.

Jag har trugat min minsta dotter som nu är 6 månader i nästan 2 månader med gröt, massa olika sorters gröt och hon tvärvägrar äta! Hon smakar första sen spottar hon och sen vägrar hon ens att öppna munnen så nu anser jag mig att hon har trugats tillräckligt och hon tycker helt enkelt inte om gröt! Men jag gav inte upp eftersom jag vet att det kan ta lång tid för barn att vilja äta olika maträtter/vätskor. Men nu slipper hon gröten anser hon provat tillräckligt mycket för att vara säker på att hon inte vill ha. Men jag kommer att prova igen när hon blir äldre.

så mitt råd är att prova och du kan ju tex bara ha en sorts flaska tex pipmugg till vatten och flaska till ersättningen/vällingen. Så barnet vet att det bara är vatten i denna och inte bli lurad. Lycka till.

5 barns mamma!!
  • flingan79

jag har en kille på 6 mån och jag började i nappflaska funkade inte sen gav vatten på sked och nu dricker han från ett litet snapsglas och tycker det är jättegott... fick tipset från en kompis nu gillar han allt som är kallt också.

• Strumpan08

Jag har försökt med allt, sen hon var 5 månader (hon är över 6 månader nu). Nappflaskor i alla olika former, pipmuggar i alla olika former och vanligt glas. Hon vill inte ha. Det enda hon gör är att tugga på och leka med flaskorna. Men hon suger inte på dem. Och med pipmuggar där vattnet flödar fritt så bara tuggar hon på dem och låter vattnet rinna ner för hakan.

Försöker att ersätta lunchmålet med vanlig mat, men det är svårt för jag oroar mig över att hon inte får tillräckligt med vätska så jag ammar henne efteråt.

• AnnaKajsa

Ja jag instämmer med övriga som har problem.... Är riktigt svårt alltså! Klart jag vet att barn behöver smaka många gånger osv innan de kan sägas inte tycka om det... men vi har hållt på i ca 2-2,5 månad nu... känns som det är länge!!

Mat är han inte speciellt skeptiskt inställd till.. visst kan han rata ngt emellanåt men oftast går det väldigt bra - även om maten är ny.. därför är man väl inte alls van vid detta o trodde att alla barn tyckte det var kul o få dricka vatten!? Tydligen inte....

• Molko

Vi använder oss av snapsglas till vår son, enda sättet som fungerar här..

• ato

Testa med sugrör!

Till min dotters (7mån) pipmugg följde det med ett lock med ett mjukt gummisugrör och den testade jag att ge henne häromdagen. Först gapade hon stort och förstod inte vad hon skulle göra, men efter en liten stund kom hon på att hon skulle suga.
    Hon får i sig betydligt mer vatten nu (även om hon spottar ut det mesta) än när jag testade med pipmugg, snapsglas, vanligt glas mm...

Svar på tråden Hur får man barnen att dricka vatten?