• Cara Mia

Mina fingrar domnar...

Vet inte om det har med graviditeten att göra...men jag skriver här.

Mina fingrar och börjat domna bort. Det liksom nästan pirrar i dom. Kan det ha med graviditeten att göra eller?
    Har aldrig hafså innnan. Men jag är bara i vecka 6...

• Svar på tråden Mina fingrar domnar...
  • karinagumman

hmmm låter tidigt i graviditeten..
    nerv i kläm?

vet man kan få karpal-tunnel-syndrom för att man samlar på sig vätska i graviditeten men inte i vecka 6 eller??

• ruskpricken

Ring till MVC så hjälper de dej om det beror på graviditeten.
    Jag är frisör och fick det tidigt med, jag fick jätteont i höger handled/tumme och så domnade båda händerna och fingertopparna.
    Det beror också att man har vätska i kroppen,men hör med din barnmorska så hjälper hon dig med remiss om hon tror det är karpaltunneln.
    Lycka till!

• Camillis75

Låter som karpaltunnelsyndrom, ofarligt men obehagligt. Man svullnar lite i kroppen av graviditeten och då kan nerver i handen bli klämda. Testa att sova med skenor som håller handlederna raka, det kan hjälpa.

• Vanillie

måste bara fråga om det bara gäller händerna? För jag har märkt dom sista dagarna att mina armar domnar ibland.. och det sticker i dom

Jag är bara i v.6+5

• elinos

Det har troligtvis med kapaltunnlarna att göra. Det är ett rör i varje arm/handleder det ligger massa nerver och ibland svullnar dom upp och då somnar händerna. min syster hade det så och hon fick operera sina armar. Då klipper dom upp tunnlarna, syr igen och du får gå med gips några veckor. Men prata med MVC för om det är ett graviditets relaterat problem kanske dom har någon smart lösning. Prova att lägga en kudde udner armen när du sover, de kan hjälpa ibland.

• sophiekall

Jag fick karpaltunnelsyndrom under förra graviditeten, men bara de sista veckorna och kunde vakna på nätterna av att händerna började få tillbaka känseln o det gjorde så himla ont... Nu är jag i vecka 11 och har börjat märka att ena armen somnar ganska ofta, märker detta när jag vaknar. Vet inte om det är samma problem, men ska ta upp det med mvc nästa gång jag ska dit, finns ju skenor man kan använda om man får stora besvär.

Grattis till graviditeten och hoppas att du får hjälp med dina besvär!

• lillasessan

Men om hela armen domnar handlar det ofta om att plexus brachialis(ett nervknippe i axeln) hamnar ikläm. Det kan bero på svullnad, men också på spända BH band eller om man har lite slapp hållning så kommer ens egna vävnader till att klämma åt nervplexuset. Det kan löna sig att träna sin ställning för säker hets skull, risken med nervinklämning är att skadan blir irreversibel.
    Jag är själv i 9:onde veckan och mina händer domnar bort speciellt då jag sover. Det finns en nervskada som kallas saturday-night-palsy i vilken personen i fråga har sovit så djupt att denna inte bytt ställning i tid för att förhindra nervinklämningen, vilket ju ofta är fallet när man är berusad. Normalt registrerar ju kroppen en obekväm ställning och ändrar den i tid. Jag vet inte om det har med svullnad att göra i mitt fall, för ja känner inte mig svullen, men jag vet att jag sover ganska djupt.
    Hoppas det här var till någon hjälp!

• sophiekall

Det är bara nedre delen av armen som somnar, men nu blev jag riktigt nojjig, på med böcker på huvudet o sitt rakt;)

• Cara Mia

Men kan man verkligen få karpal-tunnel-syndrom så tidigt som i vecka 6? Kanske vad vet jag.. Hoppas det ger med sig...

• ninnione

du kan få karpal tunnel syndrom även om du itne är gravid, så ja du kan ha det. min mamma blev opererad för det trots att hon ej hade dte under sina grav utan fick senare i livet. jag hade det under grav o det började komma ganska tidigt för mig, men sökte inte för det förrän i v 20 nånting för då blev det riktigt oibehagligt. fick då skenor att ha på nätterna o sedan lite rörelser som ska underlätta o även råden att inte ha händerna för varma, då förvärras det.

• Vanillie

jag har aldrig märk av nått sånt förrut.. kom först för någon dag sen.. Det var därför jag förknippade det med graviditeten..

Men det kom inte på nätterna.. jag var o handlade och märkte att jag knappt kunde ta i varorna, fick liksom skaka liv i armarna.. Det gjort inte ont eller så, mest märklig känsla!

• Edetbo

Cara Mia skrev 2009-06-13 13:23:59 följande:

Vet inte om det har med graviditeten att göra...men jag skriver här.Mina fingrar och börjat domna bort. Det liksom nästan pirrar i dom. Kan det ha med graviditeten att göra eller?Har aldrig hafså innnan. Men jag är bara i vecka 6...
    Jag har likadant! är i v. 8 men det började v.7 för mig. Så fort jag ligger på rygg så somnar hela underarmarna bort för mig.. vet inte varför men är övertygad om att det har med graviditeten att göra.. Är det bara fingrarna för dig?
  • Iya Akintunde

Jag hade så hela min förra graviditet, det började i v.10 ungefär. Samma denna gång, började för drygt en vecka sedan.. Händerna och underarmarna domnar bort, oftast när jag sover och det är ju lite obehagligt när man vaknar men oftast brukar det försvinna när barnet är född. Annars kan man ju operera

Svar på tråden Mina fingrar domnar...