• Mausiii

Öroninflammation - alla tips tack!

Halloj! Jag själv var ett öronbarn när jag var liten och genomgå en rätt omfattande operation för att rädda hörseln när jag var liten...

Och det är SÅ jobbigt och synd om små öronbarn tycker jag! Och nu verkar det som om sonen har fått sin första öroninflammation (Han är 16 månader). *suck*
    Skrek som en galning i natt och tog sig för ena örat. Ringde sjukvårdsupplysningen och fick lite råd och ska idag till läkaren med lilleman...

Jag har gett värkmedicin, nässpray och höjt huvudänden på sängen. Han verkar ha feber, men jag klarar inte av att ta tempen på honom själv för han vrider sig som en mask...

Men jag vill kolla med er som har erfarenhet av "öronbarn". Har ni några tips och råd att ge? Även på hur jag ska kunna ta tempen på ett pålitligt sätt?

• Svar på tråden Öroninflammation - alla tips tack!
  • miss sara

Det jag kan ge dig råd med är att ta tempen i rumpan för den e pålitlig... men resten är jag inte så duktig på.. Han får krya på sig

• Majsan70

Verkar ju som om du redan har tänkt på det mesta tycker jag. Några huskurer vill jag inte rekomendera till ett så litet barn. Att ta tempen är bara att du inte ger dig. Håll ordentligt o hitta på något för att distrahera honom.

• Lorelei

Du verkar som sagt ha gjort allt för att hjälpa honom just nu... Som majsan70 skriver så är det nog bättre att inte prova en massa huskurer.

Hade han varit mindre hade jag nog föreslagit att försöka amma honom samtidigt som du tar tempen men det kan ju vara svårt med ett så pass stort barn...

• Mausiii

Tack snälla för era råd!
    Jag är väl inte ute efter några huskurer direkt, utan tips som gör att det kanske känns lite bättre för barnet eller om jag har missat något...

Har bara rumptermometer, och det är svårt att ta den eftersom han bara vill rulla runt och skriker och kämpar för att krypa iväg. Tycker så synd om honom och jag verkligen hatar att hålla fast honom.

Amning hade tyvärr inte funkat, för han har aldrig kunnat ta bröstet. Men jag ska prova att ta tempen igen när han vaknat, denna gång i soffan framför TVn... Kanske kan jag distrahera honom med lite tecknad film?!

• cema

Kan tänka mig att du redan har höjd huvudända på sängen för att underlätta tryckkänslan i örat..
    Min ena dotter hade öroninflammationer varannan vecka från det att hon var 7 månader gammal tills hon var 14 månader då de satte in rör i lronen på henne. Därefter hade hon bara en gång i månaden fram tills hon var 16 månader gammal då jag hon en gång vid bassängbad drog ur öronpropparna och dök ner i vattnet.. Efter det har hon inte haft en öroninflammation... Men ack vad dåligt samvete jag hade för att hon hunnit dyka ner i vattnet utan örnpropparna...

Annars finns det inte så mycket tips jag kan ge, smärtstilllande, snåla aldrig med det, men följ ändå mänderna du ska ge enl förpackningen.
    Angående temptagning i rumpan. Det är väldigt olustigt att ta tempen sådär men det som är mest pålitligt. Använde mig mycket av belöningar när det gällde det. Andra kanske hade kallat det mutor, men jag kallar det belönngar. Aldrig tvång, ta då hellre en "icke korrekt" temp om du behöver ta tempen.. annars låt bli tycker jag.. Ta tempen så säkllan som möjligt.. Att känna på barnet ger mycket ledtrådar det med.. Vet att man ska ta temp för att ha bättre koll på vad det kan röra sig om, men till vilket pris??

Hoppas din kille får hjälp nu.. Och slipper från smärtan. Får han rätt penicillin så bör smärtan släppa inom ett halvt dygn, iaf gjorde det det på min dotter de gånger hon fick rätt sorts penicillin..

• Mausiii

Japp, det var förstås öroninflammation. Nu till mitt nästa problem: Han kräks upp penicillinet direkt! Vad göra?

• Titti och mini

Oj, vad jobbigt. Har en liten kille på 9 mån som just nu är inne på sin näst sista penicillindag - oxå för öroninflammation. Han sväljer det dock bra.

Har du prövat att blanda ut det med ngt, t.ex. glass? Man kan blanda i det mesta, men inte i ngt som är varmt o kanske helst inte i ngt som han behöver äta eftersom han kanske vägrar det ett tag om han tror det smakar medicin

• Lizza

min kille har haft så många öroninflammatioer,så om han fick en till sa läkarn att dom skulle operera in rör,efter det har han inte haft fler!
    min svärmor är dagmamma, en av hennes barn är öronbarn,hon fick tips om NOTAKHEL att droppa lite i örat!

• fru kreativ

Instämmer med cerna; snåla inte med alvedon, det gör ju fruktansvärt ont.. Han kan ju vara allergisk mot just det pencillinet, det hände min minste lille öronkille. Han åt 9 penicillinkurer på 10 månader innan han fick rören och EN gång var han faktiskt allergisk mot en av dem så vi fick bytt på en gång när vi ringde hc. Sedan rören sattes har han inte haft några problem med öronen, önskar att han fått dem tidigare.

• Mausiii

Jag snålar aldrig med värkmedicin när Leo är sjuk. Jag vet ju själv hur dåligt jag mår första förkylningsdagarna och hur ont det gör när man har öroninflammation (hade en själv nu i somras för första gången på 15 år och fick tre antibiotikakurer + örondroppar med lokal antibiotika/cortison och slutligen en cortison-/isopropanolkur ovanpå det). När jag märker att humöret blir bättre och han slutar gråta utan värkmedicin slutar jag ge.

Titti och mini
    Tack för tipset. Fick faktiskt i honom lite glass idag. Annars är han rätt hopplös att få i någonting alls nu... Jag ska prova med glass i morgon förmiddag. Vågar inte ge honom mer penicillin idag.

fru kreativ
    Hur reagerade din lille öronkille när han var allergisk? Kommer du ihåg vilken penicillinsort det var han inte tålde? Och vad han fick istället.
    Jag tror inte att min lilleman är allergisk, jag tror bara han fick den reaktionen för att han nyligen hade ätit och för att kåvepeninen som han fick är FRUKTANSVÄRT ÄCKLIG. (Smakade lite på den själv, så man vet hur det man tutar i ungen smakar).
    När jag var liten fanns det någon penicillin som var rosa och smakade marsipan. Den var ju rätt okej. Men jag fattar inte hur tillverkarna har tänkt att man ska få sina småbarn att acceptera sånt här äckel... Han är ju för liten för att mutas.

Lizza
    Vad är notakehl? Är det något receptbelagt?

• syster mini

Blanda _inte_ med något du vill att han ska fortsätta tycka om, penicillinet slår igenom det mesta.

Nässprej/näsdroppar brukar kunna lätta på trycket.

Xylitol är lätt bakteriedödande, tugga tuggummi kan lätta lite på trycket så xylitoltugummi blir en bra kombination. När förstlingen fick tugga tuggummi kändes det bättre en liten stund i alla fall.

Proviva eller Yoghurt med levande bakteriekultur eftersom penicillinet slår urskiljningslöst och man blir dålig i magen av det.

Det är svårt att veta om de kräks för att de inte tål penicillinet eller om det är för äckligt, jag såg till att byta till min pojk eftersom reaktionen kan bli ännu kraftigare nästa gång.

• fru kreativ

Det han var allergisk mot var Doktacillin, det var suppar, och de åkte ut hela tiden! det gick inte att få dem att stanna kvar! men då stötte kroppen alltså ut dem, så vi fick spectramox mixtur istället. Men alla antibiotika är ju tärande på magen så stackarn hade ju ont i magen i nästan ett halvår, förutom i öronen. MEN när vi äntligen fick kontakt med öronavd. på lasarettet skrev barnläkaren ut Eusaprim, och sa att det var mycket skonsammare på barnmagar och passade bra för just otit. Det funkade bra óch han hann få det två omgångar innan op. (han måste ju vara frisk i öronen på op, och det var inte lätt att matcha in, för så fort man avslutade en kur så satte det igång direkt!)
    HUr ger du medicinen? På sked funkade inte för oss, då är det så lätt att spotta ut eller bara stänga munnen. Vi drog upp det i en spruta och satte pipen i mungipan och sprutade in när han var bakåtlutad. Då hamnar det liksom i kinden och det blir svårt att låta bli att svälja. Hoppas det löser sig snart för er och att om det blir rör, att ni får det snart och inte behöver gå igenom flera månaders smärta.

• Mausiii

fru kreativ

Med spruta, doserad i mungipan. Han spottade ut när han satt vanligt, och när vi lutade honom lite bakåt, blev det en kräksfontän istället.
    Fortsätter han att spy upp medicinen, kanske suppar vore ett alternativ för honom. Alla tål ju olika. Men som sagt, det är svårt att ens få honom att äta just nu, så jag tror inte att han är allergisk mot medicinen...

syster mini
    tuggummi ska jag komma ihåg till senare. Tror inte att han klarar av att tugga tuggummi än, dock.

• Mausiii

Fint...

Läkaren talade inte om hur länge sonen skulle ta Kåvepenin... Trodde jag skulle tvinga i honom äcklet i 10 dagar, fick i går reda på att det var 5 dagar!

Sonen fick nässelfeber i helgen och fick åka till jourläkaren. Fick Ery-max istället och denna pneicillin har det inte varit några problem att få i honom. Har blandat i morgon-/kvällsvällingen utan problem!

Jourläkaren sa dessutom att Kåvepeninet skulle sonen ha tagit i 5 dagar, men Ery-Maxen behöver man ta i 10 dagar.
    Så nu blir det något slags mellanting... 3,5 dagar Kåvepenin och 5 dagar Ery-max...

• pippi L

Vår kille är öronbarn och ett tips för det verkar som du har gjort allt kan vara att ta till vagnen. Höj upp till halv liggande och dra den inom hus det hjälper lite. Kram och lycka till. Familjen med 16 öroninflammationer hitills .....
    Ps : det behövs ju egentligen inte ta någon feber han/hon behöver ju alvedon mot värken. mer vanligt att man inte har så mycket feber.Stor kram

• flugfiskaren

Håller med föregående talare om feber. Att ta febern är inte alltid nödvändigt. Det är mycket sällan vi tar tempen på våra pojkar. Vi går efter deras allmäntillstånd och avgör om febermätning är nödvändig och självklart om de är mycket heta. Som sagt alvedon behöver han ändå mot smärtan.

• fru kreativ

Tji fick jag! Jag som skrev att vi inte haft nåra problem sedan rören sattes, idag fick vi åka till akuten då Erik är jätteförkyld+feber och så har han skrikit som en galning och tagit sig mot örat. Mycket riktigt hade han öroninflammation igen!! Trots rören, SUCK! Mer penicillin....

Svar på tråden Öroninflammation - alla tips tack!