• grisekno

Skulle du kunna tänka dig att arbeta som biljettkontrollant?

Är lite nyfiken på att höra hur andra resonerar.
    Är arbetslös och såg att de söker biljettkontrollanter. Först var jag väl tveksam, men nu undrar jag om det måste vara så hemskt? Visst, vissa ser en kanske som "a pain in the ass", men man träffar ju ändå trevliga människor som gör rätt för sig och inte hatar en...
    Är väl inte mitt förstahandsval, men vet inte om jag ändå ska söka??

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 15:59
    Kanske låter konstigt att jag som arbetslös ens funderar över att söka eller inte, men till saken hör att jag p.g.a. sjukdom inte just nu kan jobba på mitt ordinarie jobb och är aktuell för omplacering, men söker ändå själv...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att arbeta som biljettkontrollant?
  • Mirakel händer

Annat:
    Har inte jobbat som biljettkontrollant. Men hr jobbat som resvärd och kontrollerat biljetter och sms biljetter och tagit betalt för resenärer på våra nyaste spårvagnar. Trivdes kanon med detta. Men vi alla som jobbade som detta vart uppsagda för kommunen tyckte de skulle klara sig utan oss.

• Indillia

Jag tror det kan vara roligt

• gryning2

Jag skulle absolut kunna göra det, men kanske inte som förstahandsval. Verkar lite enahanda tycker jag, men inget fel bara man trivs. Och jobb växer inte på träd.

• Tecken

Spontant låter det inte som världens roligaste jobb, men det är inte alltför dåligt betalt och vore jag arbetslös skulle jag inte tveka!

• fröken argbigga

Inget drömjobb kanske, men vore jag arbetslös så skulle jag absolut söka. Vad som helst är väl bättre än att vara utan jobb.

• amana

Jag känner en som gör det. Det verkar vara okej. Om man inte är sån som måste ha tankestimulering för att trivas. Fast det verkar som att man måste kunna fatta beslut och vara självständig. Om något händer måste man kunna agera. Och man ska inte vara rädd för att säga ifrån, folk kan vara lite aggressiva ibland. Men också trevliga! När det är lugnt kan man sitta med bärbar dator och surfa.
    Okej lön. Och helt okej alternativ om man är arbteslös iallafall.

• grisekno

Hmm...funderar mer o mer på att söka, faktiskt...

Tror ni att det finns biljettkontrollanter som blivit utsatta för allvarliga hot??

• valkyrian

Självklart om det andra alternativet var att inte ha ett jobb... Men inte mitt drömyrke direkt, men hellre det än soc/a kassa.

• amana

jaha, det var biljettkontrollant du frågade om. jag trodde det gällde spärrvakt. (ja, det kollar ju också biljetter, men jag tänkte fel).
    Biljettkontrollant tror jag är ett sämre jobb. De blir ibland utsatta för hot eller påhopp från folk.. Man ska nog vara ganska tuff.

• enny signatur
    amana skrev 2009-06-18 21:45:14 följande:
    jaha, det var biljettkontrollant du frågade om. jag trodde det gällde spärrvakt. (ja, det kollar ju också biljetter, men jag tänkte fel). Biljettkontrollant tror jag är ett sämre jobb. De blir ibland utsatta för hot eller påhopp från folk.. Man ska nog vara ganska tuff.
    tolkade det också som så och svarade därefter... nja då var det värre det är inte vad jag tror på så jag hade avstått om möjligt.

I brist på bättre, kanske i brist på bättre svarade jag (i tron att det var mer spärrvakt som efterfrågades). Ok jobb men inte vad jag skulle vilja göra någon längre tid. Men jag skulle inte ivlja jobba som kirurg heller tex
  • Ord blind
    grisekno skrev 2009-06-15 11:29:43 följande:
    Hmm...funderar mer o mer på att söka, faktiskt...Tror ni att det finns biljettkontrollanter som blivit utsatta för allvarliga hot??
    Jag vet inte om de har det, men det kan ju gott tänkas. Men å andra sidan tror jag det även beror på kontrollanten, vissa är riktigt sviniga och verkar inte förstå att folk blir stressade när dom åker fast då de står utan biljett. Med ödmjukhet kommer man långt! :)

Själv skulle jag aldrig i livet kunna tänka mig det då jag sett hur vissa av de behandlar folk, jag hade aldrig haft respekt för en kollega som betedde sig dåligt.
  • grisekno
    Ord blind skrev 2009-06-20 19:02:39 följande:
    Jag vet inte om de har det, men det kan ju gott tänkas. Men å andra sidan tror jag det även beror på kontrollanten, vissa är riktigt sviniga och verkar inte förstå att folk blir stressade när dom åker fast då de står utan biljett. Med ödmjukhet kommer man långt! :)Själv skulle jag aldrig i livet kunna tänka mig det då jag sett hur vissa av de behandlar folk, jag hade aldrig haft respekt för en kollega som betedde sig dåligt.
    Ja, jag känner också det, att jag skulle vilja vara en mer ödmjuk biljettkontrollant...

Det man är lite orolig för, är ju att den man blir ihopparad med, har samma syn som man själv!

Jag pratade med en bekant som jobbat på Göteborgs spårvägar och hon sa precis samma sak, att de som eventuellt råkar ut för hot är de som har den "tuffa" attityden. Hon sa också att de skulle behöva sådana som jag inom den branschen...
  • grisekno
    grisekno skrev 2009-06-21 17:26:36 följande:
    Det man är lite orolig för, är ju att den man blir ihopparad med, har samma syn som man själv!
    INTE samma syn som man själv, menar jag förstås...
  • Fluffguf

Det är ju inte mitt drömjobb direkt, men hade jag varit arbetslös hade jag sökt det. Jag har jobbat som resanderäknare, jag gick med en konduktör och förde statistik över mellan vilka stationer folk åkte, och det var rätt kul, men då slapp man ju oftast att folk blev sura för att man satte dit dem.

• Ord blind
    grisekno skrev 2009-06-21 17:26:36 följande:
    Ja, jag känner också det, att jag skulle vilja vara en mer ödmjuk biljettkontrollant...Det man är lite orolig för, är ju att den man blir ihopparad med, har samma syn som man själv!Jag pratade med en bekant som jobbat på Göteborgs spårvägar och hon sa precis samma sak, att de som eventuellt råkar ut för hot är de som har den "tuffa" attityden. Hon sa också att de skulle behöva sådana som jag inom den branschen...
    Det var ju skönt att höra att de ödmjuka slipper påhopp och hot! :)
  • grisekno
    Ord blind skrev 2009-06-21 17:41:11 följande:
    Det var ju skönt att höra att de ödmjuka slipper påhopp och hot! :)
    Fst man vet ju aldrig...{#lang_emotions_tongue_out} Hon sa i alla fall att det OFTAST var de som hade "tuff" attityd som också blev utsatta för hot...
Svar på tråden Skulle du kunna tänka dig att arbeta som biljettkontrollant?