• ZezzA80

Hur hjälper man ett barn med dyslexi bäst?

Min sambos dotter ska snart flytta till oss och vi kommer flytta till en ny stad, alltså kommer tösen byta skola.
    Hon har dyslexi och jag undrar hur jag/vi bäst hjälper henne. Är det genom att lästräna mycket, att läsa allt för henne osm hon inte kan läsa själv ( text på tv osv) eller att hon "tvingas" läsa mera själv.
    Hon är snart 13 och ska börja sjuan. Jag kommer givetvis att fråga hennes kommande lärare också men jag tänkte att någon har ett svar här också.
    Alltså är jag på jakt efter fakta från människor som har dyslexibarn eller jobbar med det, inte ideér och spekulationer från er som är som jag dvs ovetande.

• Svar på tråden Hur hjälper man ett barn med dyslexi bäst?
  • flippe

jag råder dej till att kontakta barn och ungdoms hab dom kan nog ge bäst råd

• Flickan och kråkan

Hej! Jag är lärare på högstadiet i bland annat svenska och rekommenderar er att ni får läromedel etc. inlästa på band. Självklart jättebra att lästräna på egen hand, men går det långsamt så tröttnar man och framför allt så missar hon så mycket av förståelsebiten. Läsförståelsen är A och O, och den övar man in lika bra genom att höra som att läsa. För att få god läsförståelse måste man läsa/höra mycket...liksom samtala om det man läst/hört. Sedan ska ni kontakta skolans specialpedagog så att hon får den professionella hjälp hon behöver och har rätt till. Lycka till

• SIN74

Be skolan om att få alla "faktaböcker" inlästa på cd - faktainhämtningen ska underlättas! Det har hon rätt till. Däremot lästräna i skönlitteratur är bra. För en del dyslektiker är det skitsjobbigt att läsa in stor textmassa till prov - där ska man hjälpa till. Hjälpen i skolan ska de där klara ut men ni hemma kan ju hjälpa till att läsa och förhöra inför prov. Lästräning ska gärna ske högt för då både ser man och hör man det man läser - det ger mer.
    Härligt att läsa om engagerade föräldrar.

• Kodia