• Anonym

HUR få tillbaka vårdnaden??

HUR får man som förälder tillbaka vårdnaden om sina barn? Rätten ansåg att föräldrarna inte kunde samarbeta och att för barnens bästa så skulle inte de ha gemensam vårdnad. Så boendeföräldern fick vårdnaden. Men umgängesföräldern VILL samarbeta men det är inte så lätt när man aldrig får någon info och inte får vara en del av sina barns liv.

Finns det någon chans att få tillbaka vårdnaden om sina barn? Vet ju ingenting om barnen längre. Förut hade jag ju i alla fal rätt att ta reda på info själv, men inte nu. Någon som kan komma med något tips?

• Svar på tråden HUR få tillbaka vårdnaden??
  • h8him

Bästa sättet är väl att försöka få mer umgänge, sköta det och försöka få ev. växelvis boende. Funkar kontakten mellan dig och boendeföräldern bra så finns det inget som hindrar gemensam vårdnad. Däremot bör du se till att få ert goda samarbete dokumenterat innan du funderar på att stämma om vårdnaden. Räkna med att det tar tid att bevisa att ni kan samarbeta bra.

• Anonym

Ja det är väl det som är det stora problemet. Att vi inte kan samarbeta. Och det spelar ju ingen roll hur mycket jag än vill om inte h*n vill. Allt jag vill är att se mina barn växa upp, men det är så svårt när jag knappt får träffa dem och när jag väl får det, så är det bara fel på allting.

• pegga

Tyvärr är det hur lagstiftningen fungerar, och är tänkt att fungera, att rätten skiter i VEM som ligger bakom samarbetssvårigheterna och bara ser OM föräldrarna har stora samarbetssvårigheter.

När det gäller kontakten med barnet så regleras det ju i första hand med umgänget, och det har man absolut möjlighet att påverka, genom att sköta det på ett så bra sätt som möjligt, och sedan processa (eller komma överens) för att utöka.

Boendeföräldern har en informationsplikt, men det kan vara ganska svårt att få en motvillig boendeförälder att inse det och ge nödvändig info.

Svar på tråden HUR få tillbaka vårdnaden??